Gå til innhold

Mye forskjell på disse to Intel oppsettene?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe meg ny Gaming-PC (stasjonær). I denne PC-en skal jeg ha dette skjermkortet:

Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX PCI-Express 3.0, with Splinter Cell Blacklist

Jeg hadde planlagt å kjøpe en Intel Core i5-4430 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.0GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell.

Men vil jeg merker stor forskjell om jeg kjøper Intel Core i7-4770K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell? Vil performancen øke mye i spill som Battlefield, Metor LN osv? Så mye at sjansen for å spille på ultra er der?

Fortell meg om det er mye vits med i7 eller om jeg bare skal gå for i5 for å spare penger ;)

På forhånd takk! :)

BTW! Bør jeg ha ssd?

En BTW til! Hva har forskjellig watt i høytalere å si? Er det jo høyere watt, jo bedre lyd?

Endret av Bunga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skal kjøpe meg ny Gaming-PC (stasjonær). I denne PC-en skal jeg ha dette skjermkortet:

Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX PCI-Express 3.0, with Splinter Cell Blacklist

Jeg hadde planlagt å kjøpe en Intel Core i5-4430 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.0GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell.

Men vil jeg merker stor forskjell om jeg kjøper Intel Core i7-4770K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell? Vil performancen øke mye i spill som Battlefield, Metor LN osv? Så mye at sjansen for å spille på ultra er der?

Fortell meg om det er mye vits med i7 eller om jeg bare skal gå for i5 for å spare penger ;)

BTW! Bør jeg ha ssd?

En BTW til! Hva har forskjellig watt i høytalere å si? Er det jo høyere watt, jo bedre lyd?

Gå for i5 4670K og et gtx 760 skjermkort. Er rimelig bortkastet å kjøpe 600 kort fra nvidia nå som 700 serien er her :)

Lenke til kommentar

BTW! Bør jeg ha ssd?

SSD anbefales på det sterkeste!

Watt på høyttalere er langt ifra et merke på kvalitet eller noe som helst annet! ;)

Lenke til kommentar

SSD anbefales på det sterkeste!

Watt på høyttalere er langt ifra et merke på kvalitet eller noe som helst annet! ;)

Ok! :) Men SSD er så dyrt! Selve gamingperformacen vil vel ikke være særlig dårligere vel? Det er vel bare nedlastningstid, loadingtid i spill osv. som vil gå en smle tregere?

Man får jo så mye mer plass for billig penge med HD!

Endret av Bunga
Lenke til kommentar

Ok! :) Men SSD er så dyrt! Selve gamingperformacen vil vel ikke være særlig dårligere vel? Det er vel bare nedlastningstid, loadingtid i spill osv. som vil gå en smle tregere?

Man får jo så mye mer plass for billig penge med HD!

Du får ikke mer FPS, men alt går raskere.

Lenke til kommentar

Gå for i5 4670K og et gtx 760 skjermkort. Er rimelig bortkastet å kjøpe 600 kort fra nvidia nå som 700 serien er her :)

Ok, jeg går for 760-skjermkort, men på komplett.no's Komplett Gamer i06 er det ikke noe 4670K, bare 4670! Stor forskjell mellom disse eller?

Etter google-søk fant jeg ut at den eneste forskjellen er at 4670K kan overclocke. Men er overclocking noe jeg bør gjøre? Jeg kan INGENTING om det, og aner ikke hva det gjør. Er det noe man må gjøre manuelt eller gjør PC-en det selv?

Endret av Bunga
Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener nevneverdig er... 1GHz kan gjøre underverker!

Jeg hadde ikke klart å overklokke min 4670K opp til 4.4Ghz om jeg ikke hadde hatt en Corsair H100i-kjøler (pusher litt over 80 grader med AVX-stresstest). Folk som ikke eier en Haswell-prosessor realiserer ikke hvor fort de går varme. Med stock kjøler kan man nesten bare glemme overklokking, så sant man ikke er ekstremt heldig med "silicon lottery".

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke klart å overklokke min 4670K opp til 4.4Ghz om jeg ikke hadde hatt en Corsair H100i-kjøler (pusher litt over 80 grader med AVX-stresstest). Folk som ikke eier en Haswell-prosessor realiserer ikke hvor fort de går varme. Med stock kjøler kan man nesten bare glemme overklokking, så sant man ikke er ekstremt heldig med "silicon lottery".

Har "bare" OCet to av dem på Hyper 212 Evo, med 4.5GHz stabil! (Prime95 og Intel Burn Test) Den ene ga ca. 70C mens den andre lå på 85C;)

Høres mer ut som om du har vært ekstremt uheldig!

Stock kjøler har nesten aldri klart noe særlig, men den er ikke ment til det heller!

Lenke til kommentar

Har "bare" OCet to av dem på Hyper 212 Evo, med 4.5GHz stabil! (Prime95 og Intel Burn Test) Den ene ga ca. 70C mens den andre lå på 85C;)

Høres mer ut som om du har vært ekstremt uheldig!

Stock kjøler har nesten aldri klart noe særlig, men den er ikke ment til det heller!

Vil heller snu mynten og si at du heller har vært ekstremt heldig da, eller ikke kjørt stresstester spesielt lenge (er interessert i hvilke spenninger de trengte for å oppnå de frekvensene). For denne generasjonen er normalen for de fleste å kunne overklokke til rundt 4.4Ghz, alt over så har man vært heldig. Jeg kan dytte min over 4.4Ghz men da blir det alt for varmt til at jeg tørr kjøre det.

Lenke til kommentar

Vil heller snu mynten og si at du heller har vært ekstremt heldig da, eller ikke kjørt stresstester spesielt lenge (er interessert i hvilke spenningen de trengte for å oppnå de frekvensene). For denne generasjonen er normalen for de fleste å kunne overklokke til rundt 4.4Ghz, alt over så har man vært heldig. Jeg kan dytte min over 4.4Ghz men da blir det alt for varmt til at jeg tørr kjøre det.

Nja, normal så vidt jeg har fått med meg er 4.4-4.6? De virkelig gode er 4.9!

Den kaldeste var 1.26 og den varmeste var 1.35 ;)

Kjørte testene på den kalde en del lenger enn den varme, da jeg bygde begge systemene for venner, og den ene var "litt" mer hast ;) (Den "kalde" ble kjørt i 12+ timer, mens den varme i noe slikt som 3-4 timer :))

Lenke til kommentar
Planlegger du Z87-basert hovedkort bør du orientere deg litt om hva

Intel Smart Response Technology er, det lar deg bruke en SSD på opp til 64 gb som buffer for en magnetdisk.

Ellers vil du muligens kunne få en bedre prosessor, både i ytelse og pris, ved å kjøpe amd fx-8350. Ulempen er at den avgir mer varme - og du får ikke Smart Response.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...