webbylix Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Jeg har nettopp flyttet ned i kjelleren hos mine foreldre som en midlertidig løsning. Skal bo her i fem måneder før jeg skal studere. Det er snakk om en leilighet i et rekkehus som ble bygget på 70-tallet. Det å måle radongass og fukt kan ta tid, så jeg tenkte det var like greit å fikse det med en gang. Har noen erfaring med slike kjellere? Finnes det noen kjappe løsninger for å få friskere luft og fjerne gasser uten at det blir så dyrt? Endret 28. august 2013 av webbylix Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Skal kjelleren brukast som bolig etter du er ferdig å bu der? Dersom den ikkje skal brukast så ville ikkje eg ha brukt tid og penger på å utbedre kjellaren for slik kortvarig bruk. Du kjem langt med å lufte godt og ofte for å få ut fuktig luft, gass eller soppsporer. Eg ville vært meir bekymra for brann og rømningsveier. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg har nettopp flyttet ned i kjelleren hos mine foreldre som en midlertidig løsning. Det å måle radongass og fukt kan ta tid, så jeg tenkte det var like greit å fikse det med en gang. Har noen erfaring med slike kjellere? Finnes det noen kjappe løsninger for å få friskere luft og fjerne gasser uten at det blir så dyrt? Hvorfor tror du det er farlig å bo i en kjeller/underetasje på et rekkehus (fra 70-tallet), som er byggd med boligrom? For er det ikke boligrom der, er det ulovlig. Å bygge/innrede boligrom der, uten tillatelse, er også ulovlig. Ser du nevner radon og sopp, men hvorfor tror du det er det i deres hus? Har du noe indikasjoner på, at dette er i huset? Og er det for eksempel Alunskiffer i grunnen (fjellet), der huset står? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Det er neppe farlig å bo i slike kjellere. Hvis det er dårlig luft så kan du sette opp kjellervinduet hvis du har vindu. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Det er ikke automatisk farlig å bo i kjeller, men det er endel ulemper som gjør at kjellere ikke egentlig er egnet til å bo i. Det er også viktig å skille mellom kjeller (Hele gulvet under bakkenivå) og underetasje på skrå tomt (også kalt sokkeletasje, gulvet er i eller over bakkenivå på framsiden av huset, mens det ligger under bakken på den andre siden). Å ominnrede oppbevaringsrom i kjeller til "rom for varig opphold" er søknadspliktig, og da skal de nyinnredede rommene oppfylle kravene i bygningsteknisk forskrift (TEK10). Det er dermed ikke lov å leie ut hva som helst i kejllere, m,en det er så vidt jeg vet ikke noe forbud mot å sove i sin egen kjellerbod. - Rømningsvei har vært nevnt. Boligrom er ikke tillatt dersom eneste vei ut er opp trappa. Det skal i tillegg være dør rett ut på bakken eller et vindu stort nok til å rømme ut av. Er det dør rett ut godkjennes det som eneste rømningsvei. - Radon og fukt og muggsopp er ikke sunt. Kan være et problem i kjellere, men ikke hvis alt er er gjort etter boka både med drenering, fuktsikring og radontettting og eventuelt radonavsug. - Det er krav til lys og utsyn. Typisk skal vinduene ha areal tilsvarende 10% av gulvarealet. nedre kant av vinduet skal ikke være mer enn 90 cm over bakken. - Det er krav til takhøyde. Minst 220 cm. - Hvis man bor et sted der man er plaget med flom, er det lite lurt å innrede boligrom i kjeller. Det blir fort behov for full renovering nesten hver vår. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Finnes det noen kjappe løsninger for å få friskere luft og fjerne gasser uten at det blir så dyrt? Jeg ville startet med å føle, se og lukte. Føles det rått og klamt? Lukter det mugg eller "kjellerlukt"? Ser du svarte prikker på treverk? Saltutslag på mur? Hvis nei, ville jeg ikke bekymret med så mye for fukt og sopp. Hvis ja, ikke bo der. Det er ingen kjappe og billige løsninger. Man starter med å grave rundt hele huset og legge ny drenering... For radon er det kun målinger som duger. Helst med små sporfilmbokser som skal plasseres ut i minst to måneder i sesongen man lufter minst (vinteren) koster noen hundrelapper inkludert analyse per boks, gjerne rabatt på sett med tre bokser. Man kan måle raskere med måleapparat som Canary, koster ca 1700 kr. Billig hvis man er gadgetfrelst, eller gratis hvis man kjenner noen som allerede har en og har lyst til å prøve den i din kjeller. Påvises det radon er gjerne første tiltak å tette alt man finner av sprekker og rørgjennomganger, samt lufte bedre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå