Gå til innhold

Forskjell på Gnome Session Fallback, Shell, Desktop Environment

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å reinstallere min pc. Jeg bruker nå "GNOME Session Fallback" men finner ikke dette lenger i programvaresenteret. Liker helst å unngå terminalen.

Jeg finner "GNOME Desktop Environment" som også installerer en masse jeg ikke trenger, "GNOME-skall" og "GNOME Shell Extension".

Ser at de to sistnevnte installerer "GNOME Session Fallback" som et tillegg.

Hva er forskjellen og hva anbefales, og hva vil være mest likt til bare gamle "GNOME Session Fallback"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Gnome 3.8 har de kuttet ut Fallback og introduserer Gnome Classic. Jeg har prøvd det og det er mye bedre enn Fallback.

Gnome har et eget team som jobber med Classic og det vises.

Så jeg tror du vil få begge som standard om du installerer siste Fedora eller Ubuntu Gnome 13.10 som kommer i oktober.

Selv bruker jeg Gnome Shell 3.8 og synes det har blitt mye bedre enn da jeg sist prøvde det for et års tid siden.

http://www.webupd8.org/2013/02/a-quick-look-at-new-gnome-classic.html

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha et svar fra "Occi" (eller andre) på spørsmålet ovenfor.

Er da også "GNOME-skall" og "GNOME Shell Extension" en dårlig løsning som ikke anbefales da de også bruker "Fallback session"

Hvordan skal jeg da unngå "Unity"?

Veldig takknemlig for alle svar.

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Har brukt gamle "GNOME Session Fallback" som ikke lenger er tilgjengelig i programvaresenteret i Ubuntu 12.04 LTS i lange tider, noe som jeg har vært bra fornøyd med.

Så ja jeg ønsker noe annet en Unity. Husker ikke helt hvordan gamle GNOME var men tror jeg var veldig førnøyd med det. Men hvor mye forsjell det var fra overnevnte husker jeg ikke, men det gamle er som regel best :)

Lenke til kommentar

Det var mye som var dårlig med Gnome 2, spesielt metacity (window manager'n). Er det bare at du ønsker et klassisk skrivebordsmiljø kan f. eks KDE gi deg dette og mye mer enn Gnome 3 er i nærheten av å tilby. Ønsker du kun noe simple greier med taskbar/systray/startmeny er både LXDE/Openbox og XFCE ok alternativer.

Fallback mode i Gnome 3 var en halvveis løsning som hadde mange bugs. Det er i praksis bare et lag oppå Gnome shell, og derfor skinner deler av shell over på fallback mode. Mulig at Gnome 3 classic er litt bedre, men for å være ærlig ser jeg virkelig ikke poenget når det fortsatt har såpass mangel på funksjonalitet og andre desktop environments gjør dette langt bedre uten å forhindre deg i å velge selv.

På en eller annen mystisk måte klarer de også å lage Nautilus dårligere og dårligere for hver release selv om man ikke skulle tro det var mulig. For å ikke snakke om at det er brukt javascript overalt.

Her en video som peker på endel av problemene med Gnome classic (12:14). Starten av videoen viser diverse ting som er dårlig med Gnome shell. Jeg er helt enig med fyren, for min del er Gnome dødt og jeg kommer neppe til å gi det noen sjans igjen før de drastisk endrer designet (både arkitekturmessig og utseendemessig). Gnome 3 har vært ute såpass lenge nå at å si at versjon X kommer til å fikse alt er nesten litt meningsløst, fordi det er blitt sagt så mange ganger hittil uten at det har vært noe bak påstandene. For å sette det litt i perspektiv så har ikke Debian 7 som nettopp kom ut nyere enn versjon 3.4 av Gnome pga. det er for ustabilt og buggy.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jX5H6uuhWYc

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt.

Da må jeg muligens legge Gnome på hyllen. (selv om jeg ikke har lyst :)) Ja jeg ønsker et klassisk skrivebordsmiljø. Jeg trenger ikke noe avansert system siden det mest går i surfing, e-post, nettbank osv. Er veldig opptatt av sikkerhet og er de andre distroer (enn de mest populære) like sikre i bruk og oppdateres like ofte? Kom gjerne med spesifikke enkle i bruk distoer.

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Gnome gjennomgår for tiden en "modernisering", ikke så langt unna det Ubuntu holder på med gjennom Unity. Både Xubuntu og Lubuntu har et klassisk utseende, så jeg tror det bør funke fint. Ta en titt på youtube for å se dem i praksis. Med tanke på sikkerhet så er det nok 12.04 versjonen av dem begge som er å anbefale, ettersom disse er støttet med sikkerhetsoppdateringer til 2017.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt.

Da må jeg muligens legge Gnome på hyllen. (selv om jeg ikke har lyst :)) Ja jeg ønsker et klassisk skrivebordsmiljø. Jeg trenger ikke noe avansert system siden det mest går i surfing, e-post, nettbank osv. Er veldig opptatt av sikkerhet og er de andre distroer (enn de mest populære) like sikre i bruk og oppdateres like ofte? Kom gjerne med spesifikke enkle i bruk distoer.

Virker som om du blander sammen distro og desktop environment (DE/skrivebordsmiljø). Ca. alle distros tilbyr pakker for alle de populære skrivebordsmiljøene, så du må ikke bruke hva som er standard i en distro.

Er det ikke så viktig med helt nyeste software/du klarer å legge til enkelte branches for noen programmer så kan Debian stable være et veldig godt alternativ (installeren tilbyr både Gnome 3, KDE, XFCE og LXDE + en haug andre via manuell install), evt. noen av Ubuntu-derivasjonene som f. eks Kubuntu eller Xubuntu 12.04.

Lenke til kommentar

Virker som om du blander sammen distro og desktop environment (DE/skrivebordsmiljø). Ca. alle distros tilbyr pakker for alle de populære skrivebordsmiljøene, så du må ikke bruke hva som er standard i en distro.

Jeg blander nok både det ene og det andre :). Jeg vel helst ha noe som er rett ut av "boksen" som jeg ikke trenger å gjøre noe som helst med. Programvaresenteret er greit å bruke men terminalen vil jeg helst unngå. Og ønsker også LTS versjoner. Muligens Xubuntu kunne være noe for meg? Er så mye å velge i at det kan være vanskelig å velge rett, og det er en del arbeid å prøve mange forskjellige distroer. Kanskje jeg er litt lat..... Vil helst ha et renest mulig skrivebord. Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Jeg blander nok både det ene og det andre :). Jeg vel helst ha noe som er rett ut av "boksen" som jeg ikke trenger å gjøre noe som helst med. Og ønsker også LTS versjoner. Muligens Xubuntu kunne være noe for meg? Er så mye å velge i at det kan være vanskelig å velge rett, og det er en del arbeid å prøve mange forskjellige distroer. Kanskje jeg er litt lat..... Vil helst ha et renest mulig skrivebord.

Xubuntu 12.04 LTS x64 eller Crunchbang (Openbox, Debian) er vel ok alternativer i så fall. Ønsker du å teste de er det rimelig enkelt å gjøre i VirtualBox (gratis), finnes mange guider på det på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...