Läkerol Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei! Lurer på om noen flinke lovhjelpere kan hjelpe meg med denne saken.Vi er en russegjeng som har jobbet veldig mye dugnader og summene vi får for jobbene pleier å være 5000-25000. Arbeidsgiverne pleier å være idrettsklubber eller rene arrangementer. Uansett hvem som er arbeidsgiver har vi en kontaktperson som er meg, som alle pengene blir utbetalt til. (Som jeg setter inn på felles kontoen). Det har aldri vært noe problem før nå, da en idrettsklubb har vært vriene da økonomiansvarlige der mener at siden pengene utbetales på meg(personnummer), og ikke på et Org.nr for en hel gruppe, så skal dette egentlig skattes siden beløpet er over 4000,-. Han kom med et eksempel der yngres avdeling i denne klubben jobbet for Elite, og der ble utbetalingen satt på en person, men samtidig var det med ett Org.nr som kunne bekrefte at pengene ikke skulle gå til denne personen, men til Org nummeret, altså i dette tilfellet YA. Eksemplet her høres for meg veldig logisk ut, og kan godt stemme.Men samtidig foregår det vanvittig mye dugnadsjobbing her i Norge, og selv om de fleste kan stå bak et organisasjonsnummer så finnes det likevel utallige russegjenger, kor og annet som jobber dugnad. Så det jeg lurer på er om det finnes noe slags unntak? Eller hadde økonomiansvarlig i dette tilfellet "teoretisk" rett. Fint om noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Brreg godkjenner "vanligvis" ikke at "russebuss" tildeles org.nr. Beste løsningen er om idrettsklubben kan fordele flere utbetalinger under 4000,- på hver av dere. http://skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Skattebetalingshandboken/Kapitler/10/?mainchapter=28033&chapter=28042#x28042 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Økonomiansvarlig henger seg opp i form over substans. Det handler ikke om hvorvidt man utbetaler til en person eller et organisasjonsnummer, men hvem som faktisk skal motta pengene. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Sånn i henhold til reglene, krikkert. Stemmer dette? At så lenge man kan dokumentere på et vis at pengene skal gå til en russegjeng og ikke til meg personlig så er dette nok? Altså er det ikke grunnlag for å kreve org.nr hvis noen gjør det? Og en annen ting når vi først er i gang, jeg tok på meg et personlig oppdrag for samme klubb der jobben var å filme et arrangement. Utbetalingen her og for en tidligere jobb oversteg 4000,-. (Dette har ingenting med russe dugnaden å gjøre). Hvordan er reglene i forhold til skatt/hobbyvirksomhet? Disse 2 jobbene var kun engangsjobber der jeg hjalp til med mine "hobbykunnskaper", og fikk deretter et passende honorar for jobbene. Det går jo på en måte under definisjonen for hobby jobbing, men er jo litt anderledes når jeg er ansatt via ett idrettslag. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Ja, men det er forståelig at økonomiansvarlig vil ha alt på stell - dersom skattemyndighetene mener at det er utbetaling til én enkeltperson kan organisasjonen bli holdt ansvarlig for ikke å ha trukket skatt. Dersom du tidligere har påtatt deg et oppdrag for klubben skaper du et ekstra problem: Du har vært en del av arbeidet, og den delen du har arbeidet for må skattes av fordi du har jobbet der (og brukt opp "fribiten") før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå