Bunga Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe meg ny Gaming-PC (stasjonær). I denne PC-en skal jeg ha dette skjermkortet: Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX PCI-Express 3.0, with Splinter Cell Blacklist Jeg hadde planlagt å kjøpe en Intel Core i5-4430 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.0GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell. Men vil jeg merker stor forskjell om jeg kjøper Intel Core i7-4770K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell? Vil performancen øke mye i spill som Battlefield, Metor LN osv? Så mye at sjansen for å spille på ultra er der? Fortell meg om det er mye vits med i7 eller om jeg bare skal gå for i5 for å spare penger På forhånd takk! BTW! Bør jeg ha ssd? En BTW til! Hva har forskjellig watt i høytalere å si? Er det jo høyere watt, jo bedre lyd? Endret 27. august 2013 av Bunga Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hvis den bare skal brukes til spilling, så tror jeg i5 4670K er bra. https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i5-4670k-176626 Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Hvis den bare skal brukes til spilling, så tror jeg i5 4670K er bra. https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i5-4670k-176626 Ok! Så jeg bør ha 4670 istedet for 4430? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Bruk en i5-4670k + GTX760 Lenke til kommentar
warioman Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei! Jeg skal kjøpe meg ny Gaming-PC (stasjonær). I denne PC-en skal jeg ha dette skjermkortet: Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX PCI-Express 3.0, with Splinter Cell Blacklist Jeg hadde planlagt å kjøpe en Intel Core i5-4430 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.0GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell. Men vil jeg merker stor forskjell om jeg kjøper Intel Core i7-4770K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell? Vil performancen øke mye i spill som Battlefield, Metor LN osv? Så mye at sjansen for å spille på ultra er der? Fortell meg om det er mye vits med i7 eller om jeg bare skal gå for i5 for å spare penger På forhånd takk! BTW! Bør jeg ha ssd? En BTW til! Hva har forskjellig watt i høytalere å si? Er det jo høyere watt, jo bedre lyd? Gå for i5 4670K og et gtx 760 skjermkort. Er rimelig bortkastet å kjøpe 600 kort fra nvidia nå som 700 serien er her Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hei! Jeg skal kjøpe meg ny Gaming-PC (stasjonær). I denne PC-en skal jeg ha dette skjermkortet: Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX PCI-Express 3.0, with Splinter Cell Blacklist Jeg hadde planlagt å kjøpe en Intel Core i5-4430 Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.0GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell. Men vil jeg merker stor forskjell om jeg kjøper Intel Core i7-4770K Processor Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan, Haswell? Vil performancen øke mye i spill som Battlefield, Metor LN osv? Så mye at sjansen for å spille på ultra er der? Fortell meg om det er mye vits med i7 eller om jeg bare skal gå for i5 for å spare penger På forhånd takk! BTW! Bør jeg ha ssd? En BTW til! Hva har forskjellig watt i høytalere å si? Er det jo høyere watt, jo bedre lyd? SSD anbefales på det sterkeste! Watt på høyttalere er langt ifra et merke på kvalitet eller noe som helst annet! Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 (endret) SSD anbefales på det sterkeste! Watt på høyttalere er langt ifra et merke på kvalitet eller noe som helst annet! Ok! Men SSD er så dyrt! Selve gamingperformacen vil vel ikke være særlig dårligere vel? Det er vel bare nedlastningstid, loadingtid i spill osv. som vil gå en smle tregere? Man får jo så mye mer plass for billig penge med HD! Endret 27. august 2013 av Bunga Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Ok! Men SSD er så dyrt! Selve gamingperformacen vil vel ikke være særlig dårligere vel? Det er vel bare nedlastningstid, loadingtid i spill osv. som vil gå en smle tregere? Man får jo så mye mer plass for billig penge med HD! Du får ikke mer FPS, men alt går raskere. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Så sant du ikke vet at du skal overklokke er det ikke vits å bruke penger på en K-prosessor. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Så sant du ikke vet at du skal overklokke er det ikke vits å bruke penger på en K-prosessor. Nja, jeg vet om mange som trodde de ikke skulle overklokke, men som endte opp med å gjøre det! 2 Lenke til kommentar
Bunga Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Gå for i5 4670K og et gtx 760 skjermkort. Er rimelig bortkastet å kjøpe 600 kort fra nvidia nå som 700 serien er her Ok, jeg går for 760-skjermkort, men på komplett.no's Komplett Gamer i06 er det ikke noe 4670K, bare 4670! Stor forskjell mellom disse eller? Etter google-søk fant jeg ut at den eneste forskjellen er at 4670K kan overclocke. Men er overclocking noe jeg bør gjøre? Jeg kan INGENTING om det, og aner ikke hva det gjør. Er det noe man må gjøre manuelt eller gjør PC-en det selv? Endret 27. august 2013 av Bunga Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Ok, jeg går for 760-skjermkort, men på komplett.no's Komplett Gamer i06 er det ikke noe 4670K, bare 4670! Stor forskjell mellom disse eller? Overklokking, og bitelitt pris! Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg kan INGENTING om det, og aner ikke hva det gjør. En gang må man starte! Overklokking er morsomt og lærerikt, og det øker ytelsen på PCen. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Nja, jeg vet om mange som trodde de ikke skulle overklokke, men som endte opp med å gjøre det! Man trenger ganske bra CPU-kjøler for å overklokke nevneverdig med Haswell. Blir veldig fort varmt. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Man trenger ganske bra CPU-kjøler for å overklokke nevneverdig med Haswell. Blir veldig fort varmt. Kommer an på hva du mener nevneverdig er... 1GHz kan gjøre underverker! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Kommer an på hva du mener nevneverdig er... 1GHz kan gjøre underverker! Jeg hadde ikke klart å overklokke min 4670K opp til 4.4Ghz om jeg ikke hadde hatt en Corsair H100i-kjøler (pusher litt over 80 grader med AVX-stresstest). Folk som ikke eier en Haswell-prosessor realiserer ikke hvor fort de går varme. Med stock kjøler kan man nesten bare glemme overklokking, så sant man ikke er ekstremt heldig med "silicon lottery". Endret 27. august 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg hadde ikke klart å overklokke min 4670K opp til 4.4Ghz om jeg ikke hadde hatt en Corsair H100i-kjøler (pusher litt over 80 grader med AVX-stresstest). Folk som ikke eier en Haswell-prosessor realiserer ikke hvor fort de går varme. Med stock kjøler kan man nesten bare glemme overklokking, så sant man ikke er ekstremt heldig med "silicon lottery". Har "bare" OCet to av dem på Hyper 212 Evo, med 4.5GHz stabil! (Prime95 og Intel Burn Test) Den ene ga ca. 70C mens den andre lå på 85C;) Høres mer ut som om du har vært ekstremt uheldig! Stock kjøler har nesten aldri klart noe særlig, men den er ikke ment til det heller! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Har "bare" OCet to av dem på Hyper 212 Evo, med 4.5GHz stabil! (Prime95 og Intel Burn Test) Den ene ga ca. 70C mens den andre lå på 85C;) Høres mer ut som om du har vært ekstremt uheldig! Stock kjøler har nesten aldri klart noe særlig, men den er ikke ment til det heller! Vil heller snu mynten og si at du heller har vært ekstremt heldig da, eller ikke kjørt stresstester spesielt lenge (er interessert i hvilke spenninger de trengte for å oppnå de frekvensene). For denne generasjonen er normalen for de fleste å kunne overklokke til rundt 4.4Ghz, alt over så har man vært heldig. Jeg kan dytte min over 4.4Ghz men da blir det alt for varmt til at jeg tørr kjøre det. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Vil heller snu mynten og si at du heller har vært ekstremt heldig da, eller ikke kjørt stresstester spesielt lenge (er interessert i hvilke spenningen de trengte for å oppnå de frekvensene). For denne generasjonen er normalen for de fleste å kunne overklokke til rundt 4.4Ghz, alt over så har man vært heldig. Jeg kan dytte min over 4.4Ghz men da blir det alt for varmt til at jeg tørr kjøre det. Nja, normal så vidt jeg har fått med meg er 4.4-4.6? De virkelig gode er 4.9! Den kaldeste var 1.26 og den varmeste var 1.35 Kjørte testene på den kalde en del lenger enn den varme, da jeg bygde begge systemene for venner, og den ene var "litt" mer hast (Den "kalde" ble kjørt i 12+ timer, mens den varme i noe slikt som 3-4 timer ) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Planlegger du Z87-basert hovedkort bør du orientere deg litt om hva Intel Smart Response Technology er, det lar deg bruke en SSD på opp til 64 gb som buffer for en magnetdisk. Ellers vil du muligens kunne få en bedre prosessor, både i ytelse og pris, ved å kjøpe amd fx-8350. Ulempen er at den avgir mer varme - og du får ikke Smart Response. Endret 27. august 2013 av arehb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå