cenenzo Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Hei! Jeg har en iPhone 5 som nylig har fått veldig svak av/på knapp. Jeg har enda garanti på den, og hørte at det skal kunne fikses med garantien gratis! Telefonen er kjøpt hos Telenor nett! Jeg var hos telekiosken, og fikk høre at jeg mista garantien, Pga iOS 7 beta var innstalert. Og at jeg ikke kunne ta det på garantien. Hvis jeg gjenoppretter telefonen til 6.1.4 , vil jeg da kunne sende den inn, og ta det på garantien? For han som jobber på telekiosken sa at det ikke hjelper å gjenopprette, for de kan se at telefonen har hatt iOS 7 beta! Så hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Går ut ifra at du snakker om selve knappen og ikke funksjonene knyttet til knappen. Du finner denne infromasjonen på nett: You will need to wait until the software is released to the public. Apple usually announces software months ahead of its public release, to give developers and seed testers time to test their apps and file bug reports. Although Apple only makes the betas available to developers, some people are very eager to have access to the new operating system and find workarounds to install the betas. Aside from engaging in piracy, there are other consequences, such as the fact that you cannot downgrade (as usual), and your warranty will be voided if you attempt a downgrade. Also, in some cases, if downloading an iOS beta, it may be able to detect that the device is not part of the developer program, and will not allow activation, in which case the device would be bricked. Men du skal kunne skille mellom hardware og software, så her ville jeg tatt det videre og ikke tatt ordene til personen bak disken for god fisk. Selv om garantien er brutt (noe som Apple gir eller en tredjepart innfører til sine kunder, men ikke blir direkte knyttet opp mot apple) har du fortsatt en mulighet gjennom reklamasjonsretten, så jeg ville tro at det er veien å gå. 1 Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Går ut ifra at du snakker om selve knappen og ikke funksjonene knyttet til knappen. Du finner denne infromasjonen på nett: You will need to wait until the software is released to the public. Apple usually announces software months ahead of its public release, to give developers and seed testers time to test their apps and file bug reports. Although Apple only makes the betas available to developers, some people are very eager to have access to the new operating system and find workarounds to install the betas. Aside from engaging in piracy, there are other consequences, such as the fact that you cannot downgrade (as usual), and your warranty will be voided if you attempt a downgrade. Also, in some cases, if downloading an iOS beta, it may be able to detect that the device is not part of the developer program, and will not allow activation, in which case the device would be bricked. Men du skal kunne skille mellom hardware og software, så her ville jeg tatt det videre og ikke tatt ordene til personen bak disken for god fisk. Selv om garantien er brutt (noe som Apple gir eller en tredjepart innfører til sine kunder, men ikke blir direkte knyttet opp mot apple) har du fortsatt en mulighet gjennom reklamasjonsretten, så jeg ville tro at det er veien å gå. Ja det er selve knappen som ikke fungerer så bra, altså hardware feil ! Så de kan ikke se at jeg har hatt iOS 7 beta om jeg gjenoppretter den? Har ikke registert udid på telefonen. Alt han sa at om han sendte det inn, så vil ikke servicen fikse det, og det vil koste meg 350,- å få telefonen fikset! Så hva synes du jeg bør gjøre? har du noe peiling hvor lang tid jeg blir uten telefonen? Før da jeg leverte inn en gammel Sony ericsson mobil så tok det sykt lang tid før jeg fikk den tilbake... Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Fikser Telenor tlf? Hos Apple gir de deg en ny. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Telenor gjør det samme som Apple, men de bruker forskjellige verksteder til og kontrollere telefonen. Apple gjør det selv, mens Telenor bruker sitt eget service verksted, MCare. Gjenoppretter du tilbake til original software versjon, så tviler jeg på at de gidder sjekke om det har vært iOS 7 på den, men det er bare noe jeg tipper på. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Telenor gjør det samme som Apple, men de bruker forskjellige verksteder til og kontrollere telefonen. Apple gjør det selv, mens Telenor bruker sitt eget service verksted, MCare. Gjenoppretter du tilbake til original software versjon, så tviler jeg på at de gidder sjekke om det har vært iOS 7 på den, men det er bare noe jeg tipper på. Hva er reklamasjonsretten? Knappen var allerede svak da jeg hadde 6.1.4 derfor jeg prøvde iOS 7, men det hjalp heller ikke.. Så jeg jeg søkte litt på nettet, og det viste seg til å være en kjent feil hos iPhone 5.. Vil det koste mye om det ikke er garanti ? Ja har planer, må bare skaffe kvitteringen! Noen som har erfaring hvor lang tid jeg blir uten tlf? Leste litt på nettet , på Samsung tlf kan de se når du flasher custom bootrom, vet ikke om de har samme metode på iPhone at de kam se hva slags programvaren jeg har hatt på dem... Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Reklamasjonsrett er en lovbestemte mulighet vi har til og klage på ting og tang vi kjøper, mens garantien er noe produsenten frivillig legger til på produktet, hvor de kan lage egne regler på hva som bryter og ikke bryter med garantivilkårene. Du mister først reklamasjonsretten når produsenten beviser at det er du selv som er skyld i problemet. På godt og vondt bytter ikke Apple komponenter i telefonene sine når de er på service, de swapper/bytter heller hele telefonen, som da også gir deg en pris uansett hva som er feil. iPhone 5 reparasjon ligger på ca 2400 kr, men dersom man har utført uautoriserte inngrep, som f.eks byttet en knust skjerm selv, så tilbyr de ikke lengre noen form for reparasjon, men kun tilbud om å kjøpe ny til full pris. Hva slags metoder Apple har for å kontrollere om det har vært uautorisert inngrep i telefonens software kjenner jeg dessverre ikke til, eller om de bruker tid på å kontrollere det på kjente hardware feil som du opplever her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå