Gå til innhold

LGs nye toppmodell kan lades på en halvtime

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Det spørs. Om de øker kvaliteten på komponentene tilsvarende med den økte strømstyrken, vil nok ikke brannfaren bli større. Men kina-varer er vel ikke kjent for kvalitet, så i realiteten vil nok brannfaren øke. Hadde ikke turt å kjøpt en kina-lader på 3A/5V nei.

Lenke til kommentar

Økningen er drastisk fra 1 til 3 ampere.

P=I^2*R

Pdiff = 3^2-1^2*R = 8R

Altså er varmgangen åtte ganger så stor. Jeg er også skeptisk med tanke på batterier og levetid ved så høy ladestrøm. Selvfølgelig vil man være nødt til å gjøre noe med kvaliteten (motstand), men siden strømmen er kvadratisk i funksjonen er sjansen stor for problemer for billige kinavarer.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Nå er jo alle varer kinavarer, da. Noen av dem har brand name, noen av dem har "brand name" og noen av dem er noname. Min erfaring er imidlertid at batterier solgt med påklistret brand name, såkalte piratbatterier, har vesentlig dårligere kvalitet enn "ærlige" nobrand produkter til samme lave pris. Hvis det er sånn at, sleivete sagt "kravet til kvalitet øker", eller i alle fall resistansen øker opp til 8 ganger fra 1 til 3 A så faller strengt tatt også nobrand-produkter bort.

Lenke til kommentar

En 5V 3A lader kan gi 15 Wh lading på en time og 7,5 Wh på en halvtime.

Et 3000 mAh 3,7V batteri trenger i teorien 11,1 Wh for å fullades og 8,88 Wh for 80% lading.

Dvs. at påstanden om en halvtime er noe drøyere enn de kan holde. 80% lading bør kunne skje på 35,5 minutter, dersom vi regner null tap i lader, ledning, ladekrets og batteri. Realiteten ligger nok nærmere 50 minutter for 80% lading eller 50% lading på en halvtime.

Lenke til kommentar

Økningen er drastisk fra 1 til 3 ampere.

P=I^2*R

Pdiff = 3^2-1^2*R = 8R

Altså er varmgangen åtte ganger så stor. Jeg er også skeptisk med tanke på batterier og levetid ved så høy ladestrøm. Selvfølgelig vil man være nødt til å gjøre noe med kvaliteten (motstand), men siden strømmen er kvadratisk i funksjonen er sjansen stor for problemer for billige kinavarer.

Varmegangen er vel 9 ganger så stor? Og 3 ganger så stor per watt?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er i utgangspunktet ingen automatikk at den laderen som er slengt med holder superkvalitet og er supertrygg å bruke.

En god lader skal gi helt rippelfri riktig spenning (her 5V DC), kunne levere nok strøm selv ved belastning, ha kvalitetskomponenter, ha godt skille mellom nettspenning og utgangsspenning, være solid bygget (ikke plastpinner på støpselet med tynn metalldekke), kabelen skal tåle litt og tråder innvendig i kabelen skal ikke dukke opp gjennom kabelen.

Både originale og uoriginale kan være både god og dårlig. Kjøper man en billig lader for få tiere er det mye rart, men man kan også kjøpe noe som er testet og kvalitetssjekket innvendig og utvendig som holder topp kvalitet.

Skjønner heller ikke folk som kjøper mobiler til mange tusen, og lader dem med ladere som gir feil spenning og hvor spenningen har skyhøy ripple.

Lenke til kommentar

9 ganger så stor er selvfølgelig riktig :)

Bra at noen er våken. +1 på deg!

Edit: Når det kommer til tre ganger så stor pr. watt må jeg si at jeg ikke helt henger med hvor du vil. Det kommer jo an på referansen. Dessuten er det en kvadratisk funksjon, altså ingen lineær sammenheng så man kan ikke si pr watt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

9 ganger så stor er selvfølgelig riktig :)

Bra at noen er våken. +1 på deg!

Edit: Når det kommer til tre ganger så stor pr. watt må jeg si at jeg ikke helt henger med hvor du vil. Det kommer jo an på referansen. Dessuten er det en kvadratisk funksjon, altså ingen lineær sammenheng så man kan ikke si pr watt.

Altså, det gir vel kanskje ikke all verdens mening, det jeg ville fram til er at man har 9 ganger høyere varmegang, men samtidig overfører man tre ganger så watt. Men jeg skjønner at man kanskje ikke synes det er en alt for meningsfylt måte å se det på, sånn direkte.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.lygte-info.dk/info/usbPowerSupplyTest%20UK.html

Her ser man en test av usb ladere.

Om jeg må lade en halvtime eller to timer spiller ikke noen rolle for meg. Det som er viktig er at den har riktig spenning, at spenningen er stabil med minst mulig rippler og at den er solid bygget.

Vet ikke hvordan det er skrudd sammen, men tviler på den fyrer av 3A konstant fra 0-100% ladenivå. Antar det er temperaturregulert bl.a og at den starter og stopper med lavere strøm.

Lenke til kommentar

http://www.lygte-info.dk/info/usbPowerSupplyTest%20UK.html

Her ser man en test av usb ladere.

Om jeg må lade en halvtime eller to timer spiller ikke noen rolle for meg. Det som er viktig er at den har riktig spenning, at spenningen er stabil med minst mulig rippler og at den er solid bygget.

Vet ikke hvordan det er skrudd sammen, men tviler på den fyrer av 3A konstant fra 0-100% ladenivå. Antar det er temperaturregulert bl.a og at den starter og stopper med lavere strøm.

Det er selvfølgelig viktig at den er trygg, men det er vel de fleste originale ladere. Å ha "rippelfri spenning" virker ikke særlig viktig, aldri hatt konkrete problemer med det, selv på dårlige kinaladere, og originale ladere er gjerne godt innafor.

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...