Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bekymringsmelding om Norske verksteder


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke den som bruker verksteder oftest, jeg har masse verktøy å er glad i å skru selv. Men noen ganger så oppstår det situasjoner der jeg ser meg nødt til å sende bilen inn på verksteder. Årsaken til dette er som oftest fordi jeg ikke har egen garasje, eller rett å slett ikke har tid. Det tar faktisk mye tid å lete etter deler, finne ut hvordan man gjør den aktuelle reperasjonen osv.

 

Det som bekymrer meg, er at ved 3 av de 4 siste verkstedbesøkene mine så har bilen kommet tilbake med feil som ikke var der når jeg leverte bilen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har brukt verksteder, men det er under 10 ganger totalt i min 10 års karriere som bileier.

 

Er dette normalt? Betaler jeg godt over 1000kr timen for kompetanse som ikke er der? Jeg skjønner at folk kan tabbe seg ut, men nå begynner det å bli voldsomt.

 

Det skal sies at det dreier seg om 3 forskjellige verksteder, fordi jeg drar aldri tilbake etter at de har tabbet seg ut. Så jeg har enda ikke funnet ett verksted jeg kan bruke "fast", untatt NAF som er flink til å ta EU-kontroll mens jeg drikker kaffe.

 

For de som er innterresert, har de 4 siste verkstedbesøkene mine foregått på følgende måte:

 

Verkstedbesøk 1:

Oppdrag: Fullt oljeskift. Dette inkluderer oljeskift på motor, automatkasse, diff framme og bak og transferkasse.

Resultat: Bilen kommer tilbake uten olje på transferkasse og denne blir ødelagt.

Underoppdrag: Bytte transferkasse på verkstedes regning (>22k)

Resultat: Bilen har automatkasse. D er nå 3. gir, N er nå revers osv. Alt er forskjøvet.

Underoppdrag: Fikse gearoverføring.

Resultat: Bilen er nå OK, men måtte selges for jeg følte den var voldtatt.

 

Verkstedbesøk 2:
Oppdrag: 60k service
Resultat: Alt ok

 

Verkstedbesøk 3:

Oppdrag: 15k service

Resultat: Bilen kommer tilbake med advarsel om lavt kjøleveskenivå. Dette var ikke slik da jeg leverte den inn, og dama i kassa påpekte at mekanikeren hadde "merket seg denne advarselen fra bilen". Men de sjekket ikke årsaken til at bilen trodde det var for lite kjøleveske. Dette måtte jeg finne ut av selv, og det viste seg at de hadde dratt ut kontakten til sensoren. Jeg klagde på dette å han jeg snakket med kunne ikke skjønne dette da den ikke hadde noe med servicen å gjøre.

 

Verkstedbesøk 4:

Oppdrag: Skifte ytre høyre mansjett fremme + 2 tetteringer på bakdiff.

Resultat: Klunkelyd i bilen etter 2 dager. Viste seg å være ett løst stab.stag.

 

Er dette normalt? Det er snart ikke flere verksteder i byen jeg kan bruke hvis jeg mot formodning ikkje har mulighet til å skru selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir lit vanskelig å kommentere dine konkrete besøk, kanskje bortsett fra det første hvor de åpenbart ikke har gjort jobben.
Sitter dessverre med mye samme inntrykk selv. Mye slapt arbeid. Ikke bare dårlig, for all del, men urovekkende mye og tildels grove mangler (fylt på for mye eller for lite olje, feil olje, feil justering av hjulstilling / rattposisjon, skjevmontert bunnplugg, feil stramming av registerreim, for hardt tilskrudde bolter, for lite / manglende tilskruing av bolter, manglende påsetting av lokk til olje, gjenglemt verktøy i motorrom... Heldigvis har jeg et merkeverksted som gjør en rimelig grei jobb, og en bekjent som driver et enmannsverksted hvor det gjøres seriøst fagarbeid og jeg kan snakke direkte med den som utfører arbeidet. Men det tok meg 20 år å finne ham :eek:
Nå har jeg hatt diverse bilmerker (både fransk, tysk og japansk, ikke US), og hovedsakelig brukt merkeverksted (men og universelle), foruten 3 forskjellige merker MC. På MC opplever jeg helst at mekanikeren gjør en god og samvittighetsfull jobb, mens kundemottaket har ytterst variabel evne til å formidle til mekanikeren hva som skal gjøres, og tilfeldige/amatørmessige jobbtilbud. Et eksempel på MC var da jeg leverte inn sykkelen med en liste med 14 punkter som skulle sees på/gjøres noe med. 14 helt kurante ting som bytte av olje på kardang, justering av ventiler, synkronisering av gassere, m.m. Til tross for skriftlig punktliste (som de syntes var helt topp å få) ble under halvparten utført, og da jeg etterlyste de siste punktene ble det svart "Oj, skulle du ha det og gjort". Da hadde sykkelen stått i 1 mnd for en dagsjobb, mens jeg var lovet "i løpet av uken". Derimot var fakturaen interessant nok inkludert deler som de aldri byttet, men som skulle ha vært byttet...
NAF her i Bergen har jeg utelukkende negative erfaringer med. Overraskende kunnskapsløse og ignorante.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd mye slurvejobber. Alt fra enkle feil som panel på dashbord satt på feil, til grove feil som nå fører til havari av bakakslingen min. I mitt tilfelle har ting ofte kokt ned til "men det er en gammel bil" holdningen (kjører en 86-modell Volvo 740). Jeg betaler ikke for kjipest og billigst arbeid, men ordentlig arbeid. Har tapt mye tid og penger på det, dessverre. Har sakte men sikkert måtte lære meg og gjøre reparasjoner selv da ingen er til å stole på lenger. Av 4 verkstedbesøk det siste året så har 3 vært med en eller annen form for feil. Det verkstedet hvor alt ble gjort som det skulle var merkelig nok kanskje en av de mer useriøse verkstedene jeg noen gang har vært hos. Når jeg ringte for å bestille tid var det første som ble sagt "jeg har ikke tid å snakke nå *klikk*", men likevel ble jobben utført fagmessig og med respekt. Der jeg har hatt dårligst erfaring er utrolig nok merkeverksted, lite kompetanse der virker det som.

Endret av samaron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fått stabstag gratis to ganger, da min bil ikke kan løftes på alle fire hjulene samtidig. Den ene gangen skulle jeg bytte en hjulbolt og andre gangen bremseskiver og klosser.

Det skal sies at dette ikke var merkeverksted, men tilbud fra lokalt verksted. Skulle tro de visste bedre etter første gangen, men ikke.

Har siden benyttet merkesverksted og ikke fått slike problemer.

Lenke til kommentar

Selvgjort er velgjort.

Når jeg vedlikeholder bremsene på bilen min, passer jeg på å bruke riktige kjemikalier.

Når verkstedet gjør jobben, er de meget sparsomme med smøring.

Dette skaper mer arbeid for neste gang jobben må gjøres, for deler som ikke ble smurt inn med fett har rustet.

 

Verkstedene gjør en "god" jobb, så bilen er i forskriftsmessig stand.

Men de forebygger ikke rust, så man ender opp med å skifte flere deler enn nødvendig neste gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Vås.

Alfa selger dårlig fordi bilene ikke holder mål.

Gi meg en eneste god dokumentasjon på at NYERE(2005 og nyere) Alfa'er er av noe dårligere kvalitet enn andre merker.

 

Slikt idioti som dette som drar et ellers nydelig merke ned i gjørma dag etter dag!

Lær deg opp før du ytrer slikt!

Endret av Lyngaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har Alfa-merkeverksteder rykte på seg for å være dårligere enn andre merkeverksteder?

 

Min eneste erfaring med Alfa merkeverksted er at da batteriet var defekt på en Peugeot hadde den nærmeste bilbutikken riktig type på lager. Den nærmeste bilbutikken var forhandler av Alfa.

Jeg kjøpte batteriet og monterte det selv, så jeg vet ingenting om kompetansen deres.

Men de fant altså riktig type, og var hyggelige og hjelpsomme.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har Alfa-merkeverksteder rykte på seg for å være dårligere enn andre merkeverksteder?

 

I hvert fall i Norge har de verkstedene jeg har vært innom hatt langt mindre kompetanse enn enkelte bekjente innen Alfa "menigheten", bare for å nevne noen (Autovia,RSA Drammen).

Bilene kommer som oftest tilbake med små teite feil som er skapt av lite kompetanse.

I ett tilfelle kom bilen min tilbake helt ødelagt(robotisert girkasse feilmontert).

Lenke til kommentar

Er Alfa muligens vanskeligere å skru på?

Det er fint å kunne gjøre jobben selv, og jeg har såvidt vurdert Alfa Giulietta. De hadde en som stod utenfor da jeg kom for å kjøpe batteri. Fin bil.

Økonomien fraråder sterkt å kjøpe helt ny, så det blir brukt i så fall.

Men nå har jeg nettopp kjøpt av et annet merke, så det blir lenge til Alfa kommer på tale igjen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har akkurat samme erfaring med bilverksteder selv, både hos møller og Nissan, byttet deler på feil side, dårlig utført karosseriarbeid (fikk det bedre selv uten å ha sveiset før), lite kompetanse/vilje på å sjekke opp elektroniske feil på bilen (den skulle liksom ha variabelt serviceintervall, men hver gang gikk det nøyaktig 20k mellom service, prøvde å få dem til å endre det, men de insisterte på at det var riktig..)

Jeg betaler ikke 900 kr timen for dårlig arbeid.

Nå fikser jeg alt selv!

Møller var med splitter ny varebil og Nissan med 24 år gammel bil, der virket det som de ga faen, det var jo en gammel bil....

Lenke til kommentar

Er Alfa muligens vanskeligere å skru på?

Det er fint å kunne gjøre jobben selv, og jeg har såvidt vurdert Alfa Giulietta. De hadde en som stod utenfor da jeg kom for å kjøpe batteri. Fin bil.

 

Bilene er ikke noe mer vanskelige å skru på enn en golf(ihvertfall ikke de nye).

Alfa 159 er i bunn og grunn en Saab 9-3 eller 9-5(mye lånte deler og diesel motorene er tatt fra GM).

Giulietta er en nydelig bil med stort sett ingen rapporterte feil.

Alfa Romeo ble omstrukturert kraftig i 2005(ca) og bygger derfor mye bedre biler en før, disse er på helt lik linje som andre mtp.kvalitet.

Det er selvfølgelig mer kjøreglede i disse bilene enn en golf, i tillegg til det nydelige eksteriøret ;)

 

I tillegg til dette er man del av noe større enn bare å eie en bil.

Hilseplikt og en hyggelig prat med en annen Alfist er alltid en fornøyelse ;)

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Kanskje blir min neste bil som jeg kjøper brukt om 7-10 år bygget i dag.

Kanskje er det er en Alfa Giulietta. Tiden vil vise.

 

De ruster vel ikke mye? Rust er Djevelens verk, særlig i denne landsdelen med mye veisalt.

Er noe tidlig å se, men 159 har ikke vist noe tegn til rust(problemet med rust var egentlig løst rundt 2000 tallet på Alfa'er men grunnet eksperimentering av importøren ble ikke tectyl brukt men et annet stoff som ikke gjorde annet å skape det varmt og godt for rusten)

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Alfa-eiere er vel en spesiell gruppe mennesker, nesten som tidlige Mac-fans?

Tenker på denne hilse"plikten" osv.

Jeg har hørt at over halvparten av Alfa-eiere er med i en Alfa eierklubb... Jeg er ikke med i noe slikt for mitt bilmerke.

 

Koster en Alfa mer enn en tilsvarende Peugeot, Opel, Volkswagen?

Er prisen mer som Mercedes og BMW?

Dyre merkeverksteder og originaldeler?

 

 

 

EDIT:
Etter å ha sett denne kleine reklamefilmen, føler jeg bare at jeg skal kjøpe en prostituert. Mulig bilen er bra, men reklamefilmen er bare flau. :nei:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=W06VSwP5oek

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...