Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

To kompiser leie leilighet sammen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal leie ei leilighet sammen med en bekjent / gammel kamerat for å dele på kostnadene, slik at vi begge endelig får flytte ut hjemmefra (noe vi lengter etter).

Det jeg lurer på er om noen der ute har noen tips / litt informasjon å komme med som kan være greit å ha når to stykker skal leie sammen?

Ingen av oss har bodd på hybel / i leilighet før, så vi er helt ferske når det kommer til ting man bør vite / ting man bør passe seg for, osv.

Vil det f.eks være smartest for min egen del om leiligheten står på meg og ikke kompisen min?

Bør jeg og kompisen ha noen skriftlige avtaler oss i mellom før vi flytter inn?

Alle tips og all informasjon settes pris på, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det så er det nok smartest å leie i deres situasjon. Kjøper dere "ilag" kan det da bli mye styr senere om hvem som eier, og hvem som ikke eier osv. Slikt har da knekt vennskap mange ganger. Og et kjøp som gjøres ilag krever hvertfal en god del kontrakter.

Jeg ville nok helt sikkert ha skrevet en kontrakt. Om foreksempel kompisen din får seg dame, å vil flytte inn hos henne, istedenfor å betale 6 000,- mnd da, sitter du plutselig med hele regningen på 12 000 ,- mnd.

Slike ting ville jeg hvertfal hatt med i en kontrakt.

Eksempel på det med leie, og kjæreste hadde en veninne av meg, som leide en leilighet sammen med en annen veninne. De hadde ikke noen kontrakt på annet enn leieavtalen (noe dere uansett får). Og hun ble sittende med hele regningen, og måtte tilslutt flytte ut, fordi hun ikke hadde råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...