CastleLord Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Hei sann, jeg sitter da her med et snodig problem med mitt grafikkort av typen GTX 670 Mini. Kortet er da som sagt nytt, men jeg har ikke merket så stort til den før.Skurringa dukker opp kun ved tung belastning på kortet, det er verst i spill som BF3 og Far Cry 3, der blir lyden litt vel høy til tider. Har to filmer hvor lyden er tatt opp, den første viser da at den dukker opp under last og den andre viser lyden under ei tung økt med BF3 spilling.http://youtu.be/RQ2y47RBhPs http://youtu.be/8KGgm94zhoo Har søkt litt rundt og kommet fram til at det kan være "Coil-Whine", men jeg er da ikke sikker her. Alle andre komponenter har blitt sjekket for lyd og de er alle sammen helt stille. Takker da for hjelp. Lenke til kommentar
N7-Liara Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Høres veldig ut som coil whine!Men.. (ja det er et men).. Coil-whine er som regel forårsaket av meget høy fps! Og verken Furmark eller Battlefield 3 er noe som du oppnår så veldig høy fps iPrøv å sjekk i menyen på et annet spill (stillestående spillmeny) der fps-verdien kommer høyt!Hvis lyden blir verre så er det et sikkert tegn på coil whine!Her er et eksempel på coil whine (idle)! http://www.youtube.com/watch?v=WzmySbmgClE Enda et eksempel (500+ fps) http://www.youtube.com/watch?v=pNyQQROIUe8 Sjekk opp mot disse videoene, så tester du ditt kort på samme vis! Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Coil whine har da INGENTING med høy FPS å gjøre. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Coil whine har da INGENTING med høy FPS å gjøre. Det pleier å være mer coil whine ved høyere framerate, men hvis det er coil whine ved lavere framerates man faktisk spiller i er det grunn til å bytte PSU. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Det pleier å være mer coil whine ved høyere framerate, men hvis det er coil whine ved lavere framerates man faktisk spiller i er det grunn til å bytte PSU. Burde presisert; årsaken til at man har coil whine er ikke høy fps Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Vel, men det er ikke coil whine det ts har. Coil whine er mer høyfrekvent lyd, tipper at det er viftene som lage støyen for deg. Snurr litt rundt på de og se om bladene går på noe, eller om det er "slerk" i lageret. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Ok, jeg testet akkurat det med høy FPS i Minecraft på en superflat world. Lyden er merkbart høyere ved 3000 FPS mot de 2700 jeg får når jeg ser på et objekt i spillet. Betyr dette at jeg bør se på og gjøre noe med PSU?Strømforsyninga er en Silverstone Strider SFX 450W GOLD V1.8. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Vel, men det er ikke coil whine det ts har. Coil whine er mer høyfrekvent lyd, tipper at det er viftene som lage støyen for deg. Snurr litt rundt på de og se om bladene går på noe, eller om det er "slerk" i lageret. Jo, det er definitivt coil whine TS har. Ok, jeg testet akkurat det med høy FPS i Minecraft på en superflat world. Lyden er merkbart høyere ved 3000 FPS mot de 2700 jeg får når jeg ser på et objekt i spillet. Betyr dette at jeg bør se på og gjøre noe med PSU? Strømforsyninga er en Silverstone Strider SFX 450W GOLD V1.8. Om lyden plager deg, ja. Om lyden ikke plager deg, nei. 2 Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Jo, det er definitivt coil whine TS har. Om lyden plager deg, ja. Om lyden ikke plager deg, nei. Jeg må vel se på og Kontakte Dustin i morgen, lyden blir da fort irriterende og gjør spilling uten hodetelefoner støyende over lengre tid. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Helt til sist her, jeg snakket med Dustin I dag og de skal ta delene inn til sjekk for feil, men var det slik at PSU og GPU har feil/coil whine? Eller er det bare GPU? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Kombinasjonen av GPU, PSU, og vegguttaket i huset skaper coil whine, bytter du på en av disse kan det hende at coil whine forsvinner. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Kombinasjonen av GPU, PSU, og vegguttaket i huset skaper coil whine, bytter du på en av disse kan det hende at coil whine forsvinner. Lol, hvor tar du det fra "Vegguttaket i huset skaper coil whine" Dette må du jammen forklare meg:) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Lol, hvor tar du det fra "Vegguttaket i huset skaper coil whine" Dette må du jammen forklare meg:) Coil Whine kommer av elektriske svingninger (ripple og/eller pulsene til PWMen på skjermkortet). Disse elektriske svingningene vil kunne skape vibrasjoner i ledere og komponenter. Hvis svingningene og gjerne ressonansen i de aktuelle lederene/komponenten er i det hørbare området så vil det oppfattes av øret som en irriterende lyd. Vegguttaket -> Det vil alltids være støy på linja, men mengden og frekvensen kan variere. I en strømforsyning så er det mange komponenter som forsøker å filtrere dette bort, men det er ikke alltid at ALT lar seg fjerne like lett, spesielt i dårlige PSUer med billige komponenter. PSU-> Foruten bare å ha dårlig filtrering, så vil en PSU måtte gjøre om AC til DC. I denne overgangen så er det vanskelig å få en perfekt DC, og ofte vil det alltids være litt igjen av AC-spenningen. Såkalt Ripple. På switching mode power supply så vil denne AC-strømmen være fra switchefrekvensen (ofte flere ganger høyere enn det hørbare spekteret, nettopp fordi man ikke ønsker at swtichefrekvensen skal kunne høres). Men pga ressonans og slikt så kan frekvensen endre seg ned til det hørbare spekteret. Ellers vil det også være noe støy fra 50 Hz (pluss harmoniske som da vil være 100 Hz, 200 Hz osv..) som alltid vil være til stede i huset og i PSUen. Og uten god filtrering så vil dette også kunne bidra til støy i PSUen og til ledningene til f.eks GPUen. Skjermkort-> har en egen "PSU", som omvandler DC 12V til rundt DC 1,2V. Dette gjør den ved å gjøre om DC til AC, og så til DC igjen. Denne konverteringen er som regel gjort med noen PWM og tilhørende kondensatorer og spoler som igjen vil kunne ressonere og gi lyd fra seg. FOr selv om switchefrekvensen er høyere enn hva øret kan plukke opp, så vil støyen kunne forplante og resonere seg ved en lavere frekvens. Spesielt om det i tillegg er mye elektrisk støy fra nettlinja eller PSUen. Ofte så kan man endre den resonerende frekvensen til en komponent, eller forhindre at den elektriske støyen forplanter seg som mekaniske vibrasjoner ved å feste komponentene med en form for ganske hard hvit "gugge" som stivner og fester kondensatorer og spoler til kretskortet. Dette øker resonansfrekvensen OG kan forhindre vibrasjoner. Dog må jeg si at det er lignende lyder som trådstarter har, også kan komme av at vifta kommer så vidt borti en ledning eller lignende. Da skapes en ganske høyfrekvens lyd. Coil Whine vil endre seg i frekvens etter hvor mye strøm som trekkes gjennom lederene, og har fint lite med hvor mange FPS eller noe slikt grafikkortet dytter ut. Da det kun er digitale signaler, som ikke vil trekke noe særlig strøm (og følgelig svært lite energi som fysisk kan forplante seg videre, eller skape magnetfelt) Om det finnes noen annen sammenheng mellom FPS og strømforsyningen til kortet, så vil det derimot være mulig at høyere FPS også gir mer Coil-Whine. Indirekte derimot, så vet jeg at det finnes flere grunner til at høyere FPS kan skape høyere strømtrekk. F.eks ved at grafikkortet blir belastet tyngre i scener ved høy FPS fordi CPUen opprinnelig er flaskehals. I minecraft ville jeg ikke vært sjokkert om dette er tilfelle. Men husk! Det er veldig indirekte! Endret 31. august 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå