L-1993 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei, jeg er ei jente på 20 år. Jeg er fortiden uten jobb, og har nettopp kommet hjem fra ett lengre opphold i Tyrkia siden min var blitt utrolig syk, og dessverre døde fra hos for 1 mnd siden ... Ettersom jeg har nylig kommet hjem, og vært / og er i en vanskelig periode, så har jeg ikke noe jobb, deretter ingen inntekt. Jeg søkte dagpenger hos NAV mens jeg nå står som arbeidssøker, men der ble min søknad avslått .. Jeg har litt vanskelig for å finne en jobb som jeg har muligheten til å ta nå, så er ikke bare å hoppe i en jobb på 123 å tjene penger.. Her en dag satt jeg på nett å leste om nettstudier, og jeg fikk faktisk utrolig lyst å begynne å studere over nett. Da har jeg litt friere tøyler, og trenger ikke å sitte på en skolebenk noe jeg får null motivasjon av. Samt jeg kan befinne hvor jeg vil. Sett på forskjellige studier som man kan velge mellom, og jeg ser man kan få lån / stipend fra lånekassen på enkelte av studiene. Men mitt problem er jo at det koster så mye å ta ett sånn studie på nettet. Jeg er jo blakk som en kirkerotte ettersom jeg ikke har jobb og ikke får noe stønad. Jeg lurer på, er det ikke noen ( for eksempel, NAV, LÅNKASSEN ++ ) som hjelper til med stønad, lån eller lignende for å betale skolegangen ? Greit nokk man kan få stipend osv i skolegangen, men før man starter må man betale en viss sum, og det er den jeg tenker på. Noen som har noen erfaringer innen dette ?? Håper det ikke ble alt for langt, og at noen har noen gode råd å gi meg. På forhånd, takk Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Lånekassen vil gi deg studielån. Du vil også kunne motta stipend dersom du oppfyller kriteriene for dette. Men da må du nesten få skoleplass først, slik at du kan dokumentere ovenfor Lånekassen at du faktisk skal studere. Lån får du altså uansett hva. Lånet trenger du ikke starte å betale ned før du slutter å studere, og det påløper heller ingen renter mens du studerer. Jeg anbefaler deg å søke om fullt lån og deretter sette inn de pengene du har til overs etter at studieavgiften er betalt på høyrentekonto og spare de frem til du må nedbetale lånet. Renten hos en høyrentekonto er nemlig ofte høyere enn den renta du får hos Lånekassen, så du vil faktisk tjene på dette. Søk altså om fullt lån + stipend. Er du heldig får du også innvilget stipend ettersom du er borteboer uten inntekt osv. Endret 28. august 2013 av yeidof Lenke til kommentar
L-1993 Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 Takk for svar Jeg vet jeg kan søke lån, men jeg må jo komme meg inn på skole først, og det må jeg betale for med engang. Så er der problemet er .. Men håper at det kan ordne seg på ett vis, for nå har jeg full motviasjon til å studere, så da burde jeg hyve meg på det. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Du må nesten få studieplassen før du får innvilget støtte fra Lånekassen. Er det snakk om å starte på et studie nå til høsten? De fleste har vel startet allerede? Men man har gjerne litt tid på seg før man trenger å betale studieavgiften. Med nå ved studiestart kan det også ta litt tid før søknaden blir behandlet. Du får nesten kontakte Lånekassen og høre. Hør også med studiestedet om det er mulig for deg å utsette betalingen litt - at du venter på behandlingen hos Lånekassen. Jeg tror NAV kun gir støtte til studie dersom du er under 26 år og har nedsatt arbeidsevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå