Gå til innhold

Stipend/studielån, regnes dette som inntekt?

StormEagle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Touchè

Men det vi snakket om var stipend, som ikke er regnet som skattemessig inntekt. Samt at den i tilfelle ikke kommer som inntekt mens man studerer (som var situasjonen for den som førte seg opp i den opprinnelige tråden). (Ellers har jeg uansett problemer med å kalle eftergitt gjeld inntekt - det er en netto formuesøkning, men "inntekt" ?)

Forøvrig: Hvis eftergitt gjeld skal ha skattemessig effekt på inntektssiden, hva skjer da i forbindelse med gjeldsordninger ?

Lenke til kommentar

Inntekt kan være inntekt fordi om den ikke er skattbar. Hadde det vært så enkelt å ikke skatte kunne jeg bare lånt ut penger til meg selv fra AS og slettet gjelden i ettertid.

Gjeldsordninger vil jeg tippe det er egne regler for...

Lenke til kommentar

Men regner du da (personlig sett, ikke skattemessig) arv som "inntekt" ?

Ja, arv er definitivt en form for inntekt.

Altså bruker du utelukkende begreper fra skatteretten - greit, så vet jeg det...

Ja, er vel det som blir mest rett vel siden det er de som definerer hva inntekt er etter loven.

Blir vel feil å bruke subjektivt tolkede begreper fra Per, Pål og Espen Askeladd her.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Så f.eks regnskapsloven er altså uinteressant her ?

(Siden du tydeligvis mener at Den Kongelige Norske Skattelov skal være det som leverer definisjoner til alt mulig...)

Forøvrig: Nei, da jeg arvet min bestefar, ble dette IKKE oppgitt som inntekt - det ble KORREKT oppgitt som arv.

Lenke til kommentar

Opprinnelsen til denne sidedebatten (som er klippet fra en annen debatt og podet inn her som egen tråd), var en tråd der man ble oppfordret til å oppgi (sånn som jeg husker det) stilling, utdannelse (eller annen kvalifikasjon) og hva man fikk i inntekt av jobben.

Så dukket det opp en student som mente at lån er lån, ikke inntekt, så ble det debatt om stipend (som deler av lånet kan endres til, efter avlagte eksamener), og så hadde man det gående...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...