Gå til innhold

Forskjell i responstid fra Samsung 226CW (TN fra 2007) til Dell U2713H?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er uheldigvis både fotograf og FPS-gamer, og har derfor innsett at det ikke finnes noen perfekt skjerm for meg ettersom TN har bedre responstid og IPS har bedre bildekvalitet og oppløsning.

 

Jeg sitter nå på en gammel Samsung 226CW (22" fra 2007, 1680x1050), og ønsker meg både bedre bildekvalitet, større skjem og høyere oppløsning. Min eneste innsigelse mot U2713H er egentlig responstiden.

 

Er det egentlig stor forskjell å gå fra en seks år gammel TN-skjerm med oppgitt 2ms grå-til-grå, til en ny IPS-skjerm med 6ms grå-til-grå med tanke på etterslep? Tenker mest på at dette kanskje er markedsføringstall som ikke alltid gjenspeiler opplevd etterslep så godt.

 

Har alt lest denne:

Hvilken 27" IPS / 2560x1440

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter noen timer på nett, så har jeg funnet ut mye rart...

 

#1: Den gamle "2ms"-skjermen min har høy input lag, Faktisk gjennomsnittlig total latency på 38ms. Ingen anbefaler den for gaming. Jeg har heller ikke vært veldig imponert, og ville derfor heller ikke ha noe dårligere.

 

#2: U2713H er rapportert til blant annet 35.9ms og 25.3ms input lag. Iallfall ikke spesielt dårligere enn skjermen jeg allerede har.

 

#3: U2713H har generelt mye overshoot, som følge av veldig kraftig overdrive for å få ned responstiden.

 

#4: Det er flere som rapporterer store problemer med green tint og generelle fargeproblemer med U2713H. Skjermen fikk mye pepper i denne testen. "At a 700 EUR retail price tag the DELL U2713H basically has the potential to become a real bestseller. In its current revision however it just about barely managed to score a good overall rating." Noen sier at det kun gjelder "U2713Hb" revisjonen.

 

Må jeg forvente å kjøpe kalibreringsverktøyet til skjermen for å få den riktig, eller bør jeg forvente en godt kalibrert skjerm ut av boksen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er også ute etter ny skjerm etter å ha hatt Samsung 226CW (som deg) i 5-6 år. Har alltid trodd at den hadde 2 ms responstid, så fikk meg et lite sjokk i går når jeg surfet rundt og fant ut at den gjerne har 25-40 ms input lag (sånn går det når man ikke gidder å sette seg inn i ting). Så jeg endte rett og slett opp med å kjøpe denne:

 

 

Philips 27" 272P4QPJKEB

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=776858#extra

 

 

27", 2560*1440, 3900 kr og oppgitt 6 ms (grått-til-grått) og 12 ms (typisk), og jeg kom over en side som hadde målt denne til 16 ms, så i forhold til 226CW så er det jo veldig bra (og jeg var jo igrunn fornøyd med 226CW, så jeg er tydeligvis ikke så "kresen" som jeg trodde).

 

Dell U2713H som du ser på har vel nøyaktig samme spesifikasjonene om jeg ikke tar feil, men koster 1700 kr mer. Men så har vel gjerne Dell-en bedre fargegjengivelse enn Phillipsen (uten at jeg har sjekket dette, da det ikke har så mye å si for meg).

 

Redigert: 16 mill farger (Philips) vs. 1070 mill farger (Dell) har vel kanskje noe å si for deg.

 

Redigert2: Ser i en annen tråd at du allerede har kjøpt Dell-en. Er du fornøyd med tanke på gaming? :) Merker du noe i forskjell mellom den og 226CW? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt angrefrist på Dell-en. Grønnskjær oppe i venstre hjørne, blåskjær i hjørnene nede. Ikke noe jeg vil betale masse penger for. Det er veldig tydelig, ikke bare jeg som er kresen. Mulig jeg ikke hadde brydd meg om det hvis jeg ikke trengte skjermen til fargekritisk arbeid. Skal heller bestille meg NEC PA272 eller 302 når den kommer om en måned eller to. Kommer nok til å koste rundt 13 000 - 14 000kr tror jeg.

 

Jeg syns Dellen fungerte fint til gaming, men spilte bare et par korte runder i BF3. Overshoot som følge av heftig overdrive er VELDIG tydelig når man browser nettsider, men jeg følte meg ikke plaget av det ingame. Matt-hinnen er veldig fin, og er en av få i denne klassen som ikke "glitrer" på lyse farger.

 

Angående fargene, så får jeg uansett bare 16M farger fordi jeg ikke har et skjermkort som støtter 10-bit, men jeg ønsker allikevel wide gamut. Fargerommet er altså større, selv om jeg ikke drar fullt nytte av den mye større fargenøyaktigheten man kan få med en slik skjerm. Det gjør nok de færreste. For stort sett alle andre enn de som jobber med fargekritisk arbeid, så er wide gamut mer til bryderi enn noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...