setpos Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Den blindgaten Microsoft har rotet seg inn i nå med Win8 i en og samme versjon til PC/tab/mobil er vel hakket verre enn Vista. Heldigvis førte Vista til Win7, så forhåpentligvis kommer det noe godt ut av Win8 også til slutt. Windows 8 er et fantastisk system, det er det kjappeste og mest stabile systemet siden windows XP. Det at det er samme system for PC/tablet er jo det som er helt genialt, potensialet i dette er enormt, og det fungerer kjempe bra, se hvor mange som elsker surface pro f.eks. Der problemet ligger, er at det er for mange idioter i verden, som ikke klarer å tilpasse seg når "knapp A" ikke var der knapp a var før, og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene. De fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra, men Microsoft skulle endret brukersnittet i en mer forklarende retning, og endret noen småting som å lage "exitkryss" på apper og lignende. Det er mange tips og tricks som ikke kommer fram, derfor klager mange f.eks på en startmeny, når i prinsippet startskjermen gjør akkurat samme nytten. Det er ikke snakk om at de som ikke liker Windows 8 ikke har _lært_ seg Windows 8. Windows 8 har et meget ineffektivt grensesnitt for de som jobber med store skjermer. Og, ja, har du lavoppløst skjerm hvor du pleier å kjøre programmer i fullscreen uansett, så fungerer det topp. Så jeg gjør regning med at du er i den kategorien. Som mange har sagt -- det er bygget for konsumenter, ikke produsenter. Startknappen er jo bare tull, men startMENYen var mer effektiv enn Metro-menyen. Det blir oftest et par ekstra klikk, og dessuten er det distraherende å få alle vinduene man har aktive (typisk minst 30) dekket over. Trykk <Win>firewall<Enter> og du er i mål i Win7. I Win8 får du en stor skjerm som sier "No apps found" og du må begynne med ekstra musebevegelser eller tastetrykk. For ikke å nevne låseskjermen. Noe så latterlig skal man lete lenge etter når de også har denne på stasjonære maskiner og man ikke kan deaktivere den. Ett ekstra dobbeltklikk hver gang man skal inn er bare irriterende. At det finnes mange tredjepartsprodukter som kan fikse en del av feilene bekrefter jo bare at feilene er der, og at det er dårlig design. 9 Lenke til kommentar
setpos Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Den blindgaten Microsoft har rotet seg inn i nå med Win8 i en og samme versjon til PC/tab/mobil er vel hakket verre enn Vista. Heldigvis førte Vista til Win7, så forhåpentligvis kommer det noe godt ut av Win8 også til slutt. Windows 8 er et fantastisk system, det er det kjappeste og mest stabile systemet siden windows XP. Det at det er samme system for PC/tablet er jo det som er helt genialt, potensialet i dette er enormt, og det fungerer kjempe bra, se hvor mange som elsker surface pro f.eks. Der problemet ligger, er at det er for mange idioter i verden, som ikke klarer å tilpasse seg når "knapp A" ikke var der knapp a var før, og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene. De fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra, men Microsoft skulle endret brukersnittet i en mer forklarende retning, og endret noen småting som å lage "exitkryss" på apper og lignende. Det er mange tips og tricks som ikke kommer fram, derfor klager mange f.eks på en startmeny, når i prinsippet startskjermen gjør akkurat samme nytten. Veldig, veldig uenig med deg. 5 Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Jeg skal ta meg selv i nakkeskinnet og gi fyren litt kreditt for å ha vert i gang når win XP og win7 ble sluppet ut. I det minste så fungerer disse operativ systemene ganske bra (XP er utdatert, men har vært relevant latterlig lenge) og takket være det så går arbeid over hele verden ganske mye enklere på mang-en front. Men vista og Win8? Da blir det likt for meg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg observerer at det er mange her inne som ikke skal ha ledende stillinger i softwareselskaper. Å anta at alle kunder som ikke klarer å bruke et program er idioter er første vei på tur til konkurs. Endret 29. august 2013 av vidarkri 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg skal ta meg selv i nakkeskinnet og gi fyren litt kreditt for å ha vert i gang når win XP og win7 ble sluppet ut. I det minste så fungerer disse operativ systemene ganske bra (XP er utdatert, men har vært relevant latterlig lenge) og takket være det så går arbeid over hele verden ganske mye enklere på mang-en front. Men vista og Win8? Da blir det likt for meg. Win XP var kanskje litt bedre enn Windows 2000 på bittelitt av ting. Men Windows 2000 var friere å innstallere, ganske mager kode som var nokså effektiv å starte på mer moderne hardware. Har dere helt glemt Windows 2000 Professional som satte brukeropplevelse i Windows-verdenen i førersetet (tilpassning av Windows NT - modernisert)? Med brukeropplevelse så tenker jeg på smooth og lite å ergre seg over i form av at ting bare virker (ikke fryser og lager krøll). Endret 29. august 2013 av G Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Det er ikke snakk om at de som ikke liker Windows 8 ikke har _lært_ seg Windows 8. I mange tilfeller: Jo. Men såklart finnes det også folk som ikke liker det, det er er det stortsett alltid, av alle operativsystem eller gjenstander. Windows 8 har et meget ineffektivt grensesnitt for de som jobber med store skjermer. Og, ja, har du lavoppløst skjerm hvor du pleier å kjøre programmer i fullscreen uansett, så fungerer det topp. Så jeg gjør regning med at du er i den kategorien. Som mange har sagt -- det er bygget for konsumenter, ikke produsenter. Hvordan er Win 8 dårligere å jobbe med på større skjermer enn win 7? Windows 8 er BTW bedre på multiscreens. At det ikke har fikset skaalering og slike ting har vel pokker meg ingenting å gjøre med at win 8 er dårligere enn tidligere systemer. Startknappen er jo bare tull, men startMENYen var mer effektiv enn Metro-menyen. Det blir oftest et par ekstra klikk, og dessuten er det distraherende å få alle vinduene man har aktive (typisk minst 30) dekket over. Trykk <Win>firewall<Enter> og du er i mål i Win7. I Win8 får du en stor skjerm som sier "No apps found" og du må begynne med ekstra musebevegelser eller tastetrykk. Jeg har aldri opplevd mer inneffektivtet med startskjermen. Jeg jobber på flere skjermer, og har ingen problemer med å flytte vinduer og håndtere den slags, win 8 har noen fine tastetrykk innebygd som gjør dette enkelt, i win 7 måtte man ha ekstra programmer for å få dette til å fungere. For ikke å nevne låseskjermen. Noe så latterlig skal man lete lenge etter når de også har denne på stasjonære maskiner og man ikke kan deaktivere den. Ett ekstra dobbeltklikk hver gang man skal inn er bare irriterende. Jeg har deaktivert låseskjermen for lenge siden. Dog er jeg enig i at Microsoft har gjort dette for vanskelig. Endret 29. august 2013 av MrLG Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Jeg har ikke sett en eneste en noe sted som helst noen gang som sier han ikke liker Windows 8 fordi han ikke har lært seg det/ikke forstår det/ikke finner ut av det. Derimot er det ganske mange som har påpekt at mange løsninger ikke er selvforklarende, er delt over to grensesnitt eller klager over skjult funksjonalitet. Skjult funksjonalitet har Jakob Nielsen noe å si om, det er en egen del av boka "GUI bloopers", som jeg hadde som pensum i faget grafisk brukergrensesnitt. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg har ikke sett en eneste en noe sted som helst noen gang som sier han ikke liker Windows 8 fordi han ikke har lært seg det/ikke forstår det/ikke finner ut av det. De klager selvfølgelig ikke over at de ikke forstår det, da de fleste vet ikke det selv at de ikke forstår det.. Akkurat som forrige duden her som lagt seg opp en mening om at låseskjermen kan ikke deaktiveres, når den kan det. Såklart han klager da, når han ikke har forstår at han ikke har forstått det. Endret 29. august 2013 av MrLG Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 De klager selvfølgelig ikke over at de ikke forstår det, da de fleste vet ikke det selv at de ikke forstår det.. ... ... Ok, jeg skjønte ikke at du kødda før nå. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Det er en ting, og kun en ting som Windows 8 gjør bedre på multiscreens enn Windows 7, og den eneste plassen det er trukket fram som en fordel er på Paul Thurrott Winsupersite. Den er bedre til å sortere bakgrunnsbildet rett over skjermene. Utover det har jeg hatt multiscreens på Windows Vista, Windows 7 og Windows 8, og det er ikke en eneste ting noe sted som betyr noe som er bedre med multiscreens i Windows 8. Tvert imot er det en ting som er vannvittig mye dårligere med multiscreens i Windows 8, som faktisk betyr noe, og det er bruk av startskjerm/startmeny som dekker over arbeidsflaten din, for eksempel dersom du skal følge en bruksanvisning til noe som krever bruk av startskjerm/startmeny. Også det her med at musa henger seg fast i skjermhjørnene hvis du skal flytte pekeren raskt over til høyre med en sveipende bevegelse, da, men det er vel en vanesak å slutte med de naturlige armbevegelsene og heller bruke rette armbevegelser med albuen løftet i en unaturlig vinkel. Endret 29. august 2013 av tommyb Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Det er en ting, og kun en ting som Windows 8 gjør bedre på multiscreens enn Windows 7, og den eneste plassen det er trukket fram som en fordel er på Paul Thurrott Winsupersite. Nei, det er masse som er bedre. Igjen vises hvor mye dårlig kunnskap som ligger blant folket. - Taskbar på alle skjermer gir mye bedre oversikt, største grunnen i seg selv. - Startmeny mulighet på alle skjermer - Shortkeys som flytter vinduer over til andre skjermer, startskjermen, eller apper. En drøm å jobbe med. - Du har mulighet til å splitte skjermen - ++ Å faktisk påstå at Win 8 er ikke byr på noe nytt er ganske idiotisk, jeg måtte tidligere å 3 partsprogramvare for å gjøre de tingene jeg gjør med win 8 i dag. Endret 29. august 2013 av MrLG Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Alle de funksjonene oppfylles ved å innstalere det knøttlille programmet Ultramon. Et must for multimonitor-setup. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Alle de funksjonene oppfylles ved å innstalere det knøttlille programmet Ultramon. Et must for multimonitor-setup. Ikke overhodet lenger et must for meg med Win 8. Men da har totalt misforstått hele poenget. Med andre programmer kan du få windows til å se ut hvordan du vil, gjøre hva du vil. Poenget er at windows 8 har innebygd ting som win 7 ikke har, og du derfor slipper tredjepartsprogrammer(ihvertfall kan slippe det, jeg sitter på 4 skjermer og savner ingenting med Ultramon som jeg brukte tidligere) Endret 29. august 2013 av MrLG Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Jeg gir deg poeng for dette. Jeg har alle disse tingene på denne maskinen (Vista) men gjennom gratis programvare og skjermkortdrivere. Bedre enn det som er default fra Windows 8. Men som du sier er det helt rett at den åpenbare mangelen på menylinje er lappet. Endret 29. august 2013 av tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Selv har jeg foretrukket MultiMonitor taskBar som et gratisere alternativ til Ultramon. Det var aldri et alternativ å ikke ha denne funksjonaliteten mm. så det er greit flott at de har fått inn en brukbar versjon i Windows. Endret 29. august 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Nei, det er masse som er bedre. Igjen vises hvor mye dårlig kunnskap som ligger blant folket. (...) - Shortkeys som flytter vinduer over til andre skjermer, startskjermen, eller apper. En drøm å jobbe med. Som Windowstast + piltast i Windows 7, mener du? - Du har mulighet til å splitte skjermenDet har du i Windows 7 også. Det kalles "vinduer". Med andre programmer kan du få windows til å se ut hvordan du vil, gjøre hva du vil. Poenget er at windows 8 har innebygd ting som win 7 ikke har, og du derfor slipper tredjepartsprogrammer(ihvertfall kan slippe det, jeg sitter på 4 skjermer og savner ingenting med Ultramon som jeg brukte tidligere)Men for å snu på flisa, så er det andre områder der man må bruke tredjepartsapper for å få funksjonalitet som var standard i Windows 7. Jeg sier for øvrig ikke at Windows 8 ikke byr på noe nytt, men til mitt bruk så byr det ikke på noen forbedringer. 6 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Som Windowstast + piltast i Windows 7, mener du? Det har du i Windows 7 også. Det kalles "vinduer". Men for å snu på flisa, så er det andre områder der man må bruke tredjepartsapper for å få funksjonalitet som var standard i Windows 7. Jeg sier for øvrig ikke at Windows 8 ikke byr på noe nytt, men til mitt bruk så byr det ikke på noen forbedringer. Trodde de shortkeysene var nytt i 8ern, men ser nå de ikke var det. Uannsett er taskbar i seg selv er grunn nok alene. Med splitt screen mente jeg at man kan dele startskjermen, sitte med en mail app oppe samtidig som skrivebordet f.eks. Mest aktuell hvis man jobber på en skjerm dog. Annet enn en startmeny man ikke har bruk for, kjenner ikke jeg til, eller har isåfall aldri savnet noe annen funksjonalitet fra Win 7. Hva skal det isåfall være? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Uannsett er taskbar i seg selv er grunn nok alene.Tja. Jeg vil klassifisere det som personlig preferanse. Jeg har en horisontal og en vertikalt orientert skjerm, og det medfører at det egentlig ikke er så nyttig å ha taskbaren på begge. Med splitt screen mente jeg at man kan dele startskjermen, sitte med en mail app oppe samtidig som skrivebordet f.eks. Mest aktuell hvis man jobber på en skjerm dog.Ser ikke helt hva jeg har å vinne på å bruke en mail-app i metro på 1/3 av skjermen kontra å ha en mailklient i et vindu på 1/3 av skjermen. Å splitte skjermen mellom metro (som ikke finnes i W7) og desktop kan vel i beste fall sies å være en måte å gjøre metro litt mindre ubrukelig og i veien. Annet enn en startmeny man ikke har bruk for, kjenner ikke jeg til, eller har isåfall aldri savnet noe annen funksjonalitet fra Win 7. Hva skal det isåfall være?For min del var det først og fremst startmenyen jeg siktet til (som gjør det samme som startskjermen, bare med mindre behov for RSI-induserende musbevegelser og lavere fisher-price faktor). Hvis man skal klassifisere noe i PC-verdenen som "noe man ikke har bruk for" må det jo være startskjermen i Win 8. Ellers, et skikkelig søkeverktøy og evnen til å boote rett til desktop, men det skal de i det minste fikse i Win 8.1. Hvis de så til Windows 8.2 gjør det mulig å sette opp en installasjon helt fri for Metro og Windows Store, så skal jeg vurdere å oppgradere. 3 Lenke til kommentar
hår null Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Hvis de så til Windows 8.2 gjør det mulig å sette opp en installasjon helt fri for Metro og Windows Store, så skal jeg vurdere å oppgradere. Stort våtere drømmer enn det er sjelden kost.. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Selv etter så mange år , med masse skriverier om windows8 forstår jeg forsatt ikke poenget med metro menyen. Man kunne ha fått det samme til med klassisk menyen Det var unødvendig å lagge noe nytt når det enste man trengte lå under overflaten Endret 29. august 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå