Gå til innhold

Hvordan er det mulig å tro på "Ateisme er bare fravær av tro"?


Anbefalte innlegg

Teisten: Jeg tror på X

 

Ateisten: Hva er X?
Teisten: Plantinga's og Anselm's definisjon: Det maksimalt største vesen ser ut til å nødvendigvis være sant siden ingenting kan være større enn dette.

 

Gud er en blåhval?

 

I bane rundt en av jupiter sine måner?

 

Plantinga's gudsargument er forsåvidt, for øvrig, bare svada.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fordra at folk bruker det samme ordet for så mange, vidt forskjellige ting. Kall meg sær om du vil. Ikke er det bedre at de bruker ordet energi heller, slik mange nyreligiøse gjør. De fleste har ikke den fjerneste anelse om hva de snakker om. Det høres bare fancy ut, og så skal det liksom fly under radaren hos anti-teister, når innholdet er det samme sølet som før. Ikke ulikt kreasjonisme vs. intelligent design (selv om noen virkelig prøver å distansere seg fra kristendom/annen konkret religion og generalisere på ordentlig).

 

At de bruker ord de ikke skjønner og på måter med masse skjulte forutsetninger? Men altså: Er ikke situasjonen mye mye verre enn du gir inntrykk av? Å skyve sånne ting over på religiøse eller nyreligiøse virker å totalt overse tendenser som gjennomsyrer hele samfunnet ned til rota: Trangen til å spekulere over ting man ikke forstår og å late som man skjønner mye mer enn man gjør. Å vri og vende på ting for å passe egne mentale filtre. En av grunnene til at jeg er så skeptisk til ateisme er at det fører til et ensidig fokus på svakheter som er utbredt ved en gruppe mennesker , men som i realiteten er en kollektiv mental sinnsforvirring nesten ingen av oss ser ut til å være fri fra. Vi tolker hele verden gjennom konseptuelle briller så tjukke som femti ugjennomtrengelige tåkeheimer og innbiller oss at det vi ser er det samme som hva andre ser...

 

En gud har visse egenskaper etter min og mange (alle?) teisters mening. Intelligens og bevissthet er gjerne blant kriteriene.

 

 

Bevissthet og intelligens på helt andre nivåer enn noe av det vi kjenner til fra dagliglivet nødvendigvis. Til og med, er ideen, på et praktisk talt uendelig høyt nivå. Så hvordan kan vi da vite noe om hva det er?

 

Hvis vi for eksempel antar at vi er mer intelligente enn maurene ( selv om maurene sant nok må sies å slå oss ned i støvla angående kollektivt samarbeid ) , kan vi anta at mauren forstår hva menneskelig intelligens og bevissthet består av? Eller hva med meitemarken: hvis vi hadde verdens beste lærer og dyrekommunikator, kunne han forklart meitemarken hva som skal til for å bli verdensmester i sjakk? Kunne familierotta Raibein etter nok trening klart å forestille seg hvordan barnet opplever foreldrenes skillsmisse? hmmm...osv. Dumme spørsmål såklart hvis man tar dem ut av kontekst.

 

Inni konteksten kan de dog ( hvis de ganges med omtrent en uendelighet ) illustrere noe om hvor usannsynlig det er at våre menneskelige forestillinger om intelligens og bevissthet skal ha den fjerneste likhet med noe sånt på et guddommelig nivå , dersom intelligens og bevissthet på et guddommelig nivå skulle være en realitet. Det eneste vi egentlig kan si helt sikkert om Gud er at hvis han eksisterer så må han være NOE HELT ANNET enn noen av oss vanlige dødelige kan forestille oss med våre tredimensjonale sinn.

 

 

But I digress. Første bud er å få definert Gud, hvis man skal diskutere. Allerede der stopper det opp for mange.

 

 

Hvis Gud som en ide helt i utgangspunktet forstås som en referanse til noe hinsides ALLE definisjoner stopper det allerede her opp for ALLE. I hvert fall for alle oss som av en eller annen grunn ikke selv er Gud. Vi som ikke selv er Gud trenger ikke engang å prøve fordi sjansen for å lykkes er mindre enn sjansen for å lykkes i å kaste en slegge fra husdøra til den andre enden av universet.

 

Og da lurer jeg på hvor nyttig dette konseptet er i det hele tatt. Og på siste punkt etterspør jeg innspill, siden du er av den oppfatning at konseptet kan være verdifullt.

 

 

 

Hvorfor skulle ikke enkelte forståelser av denne ideen , som istedenfor å prøve å definere det bare regner det som er fullstendig udefinert mysterium, kunne være verdifullt? Som jeg nevnte litt tidligere:

 

Forstått som et totalt mysterium blir ideen om Gud mer som en dragning fra de ukjente muligheters land som inviterer til videre utforskning av verden. Ideen om det høyeste av alt mulig potensial setter plutselig hele min egen situasjon i i et helt nytt lys. Ideen om et mysterium over alle mysterier har ihvertfall for meg en bevissthetsutvidende effekt som inspirerer til å trå utenfor tidligere grenser

 

 

Det jeg tenker på her har å gjøre med gleden over å befinne seg i en tilstand av total forundring. En følelse av å være uendelig liten i en verden av uendelig store muligheter. Jeg antar ingenting og vet ingenting og lever gjennom livsmysteriet :)

Lenke til kommentar

 

Teisten: Plantinga's og Anselm's definisjon: Det maksimalt største vesen ser ut til å nødvendigvis være sant siden ingenting kan være større enn dette. Som Anselm observerte. Hvis du kan tenke deg noe større enn Gud, så ville det være Gud. Selve idëen om Gud er om et vesen hvilket intet kan være større.
Richard Swinburne bl.a. behandler "Gud" som "a proper name of the person referred to by the following description: a person without a body (i.e., a spirit) who necessarily is eternal, perfectly free, omnipotent, omniscient, perfectly good, and the creator of all things.", som vil være i tråd med Plantinga's og Anselm's definisjon.
Kan begrensede mennesker begripe alt dette? Ikke på langt nær, men vi står ikke med blanke ark heller :-)
Ateisten: ... :shrug:

 

 

Ville bare ta for meg noen av de punktene der:

 

 

Richard Swinburne bl.a. behandler "Gud" som "a proper name of the person referred to by the following description: a person without a body (i.e., a spirit)

 

 

Vi har en kropp og kjenner ingenting til åssen det er å ikke ha en kropp. Når du sier "without a body" så sier det meg noe om hva det IKKE er, men det sier man ingenting om hva det faktisk ER.

 

who necessarily is eternal

 

 

Hva betyr evighet for meg? Noe som ikke har en ende eller ytre ramme eller avgrensning. Legg igjen merke til: Det forteller meg noe om hva en evighet IKKE er - det forteller meg ingenting om hva en evighet ER. Ordet "evighet" betyr for meg det samme som "noe helt annet enn alt jeg kjenner til fra hverdagen, og hva det eventuelt består av er det ikke engang mulig å tenke seg"

 

, perfectly free, omnipotent, omniscient, perfectly good, and the creator of all things."

 

 

Om hver av disse ser det ut til å være det samme: Alle disse tingene er for meg en variasjon av det samme som dette med evigheten: Som en ide forteller det bare noe om hva som mangler ( en begrensning ) og forteller ingenting om hva det faktisk, rent positivt, innebærer.

 

Altså: Ingen av definisjonene du kom med her gir meg den fjerneste mulighet til å forestille meg hva Gud faktisk ER og hva muligheten innebærer i praksis. Det virker i det minste tydelig at ideen om Gud såvel som alle definisjoner jeg har hørt av den, fra et rent intellektuelt perspektiv , virker praktisk talt identisk med å prate om muligheten for "noe helt annet". Samtidig som det kanskje er en merkelig type indre lengsel som vekkes når man snakker om sånne ting.

Lenke til kommentar

Ok, diskusjon_no, jeg tar deg på ordet og spør om du i det hele tatt leser hva du selv sier? Etter at du blir spurt om å presisere, kommer vi frem til at det "maksimale" vesenet som du mener at ser ut til å være av "nødvendig eksistens" fordi ingenting kan være "større enn dette"... Er dette:

 

Dvs storhetsgivende kvaliteter som kjærlighet, allvitenhet, allmektighet, ha skapt alt som er etc.

 

 

Det du bedriver heter sirkelargumentasjon. Og den er grunnløs sådann. Hele fundamentet ditt faller i grus i det du blir spurt om en eneste begrunnelse, hvorpå du svarer ved å hoppe videre:

"Å neida, det er egentlig ikke dette argumentet. Dette bare "bygger opp under" andre argumenter som jeg nevner i farten uten noen videre redegjørelse." Dette selv om det du sier her umulig kan bygge opp under noe som helst.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan det er annerledes? Det er jo det motsatte. Likheten er at i begge tilfeller har de inntatt et standpunkt. Å definere seg som ateist betyr i praksis å si "nei". Å definere seg som troende betyr å si "ja". At ingen av dem har den fjerneste peiling på hva de sier "ja" og "nei" til ser ikke ut til å være noe større problem for noen av gruppene... :huh:

 

Dette er en merkelig beskrivelse av troende.

 

Jeg har aldri truffet på en person som kun definerer seg som "teist", uten å også si noe om hva de "sier ja" til. Så godt som alle teister har en sterk mening om hvilken Gud de tror på - enten det nå er guden de finner i Bibelen, Koranen eller et annet sted.

 

(Og at troende strengt tatt ikke vet noe om den Guden de tror på er irrelevant. Poenget er at de tror.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, diskusjon_no, jeg tar deg på ordet og spør om du i det hele tatt leser hva du selv sier? Etter at du blir spurt om å presisere, kommer vi frem til at det "maksimale" vesenet som du mener at ser ut til å være av "nødvendig eksistens" fordi ingenting kan være "større enn dette"... Er dette:

 

 

Det du bedriver heter sirkelargumentasjon. Og den er grunnløs sådann. Hele fundamentet ditt faller i grus i det du blir spurt om en eneste begrunnelse, hvorpå du svarer ved å hoppe videre:

 

"Å neida, det er egentlig ikke dette argumentet. Dette bare "bygger opp under" andre argumenter som jeg nevner i farten uten noen videre redegjørelse." Dette selv om det du sier her umulig kan bygge opp under noe som helst.

 

Ta det helt med ro Cuadro. Jeg er ikke interessert i å krangle med deg. Alt som ble bedt om i utg.pkt. var hva Gud er, eller en definisjon av Gud. Jeg skrev bare det som alltid har blitt forbundet med Gud uten å trekke det særlig lenger enn det, men forsøkte også å gi litt tilleggsinformasjon. Argumentene er gjennomdiskutert fra før, så jeg ville bare vise at det faktisk finnes konsistens dem imellom også.

Lenke til kommentar

 

Ville bare ta for meg noen av de punktene der:

 

 

 

Vi har en kropp og kjenner ingenting til åssen det er å ikke ha en kropp. Når du sier "without a body" så sier det meg noe om hva det IKKE er, men det sier man ingenting om hva det faktisk ER.

 

Vi har indikasjoner fra studier av f.eks. nær-døden-opplevelser, utav-kroppen-opplevelser o.l, men utenom det er jeg enig.

 

Hva betyr evighet for meg? Noe som ikke har en ende eller ytre ramme eller avgrensning. Legg igjen merke til: Det forteller meg noe om hva en evighet IKKE er - det forteller meg ingenting om hva en evighet ER. Ordet "evighet" betyr for meg det samme som "noe helt annet enn alt jeg kjenner til fra hverdagen, og hva det eventuelt består av er det ikke engang mulig å tenke seg"

 

Vi har store problemer med å forstå evighet ja, og jeg har aldri ment at Gud er et enkelt tema å forstå. Men vi kan argumentere at ihvertfall noe må være evig for å kunne starte en rekke av årsaker og virkninger.

 

Om hver av disse ser det ut til å være det samme: Alle disse tingene er for meg en variasjon av det samme som dette med evigheten: Som en ide forteller det bare noe om hva som mangler ( en begrensning ) og forteller ingenting om hva det faktisk, rent positivt, innebærer.

 

Kan du utdype her? Det er da mulig å tenke seg noe som er allvitende? Noe som kan gjøre alt hva som er logisk mulig? At man ikke forstår det fullstendig i dets totalitet, betyr ikke at det nødvendigvis er helt umulig å ha noen som helst idë om hva det vil si?

 

Altså: Ingen av definisjonene du kom med her gir meg den fjerneste mulighet til å forestille meg hva Gud faktisk ER og hva muligheten innebærer i praksis. Det virker i det minste tydelig at ideen om Gud såvel som alle definisjoner jeg har hørt av den, fra et rent intellektuelt perspektiv , virker praktisk talt identisk med å prate om muligheten for "noe helt annet". Samtidig som det kanskje er en merkelig type indre lengsel som vekkes når man snakker om sånne ting.

 

Det er klart at vi prater om noe helt annet, men ikke en fjerneste mulighet til å forestille seg? Hvis definisjonen er maksimalt moralsk god, så er det ihvertfall godt og ikke bare ondt. Det er nå i det minste ikke det samme som "ingen fjerneste mulighet til forestilling" ?

Lenke til kommentar

 

Når man sier at man er ateist, så sier man at man er svært bevist sitt eget valg om å ikke tro, men at det i bunn og grunn er så enkelt som det. Man tror ikke på en gud.

 

Alle tror på noe uansett om de er ateister eller ikke.

 

Ateister har ikke valgt å "ikke tro" De velger riktignok å ikke tro at det fins noen Gud.Men de tror også samtidig at det ikke fins en Gud.

Mao de bare bytter ut en tro med en annen tro

 

Ellers så er det forskjellg hva de tror på, noen tror på seg selv, noen tror på "vitenskapen" Noen tror på sosialismen eller andre ideologier osv.

Det fins ingen som ikke tror, alle tror på noe. Så dette ateister påstår om at de har valgt å ikke tro , er ganske enkelt ikke sant.

Om de virkelig tror at de kan velge å ikke tro, så lurer de seg selv. Men troen på dette er også en tro

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen som sier at "de har valgt å ikke tro". Det er noen som sier at de ikke tror på Gud, eller noen annen foreslått gudeskikkelse.

 

Det er vanskelig å fremme så mange stråmenn som du gjør i løpet av så få setninger.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle tror på noe uansett om de er ateister eller ikke.

 

Ateister har ikke valgt å "ikke tro" De velger riktignok å ikke tro at det fins noen Gud.Men de tror også samtidig at det ikke fins en Gud.

Mao de bare bytter ut en tro med en annen tro

 

Så du tror at

 

 

ACCA LAURENTIA

ACERBAS

ACRON

AEGERIA

AENEAS SILVIUS

AENEAS

AESCULAPIUS

ACRON

AIUS LOCUTIUS

ALBA SILVIUS

ALBUNEA

ALMA

ALMO

ALTERCATIO

AMATA

AMICITIA

AMOR

AMULIUS

ANCHEMOLUS

ANCUS MARCIUS

ANGERONA

ANGITIA

ANNA PERENNA

ANTEVORTA

ANXURUS

AOLLIUS

APOLLO

AQUILO

ARDOR

ARICINA

ARUNS

ASCANIUS

ATTUS NAVIUS

ATYS

AULESTES

AURORA

AVENTINUS

AVERNUS

AVILLIUS

BACCHUS

BARBATA

BEGOE

BELLONA

BELUS

BIFRONS

BONA DEA

BONUS EVENTUS

BUBONA

CACA, CACIA

CACIUS

CACUS

CAECULUS

CAEDICUS

CAELES VIBENNA

CAELUM

CAIA CAECILIA

CAIETA

CALVA

CAMENAE

CAMERS

CAMILLA

CAMOENAE

CANENS

CAPETUS SILVIUS

CAPITOLINUS

CAPRATINA

CAPTA

CAPYS SILVIUS

CAPYS

CARDEA

CARMENTA

CARMENTIS

CARNA

CARNEA

CARUTIUS

CASPERIA

CATAMITUS

CATIUS

CELER

CERES

CINXIA

CLEMENTIA

CLOACINA

CLOELIA

CLUACINA

CLUSIUS

CLUSIVIUNS

COMPLICES

CONCILIATRIX

CONCORDIA

CONSENTES DII

CONSEVIUS

CONSOLATIO

CONSUETUDO

CONSUS

CONTINENTIA

CRANE

CREUSA

CUBA

CUNINA

CUPID

CUPRA

CURIATIA

CURIATIUS

CURITIS

DAUNUS

DECIMA

DEVERRA

DIANA

DIANUS

DIDO

DIES

DIESPITER

DIS

DISCORDIA

DOLOR

DOLUS

DOMIDUCA

DOMIDUCUS

DYNA

EDULICA

EDUSA

EGERIA

EGERIUS

LUCANIA

ELICIUS

ELISSA

EMPANDA

ENTORIA

EPONA

EPYTUS

EQUESTER

EQUESTRIS

ERROR

EVANDER

FAMA

FAMES

FASCELIS

FASCINUS

FATAE

FATUA

FATUM

FAULA

FAUNA

FAUNI

FAUNUS

FAUSTULUS

FAUSTUS

FAVONIUS

FEBRIS

FEBRUATA

FEBRUATIS

FEBRUUS

FELICITAS

FELIX

FERETRITIS

FERETRIUS

FERONIA

FIDES

FIDIUS

FLORA

FLUONIA

FONTUS

FORNAX

FORTUNA

FRAUS

FULGURATOR

FULMINATOR

FULVIUS STELLUS

FURIAE

FURINA

FUROR

GENITRIX

GEMINUS

GENITRIX

GENIUS

GRADIVUS

GRATIAE

HALESUS

HERCIUS

HERCULES

HERSILIA

HONOR

HONOS

HORA

HORROR

HORTA

HOSPITALIS

HOSTUS HOSTILIUS

HYMNUS

IARBAS

IGNAVIA

ILIA

IMPERATOR

IGNAVIA

IMPIETAS

INCESTUM

INDIGES

INFERI

INSANIA

INSIDIA

INTERCIDONA

INTERDUCA

INUUS

INVICTUS

INVIDENTIA

INVIDIA

IRAE

ITALUS

IULUS

JANA

JANUS

JASUS

JOBUS

JOVE

JOVIALIS

JUGA

JUGALIS

JULUS

JUNO

JUNONIUS

JUPITER

JUSJURANDUM

JUSTITIA

JUTURNA

JUVENTAS

LABOR

LACINIA

LACINIUS

LACTANS

LACTURCIA

LACTURNUS

LAPIS

LARA

LARENTIA

LARES

LARUNDA

LARVAE

LATERANUS

LATIALIS

LATIARIS

LATINUS SILVIUS

LATINUS

LATONA

LAURENTIA

LAURINA

LAUSUS

LAVERNA

LAVINIA

LAVINIA

LEMURES

LETUM

LEVANA

LIBENTINA

LIBER

LIBERA

LIBERATOR

LIBERTAS

LIBITINA

LIMA

LIMENTINUS

LOEBASIUS

LOQUENS

LUA

LUBENTIA

LUBENTINA

LUCANIA

LUCERIA

LUCERIUS

LUCETIA

LUCETIUS

LUCIFER

LUCINA

LUCIRINA

LUCTUS

LUCUMO

LUES

LUNA

LUPA

LUPERCA

LUPERCUS

MACIES

MAGNA MATER

MAJESTA

MALEVOLUS

MAMERCUS

MAMERS

MANA

MANES

MANIA

MANTO

MARE

MARICA

MARS

MASTARNA

MATER DEUM

MATER MATUTA

MATGENUS

MATRONA

MATUTA

MATUTINUS

MAVERS

MAVORS

MEDITRINA

MELLONA

MENDACIUM

MENS

MEPHITIS

MERCURIUS

MERCURY

MESSAPUS

MESSIA

METABUS

METHRES

METTIUS FUFETIUS

METUS

MEZENTIUS

MILITARIS

MINERVA

MISERIA

MISERICORDIA

MOLAE

MONETA

MORBUS

MORS

MORTA

MULCIBER

MULIEBRIS

MURCIA

MURTEA

MUTA

MUTGO

MUTUNUS

NAENIA

NASCIO

NATALIS

NAUTIA

NAVIUS

NECESSITAS

NEFAS

NEPTUNE

NEPTUNUS

NERIENE

NERIO

NIXI DII

NOCTILUCA

NODOTUS

NONA

NORTIA

NOX

NUMA

NUMERIA

NUMITOR

NURTIA

OBLIVIO

OBSEQUENS

OCCASIO

OCLISIA

OCNUS

OCRISIA

OMA

OPIGENA

OPIS

OPITULUS

OPS

ORBONA

ORCUS

OSSIPAGA

OTIA

PALATINUS

PALES

PALINURUS

PALLANTIA

PALLANTIUS

PALLAS

PALLOR

PANDA

PARCAE

PATELLA

PATELLANA

PATELLARII DII

PATRII DII

PATULCUS

PAVOR

PAX

PECUNIA

PELLONIA

PENATES

PENETRALIS

PERTINACIA

PERTUNDA

PESTIS

PETULANCIA

PICUMNUS

PICUS

PIETAS

PILUMNUS

PISTOR

PLACIDA

PLUTO

PLUVIUS

POLLUX

POMONA

POPPAEUS SILVANUS

POPULONIA

PORRIMA

PORSENA

PORTUMNUS

PORTUNUS

POSTVERTA

POSTVORTA

POSTVOTA

POTESTAS

POTINA

PRAEDATOR

PRAENESTINA

PREMA

PRIMA

PRIMIGENIA

PROCAS

PROCULUS JULIUS

PRODIGIALIS

PRONUBA

PRORSA

PROSERPINA

PROVERSA

PUDICITIA

PUDOR

PUGNA

PYGMALION

QUADRIFRONS

QUERELLA

QUERQUETULANAE

QUIES

QUINTILIA

QUIRINUS

RABIES

RECARANUS

REDICULUS

REDUX

REGINA

REMUS

RHEA SILVIA

RHOETUS

RISUS

ROBIGO

ROBIGUS

ROMA

ROMULUS

ROMUS

RUMILIA

RUMINA

RUNCINA

RUSOR

SABUS

SALACIA

SALUS

SANCUS

SANGUS

SATURNIA

SATURNIUS

SATURN

SATURNUS

SCELUS

SECIA

SEGETIA

SEJA

SEMO SANCUS

SEMONIA

SENECTUS

SERENATOR

SERVIUS TULLIUS

SETIA

SILENTIA

SILVANUS

SILVIA

SILVIUS

SISPES

SISPITA

SOBRIETAS

SOCORDIA

SOL

SOLLICITATIO

SOMNIA

SOMNUS

SOPOR

SORANUS

SORORIA

SOSIANUS

SOSPES

SOSPITA

SPES

STATA MATER

STATILINUS

STATINUS

STATOR

STERCULIUS

STERCUTIUS

STERQUILINIUS

STIMULA

SUADA

SUADELA

SUMMANUS

SUPERBIA

SUPINALIS

SYCHAEUS

SYLVANUS

SYLVIA

SYLVIUS

TABES

TACITA

TAGES

TANAQUIL

TARCHETIUS

TARCHON

TARPEIA

TARPEIUS SPURIUS

TARPEIUS

TARQUINIUS COLLATINUS

TARQUINIUS PRISCUS

TARQUINIUS SUPERBUS

TARRUTIUS

TATIUS

TELLUMO

TELLUS

TEMPUS

TENEBRAE

TERMINUS

TERRA

TIBER

TIBERINUS

TIBERIS

TIBURTIS

TIMOR

TITUS TATIUS

TONANS

TONITRUALIS

TRISTITIA

TRIUMPHATOR

TULLIA

TULLIUS

TULLUS HOSTILIUS

TURNUS

TUTANUS

TUTELINA

TUTINUS

TYRRHEUS

ULTOR

ULYSSES

URANUS

VACUNA

VEDIUS

VEIOVIS

VENILIA

VENTI

VENUS

VERITAS

VERTICORDIA

VERTUMNUS

VESTA

VETUSTAS

VICA POTA

VICTOR

VICTORIA

VICTRIX

VIRBIUS

VIRGINALIS

VIRILIS

VIRIPLACA

VIRTUS

VIS

VOLTURNUS

VOLUPIA

VOLUPTAS

VORTUMNUS

VULCAN

VULCANUS

VULTURNUS

 

 

 

ikke finnes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener du at personlig identitet er ikke-eksisterende dersom man ikke tror på en religion, eller misforstår jeg deg nå? Ordet Ateist betyr bokstavelig talt fravær av tro.

Hvis ateisme betyr fravær av tro, hva betyr da ikke-religiøsitet?

 

For hvis vi ser på hva ordet 'ateisme' er bygd opp av så ser vi a- som kan bety uten, og teisme, som betyr gudetro. Så ordet ateist betyr bokstavelig talt fravær av gudetro. Hvilken gir full mulighet for ateisme å inkludere både tro og religion, slik Scientologi er et uttrykk for. En ateistisk religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan det er annerledes? Det er jo det motsatte. Likheten er at i begge tilfeller har de inntatt et standpunkt. Å definere seg som ateist betyr i praksis å si "nei". Å definere seg som troende betyr å si "ja". At ingen av dem har den fjerneste peiling på hva de sier "ja" og "nei" til ser ikke ut til å være noe større problem for noen av gruppene... :huh:

Feil. En kineser som aldri har hørt snakk om ordet gud er likefullt en ateist, men har totalt fravær av noe standpunkt omkring teisme.

 

At ateisme må være et standpunkt er noe teister har ønsket seg i lang tid slik at de stille på lik linje med ateister. Det er direkte feil.

 

Fravær av hår på hodet er ikke et standpunkt til å ha hår på hodet eller ikke.

 

Fravær av ideen om guder og gudinner er ikke et standpunkt om det. Det er fravær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen ateister som opplever slike mystiske okkulte tegn og uforklarige (ihverfall ikke uten en gud...) helbredelser? Hvorfor er det kun religiøse som har slike "tegn" for å styrke dem i troen?

Ateister opplever mengder av okkult tegn og uforklarlige helbdredelser!

 

Du har ikke noe grunnlag for å komme det du sier, det er feil.

 

Religiøse ateister har mengder av tegn for å styrke dem i troen.

 

Det du prøver deg på er en logiske tankefeil som heter "no true scotsman". Du ønsker å eliminere uønskede deler av en gruppe du selv tilhører. Hvis du bruke et navn på deg selv som ekskluderer tro og religion kan du ikke med rette bruke ateist. Da ville jeg, hvis jeg var deg, valgt ord som "ikke-religiøs" eller "naturalist" eller lignende.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Så godt som alle teister har en sterk mening om hvilken Gud de tror på - enten det nå er guden de finner i Bibelen, Koranen eller et annet sted.

Nå skal jeg flisespikke, bare for rette opp synet på teisme:

 

Teister kan ha sterke meninger om hvilke guder og gudinner de tror på, enten det er midtøstens monoteistiske gud eller andre guder og gudinner.

Lenke til kommentar

 

Har du lest Philosophical Investigations av Ludwig Wittgenstein? Hvis ikke, vær så snill og les Philosophical Investigations av Ludwig Wittgenstein.

 

Gøy at du nevner det. Faktisk driver jeg på og leser i denne boka nå i disse dager :) Masse spennende der...han prater om hvordan meningen med ord og uttrykk ligger i bruken som foregår i praksis, og han prater om "language games" der reglene skifter utfra omstendighetene. Selv om kanskje boka er litt rotete og "filosofisk" skrevet så virker det på meg som at han peker på noe helt avgjørende: At meningen med alle ord og uttrykk til syvende og sist er totalt avhengig av livssituasjonen uttrykkene er virksomme innenfor og den praktiske applikasjonen av ordene og uttrykkene i denne aktuelle livssituasjonen.

Lenke til kommentar

Feil. En kineser som aldri har hørt snakk om ordet gud er likefullt en ateist, men har totalt fravær av noe standpunkt omkring teisme.

 

At ateisme må være et standpunkt er noe teister har ønsket seg i lang tid slik at de stille på lik linje med ateister. Det er direkte feil.

 

Fravær av hår på hodet er ikke et standpunkt til å ha hår på hodet eller ikke.

 

Fravær av ideen om guder og gudinner er ikke et standpunkt om det. Det er fravær.

 

 

Problemet er som sagt at dette slutter å gjelde det øyeblikket mennesker begynner å si "Jeg er ateist" eller melde seg inn i "atheist communities" eller dra på "atheist conventions". Det øyeblikket man går fra å ikke være tilknyttet noe som helst , til å lage et navn som man gir på seg selv og grupperinger man er en del av , er det øyeblikket alle drømmer om nøytralitet forsvinner og erstattes av noe som fører med seg virkelige praktiske konsekvenser.

 

Hvis det faktisk er tilfellet at den eneste meningen med ateisme er et fravær av teistisk tro ( hva enn det måtte være ) så vil den soleklart enkleste og mest gunstige løsningen for alle parter være å bare droppe hele det intetsigende uttrykket. Slutte å si eller skrive eller kalle seg det. Si eller skrive eller kalle seg andre ting istedenfor.

 

Man kan for eksempel bare stille kritiske spørsmål ved enkeltpåstander og enkeltdogmer som det passer seg og vise gjennom enkelte handlingsvalg at man ikke kjøper andres påstander billig. Om man absolutt vil kalle seg noe generelt kan man bruke "skeptiker" som tross alt retter seg i alle retninger ( inkludert mot alle ens egne ideer og fordommer ) og ikke bare mot en bestemt gruppering av tankegods. Da unngår man sånne flaue uvaner som å behandle teisme / religion / tro som om det bare var EN ting ( noe det selvfølgelig ikke er i fjerneste nærheten av å være ). Man unngår også selvbegrensende forutsetninger av typen "defaultposisjon er at alt innenfor religion er verdiløst inntil det motsatte er bevist". Man unngår å skape masse unødvendige misforståelser som fører til bortkasta tid for alle parter. Og fremfor alt unngår man å havne i en "oss-mot-dem"-frame ovenfor det som tilfeldigvis er den overveldende majoriteten av verdens befolkning.

 

Kort sagt: Man vil unngå en hel haug med problemer uten at noe har blitt tapt. Fordi som du sier, siden det bare handler om fravær, så er det jo ingenting å tape i utgangspunktet. Mitt forslag er derfor: Dropp hele det intetsigende uttrykket og bruk heller noe som funker mye bedre i praksis! :D

Endret av Hamolinadir
Lenke til kommentar
Kan du utdype her? Det er da mulig å tenke seg noe som er allvitende? Noe som kan gjøre alt hva som er logisk mulig? At man ikke forstår det fullstendig i dets totalitet, betyr ikke at det nødvendigvis er helt umulig å ha noen som helst idë om hva det vil si?

 

 

 

Ideen om hva det vil si virker først og fremst som en ide om hva det IKKE vil si. Som i tilfellet med uendelighet. Kanskje vi har en slags vag intuitiv følelse av det...problemet blir når vi prøver å sette ord på det og lage et tankesystem rundt det.

 

Den store feilen teister av alle slags varianter kanskje har gjort opp gjennom historien er å prøve å lage tankegods ut av noe som aldri var egnet for tankegods. Det betyr ikke at det er feil av teister å bruke huet. Men kanskje feilen ligger å bruke huet til å prøve å forstå eller definere eller forklare hva Gud er istedenfor å bruke huet til å utvikle metoder for å leve riktig.

 

Hvorfor er det så sinnsykt mange grupperinger og splittelser og koalisjoner innenfor kristendom? De baserer seg på det samme eldgamle og ekstremt usikre tekstmaterialet ( som kanskje ikke er noe stort problem ) og så har kanskje mange av dem hatt personlige åpenbaringer. Hvorfor skal det lede til splittelse mellom en "type" kristendom og en annen "type"? Hvorfor kan ikke alle bare si at de tror på Gud, og de prøver å leve så godt de kan, og de påstår ikke å forstå noe på et mer objektivt riktig nivå enn noen andre?

 

Hvis du hører nøye etter på kritikken fra de som kaller seg ateister vil du høre at nesten all kritikken verdt å ta seriøst retter seg mot bokstavtro og dogmatiske former for religion. Organiserte tros-systemer der man går ut fra et visst sett underliggende forutsetninger som det i praksis ikke stilles spørsmål ved. Hvis en annen gruppe går ut fra et annet sett underliggende forutsetninger de ikke stiller spørsmål ved så blir det splittelse - den andre gruppen oppleves vanligvis som mye verre enn de dumme ikke-troende. Ateistene sier mye rart , men kritikken deres mot å tro dogmatisk på ideer fra gamle bøker er en kritikk som gjør vondt og som burde gjøre vondt. Dette er de kristnes svake punkt. Altså: ikke det at de tror på Gud, men at de tror på at Gud har de og de egenskapene og de og de konkrete planene for mennesker og at dette betyr at du burde leve sånn og sånn. Og under dette igjen: Antagelsen om at "Vi har rett og alle andre tar feil".

 

Tenk hvis hele debatten kunne utviklet seg til ekte kommunikasjon der man faktisk hørte på hverandre istedenfor å bare høre det som passer med stereotypen man har av "den andre" og svare med tilsvarende stråmannargumentasjon? Kanskje teistene til og med kunne verdsette at noe av kritikken fra ateistene er noe av verdi som går an å lære av og da særlig dette med å tro man vet svaret angående universelle ting på bakgrunn av begrenset og subjektivt oppfattet informasjon?

 

Det er klart at vi prater om noe helt annet, men ikke en fjerneste mulighet til å forestille seg? Hvis definisjonen er maksimalt moralsk god, så er det ihvertfall godt og ikke bare ondt. Det er nå i det minste ikke det samme som "ingen fjerneste mulighet til forestilling" ?

 

 

Godt og ondt i forhold til hva? Er det jeg tenker. Hvis jeg har et konkret mål: komme meg raskest mulig fra lillestrøm til oslo og dette målet ligger til grunn, så er "godt" alt det som bidrar til dette målet.

 

"Hvorfor eksisterer det ondskap i verden"? "Herrens veier er uransakelige" vil stort sett alltid være innlemmet i svaret. Og dette innebærer at våre menneskelige forestillinger om hva som er ondskap og godhet i en objektiv universell forstand ikke er til å stole på. Det som fra et isolert subjektivt perspektiv virker godt, kan fra et universelt perspektiv være ondt siden det uten at vi vet det messer med en større universell harmoni. Eller motsatt.

 

Sagt kortere: Den eneste forståelsen jeg har av "det gode" eller "det onde" er fra mitt egen subjektive perspektiv og på bakgrunn av hvilke grunnverdier jeg på forhånd regner som "gode". Har dette noen sammenheng med objektiv og universell Godhet fra et guddommelig perspektiv?

Lenke til kommentar

 

 

Problemet et som sagt at dette slutter å gjelde det øyeblikket mennesker begynner å si "Jeg er ateist" eller melde seg inn i "atheist communities" eller dra på "atheist conventions". Det øyeblikket man går fra å ikke være tilknyttet noe som helst , til å lage et navn som man gir på seg selv og grupperinger man er en del av , er det øyeblikket alle drømmer om nøytralitet forsvinner og erstattes av noe som fører med seg virkelige praktiske konsekvenser.

 

Dette er delvis riktig, men konklusjonen din blir likevel feil.

 

Ja, i det øyeblikk man melder seg inn i en bestemt organisasjon, så sier man implisitt at man er sånn noenlunde enig i det organisasjonen står for.

 

Men at det finnes en organisasjon som kaller seg "ateistisk", og som har meninger som går utover kun det å ikke tro på Gud, betyr ikke at ordet "ateistisk plutselig har blitt redefinert til å favne akkurat den organisasjonens syn. Like lite som ordet "demokratisk" ble redefinert av at Øst-Tyskland kalte seg "Deutsche Demokratische Republik".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et øyeblikk hører man mennesker si: "Ateisme er bare fravær av tro - ingenting annet".

 

Neste øyeblikk hører man mennesker si: "Jeg er ateist".

 

Betyr det da at personlig identitet er ikke-eksisterende og at alle journalister og lingvister og NLP coacher og forfattere og markedsførere og psykologer og selgere og pressetalsmenn og bloggere og merkevarebyggere og folketalere og diplomater og norsklærere og kommunikasjonsrådgivere og politikere alle har gjennomgått en kollektiv hallusinasjon når de har gått ut fra at språkbruk har en virkning i livet?

Ikke kompliser noe som i utgangspunktet er veldig enkelt er du snill.

 

Alle er ateister i forhold til hva de ikke finner noen grunn til å tro på - deg sjøl inkludert!...og dét er meg en gåte hvordan enkelte kan være så kjemisk frie fra vett og forstand at de kan skrive noe slikt du her gjør.

 

Ateisme er fravær av tro på guder - slik noen over her allerede har påpekt, men hva i alle dager dette har med journalister å gjøre er helt uforståelig.

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...