Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gym som privatist?

Anbefalte innlegg

Morn morn!

Har nettopp begynt på VG1 og er ganske fornøyd. Jeg går studiespesialiserende. Eneste tingen som ødelegger litt for meg er gymmen..... Jeg er virkelig ikke noe fan av gym, og helga blir gjerne ødelagt for meg ettersom jeg har gym på mandager. Jeg grøsser bare ved tanken på gym og han nye gymlærern vår er veeldig streng.

Så jeg lurer rett og slett på om det er mulighet for meg å ta gym som privatist? Ødelegger det noe for meg på vitnemålet osv?

Og et siste spørsmål; hvis jeg tar gym som privatist, tar jeg det "automatisk" på VG2 og VG3?

Blir veldig fornøyd om noen orker å svare! :wee::)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som har problemer med gym og grunnen er ofte personlig, Det beste er jo selvfølgelig og bite tenna sammen og fullføre skoleåret med gym. Hvis ikke så kan du ta det som privatist men da bør du også snakke med rådgiver og søke om fritak fra gym dette året, Uansett må du møte opp for fravær ødlegger mye.

Lenke til kommentar

Såklart er det beste å fullføre de 3 årene med gym. Hvis du likevel ikke klarer tanken på det, så må du snakke med rådgiver og forklare hvorfor du absolutt vil ta det som privatist. Jeg tok det dessverre som privatist selv i VG3, men hadde gym de to tidligere årene. Pensum på eksamen er det du lærer gjennom alle tre årene, så det er en del. Hvis du likevel liker det teoretiske, så kommer det nok til å gå greit. Tar du eksamen i VG1, vil du da ikke trenge å tenke på gym ut videregående. Karakteren fra eksamen blir da oppført på vitnemålet ditt.

Lenke til kommentar

Kroppsøving er ikke avsluttende før VG3. Du kan ta privatisteksamen, og så er du ferdig med det. Men det er hardt, og de har en tendens til å være MYE strengere ved denne eksamen nettopp fordi så mange prøver å unngå gym på denne måten. Derfor kan det være like greit å ta det mens du kan på normalt vis, ellers kan straffen fort bli 2 karakterer lavere enn du normalt ville fått.

Lenke til kommentar

Jeg tok gym vg3 som privatist "tok hele 3 året som det". Men hvorfor vil du ikke ha gym?
Om det er helsemessige årsaker kan du få tilrettelagt et opplegg for deg.

Vist det ikke er det, råder jeg deg til å følge timeplan. Det er en grunn for at man skal ha det. Det kvikker opp kropp og sinn og du får bedre utbytte av resten av fagene.
Og jeg sier dette ikke for å være noe jeg-er-best opplegg. Var selv den som hatet gym og svømming under hele vgs årene :p
Men ser nå hvor bra gym egentlig er.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig så blir du også omgjort fra heltidsstudent til deltidsstudent. Hvis livet ditt avhenger av lån/stipend fra lånekassen så får du mindre støtte/må betale mer lån. Er usikker på om du kan ta et annet fag som erstatter gym, men det kan du jo undersøke.

Jo, man får stipend/lån ut i fra prosent andelen i skolegangen. Og mindre fag, mindre stipend. Men om han kan ta det som privatist, tar han jo faget. Så da mener jeg det ikke har så mye å si for lånekassen. om de ikke vil være vanskelig da.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det jeg gruer meg til er spesielt dans, svømming og sånne løpetester. I ballsport har jeg ganske grei teknikk. Liker heller ikke tanken på dusjing med gutter.... Svømming er kanskje det største problemet... Kan jeg unngå det samtidig som å ha vanlig gym?

Aahhhh..... stor takk til dere som har svart, det hjelper!

Lenke til kommentar

De aller, aller fleste gruer seg til et eller annet tema i gymmen, så du er nok ikke alene. Dans og svømming hadde vi tilnærmet ingenting av da jeg hadde gym. Det er jo selvfølgelig forskjell fra skole til skole, men du kan jo høre med læreren for å finne ut av hva som er planen gjennom året? Du kan jo også forklare at du ikke har noe særlig lyst til å gjøre enkelte ting i gymmen? Er egentlig ganske mange som får tilpasset gymtimene, men da mest på grunn av skader.

Lenke til kommentar

Gym som privatist er lekende lett. Det er 3 deler, 1. praktiskdel velger du mellom dans/ballspill osv. 2. praktiskdel må du gjøre koordinasjonsøvelser som å slå hjul, balansere osv. Siste del trekker du et tema som du skal fortelle i ca 10-15 min om. Hele pensum fra vg1-vg3 kan trekkes.

Lenke til kommentar

Gym i dagens skoler har ødelagt mer selvbilder og karakterer en noe annet,

Man blir dømt utifra hva man får til på pensum og ikke hva som er en bragd i forhold til åssen form du er i.

Har man dårlig kondisjon og fortsatt fulført et løp men langt bak de andre får man dårlig karakter, Han sportsnerden som går over mål uten så mye som en svettedråpe i panna får 6`er blank. Veldig lett for han men en stor prestasjon for han med dårlig kondisjon, enda får den som jobber og sliter mest dårligst karakter, de som prøver får dårlig karakterer, I alle skoleår har vi hatt noen "sporty" folk som danser seg gjennom gymmen i 6`ere mens vi andre puster,sliter og peser for og oppnå en 3`er og en sjelden 4`er.

Vi blir målt på samme linje uansett fysikk,form og prestasjon og det er idiotisk. Teoretisk stiller folk ofte litt mer på lik linje og gjør man ikke det får man ofte tilrettelagt noe, men ikke i gym, ikke de 4 vgs`ne jeg har gått på hvertfall. Teori i gym er fint fag, da får man lære litt om mat,fysikk,øvelser osv. Men praksis i gym er og blir idioti når man ikke blir karaktersatt ut i fra prestasjon men ut ifra hva men fikk til og ikke fikk til av mål i pensum. Og de mener "Det er så fint med gym, da får vi trim" joda vi får det, men 2 timer i uka er ikke mye til hjelp på formen, Skal man prestere i gym så må man rett og slett trene og være i god form hele tiden og igjen så er det ikke alle som trives med den livsstilen,

Det kan jo variere fra skole til skole men jeg har opplevd det jeg har skrivd over på samtlige vgs jeg har gått på, derfor har fler tatt gym som privatist og det har gått bra heller ikke spesielt vanskelig.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

[tekst]

Du er en idiot. Noen LIKER denne livsstilen, og det er en grunn til at de "lett får en sekser uten å prøve".

Tror du at de som er i dårlig form burde får bedre karakter enn de som faktisk har lagt MYE arbeid i "faget"? Du er jævlig underminerende og ekstremt høy på pæra som kommer med slike utsagn. Flott for deg at du synes du er så mye bedre enn oss som liker en sportslig livsstil, kanskje jeg skal begynne å hakke på deg for at du liker teoretiske fag bedre?

Det er slike som deg som lager dårlige miljø på skolen. Du er akkurat det motsatte av en typisk, steretypisk, gammeldags "sports jock", men minst like ille.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har erfart så greier man lett en firer i gym sålenge man prøver, og ikke skulker unna, eller er negativ osv. Dersom man faktisk prøver er det ingen som egentlig bryr seg om man bruker over tjue minutter på tre km, 12 sekunder på 60-metern eller maks fire armhevinger. Det som blir lagt merke til er at du skulker unna og bare klager.

Lenke til kommentar

Du er en idiot. Noen LIKER denne livsstilen, og det er en grunn til at de "lett får en sekser uten å prøve".

Tror du at de som er i dårlig form burde får bedre karakter enn de som faktisk har lagt MYE arbeid i "faget"? Du er jævlig underminerende og ekstremt høy på pæra som kommer med slike utsagn. Flott for deg at du synes du er så mye bedre enn oss som liker en sportslig livsstil, kanskje jeg skal begynne å hakke på deg for at du liker teoretiske fag bedre?

Det er slike som deg som lager dårlige miljø på skolen. Du er akkurat det motsatte av en typisk, steretypisk, gammeldags "sports jock", men minst like ille.

Hvorfor går du til personangrep på meg fordi jeg legger fram min mening om et fag i skolen ? Det virker som at du tror jeg har noe imot de med en aktiv og sportslig livstil ? Det har jeg langt ifra. Jeg mener at den praktiske delen i gym ikke har så veldig mye og si etter skole, Altså man får veldig sjeldent bruk for den praktiske delen i arbeidslivet med mindre man jobber med akkurat noe sportslig ( Noe jeg tviler på at man gjør etter de fleste andre linjer en nettop sportslinja ), Derfor syntes jeg at gym i praksis burde ha en karakter som måler hva hver enkelte elev er i stand til ut ifra sin fysiske tilstand siden akkurat praktisk gym er mer et type "personlig" fag der man kun bruker det der og da på skolen og for veldig mange arbeidsgivere er gymkarakter urelevant så lenge det ikke er stryk. Den teoretiske delen er noe mer brukbar i arbeidslivet og ellers.

Konklusjonen min er da at jeg syntes at elever skal bli satt karakter på etter hva eleven sitt realistiske mål er, Dette er ikke et fag hvor man kan dra hjem og lese en bok for så og komme sterkere tilbake dagen etterpå og hver elev burde da ha en individuell karakterstige, Men selvfølgelig må jo de som er i bra form og er flinke i gym få gode karakterer !

og for og svare deg på dette

" Tror du at de som er i dårlig form burde får bedre karakter enn de som faktisk har lagt MYE arbeid i "faget"? "

Hvor har jeg sagt at de som er i dårlig form burde få bedre ? Du tenker ikke langt før du svarer, Her prater jeg om en som har en sportslig og aktiv livsstil, igjen livsstil, du fikk med deg det ? Livsstil. Du vet hva det begrepe innebærer ? Man lever slik og man er ofte aktiv og driver med sport, det vil si utenom skolen og på fritiden, de liker og holde på med det som en hobby for eks. Det vil ikke nødvendigivs si at de legger MYE arbeid i og klare seg godt i gymmen på skolen, Det vil si at de har et utgangspunkt som tillater dem og få gode karakterer med lite innsats, og for meg spiller det ingen rolle at de får gode karakterer jeg syntes det er bra. Det jeg mener er at hver enkelte elev skal bli karaktersatt ut ifra sine prestasjoner i forhold til fysisk form og grense, Er man i middels form eller kanskje noe dårligere men enda presser og jobber hardt for og oppnå noen mål burde dette være en bra prestasjon og ikke bare resultatet av utøvelsen. De som utmerker seg veldig godt i for eksempel i matte,engelsk osv blir ofte tilbudt mer en vanlig pensum hvor de som er i dårlig form må følge de samme systemet som de i god form, og igjen er det ikke alle som trives med et aktivt liv og det burde ikke være en stopper når det kommer til karakterer/anmerkninger på skolen.

Jeg vet ikke om du har tenkt på dette, Men i løpet av ett år på skolen har man faktisk ikke så veldig mye sjangs til og gå opp karakterer i gym ( praktisk ) om man ikke lever sportslig,trener eller er veldig aktiv.

Hvorfor ? Det skjønner du vel men jeg skal forklare, Menneske kroppen blir ikke i noe særlig bedre form av 2 timer trening i uka ( gym ). De krever riktig trening og mat flere ganger i uka, det er ikke på samme måte som andre fag at man kan lese seg til bedre karakter det er så veldig mye mer krevende en som så, det er også grunn til at systemet i gym nå er idiotisk. Om man ikke er i god form har man tapt gym for man blir ikke merkbart bedre form av 2 timer i uka og det er ikke alle som har tid/motivasjon/lyst til og trene flere ganger i uka for og få bedre karakter i gym, det er kanskje vanskelig for deg og skjønne hvorfor folk ikke liker aktivitet og trening men det er mange av dem som ikke er komfortable med det desverre. Det er nettop derfor gym er et omstridt fag.

Om du vil fortsette med personangrep og kalle meg høy på pæra og idiot så ber jeg deg tenkte deg godt om, kanskje du nettop er en stereotypisk gammeldags "sports jock" ? Hvor kroppen fortsetter og vokse i det det Intellektuelle nivået synker ?'

Og igjen om du ikke fikk det med deg er dette basert på de 4 vidregående skolene jeg har gått på hvor systemet har fungert slik.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Man har nå hatt 10 år med gym før VG. Er ikke sånn at det kommer som en overaskelse at en skal prestere godt rent fysisk for å oppnå en god karakter. Å si at det er vanskeligere for enkelte å spise mer enn de forbrenner i løpet av en dag og være i fysisk aktivitet forutenom de to timene med gym i uka enn det er for en å måtte sette seg ned med matte hver dag fordi det for noen er et tøft fag, er svada. Jeg er ikke i god form, og lå på mellom tre og fire i gymnastikk. Men jeg har nå allikevel forståelse for hvorfor det er lagt opp på den måten. Kan ikke gi en elev femmer i matte fordi han er tjukk i hodet men gjør det bra for å være dårlig i regning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig ikke karaktersettingen i gym er mindre rimelig enn f.eks. matematikk. Man kan lese og jobbe så mye man vil med matematikk, men har man arvet en apehjerne vil man aldri få en av de beste karakterene. Det sliter nok dessuten like mye på selvtilliten når man innser hvor dum man er, som for en som ikke presterer i gym-timene. Forskjellen blir vel at hjernen har begrenset kapasitet, mens omtrent alle kan spise og trene seg til en toppkarakter i løpet av de tre årene man går på videregående.

Selvfølgelig har noen større genetiske utfordringer hva gjelder matlyst og treningsglede, men jeg er uenig i at det er mindre rettferdig å karaktersette standardiserte prestasjoner i gym enn andre fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...