Gå til innhold

Problem med Sigma 150-500

Anbefalte innlegg

Har en Sigma 150-500, som jeg kjøpte brukt i april, og som ble kjøpt ny hos FotoVideo i februar i år. Denne har jeg brukt lite, faktisk ikke siden påsken, men fant ut jeg skulle teste den på podens fotballkamp i går. Det blir faktisk helt greie bilder, men problemet er at noen ganger mister kameraet kontakt med objektivet. De gangene blir det stående "f0" eller "f32" eller en høyere verdi, objektivet fokuserer ikke. Når det står "f0" blir bildene helt svarte, og EXIF sier "focal length 0 mm" Når det står en høy verdi nekter kameraet å ta bilder. Det er en mekanisk slark i objektivfatningen, mye mer enn det som er på Nikonobjektiver.

Er det bare å levere inn til FV og si "fiks", eller får jeg da beskjed om at det er min eller kameraets skyld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en mekanisk slark i objektivfatningen, mye mer enn det som er på Nikonobjektiver.

Er det bare å levere inn til FV og si "fiks", eller får jeg da beskjed om at det er min eller kameraets skyld?

Samme "problem" her også...snakket med Nikon Norge....så det blir en tur innom FotoVideo for en liten justering ;)

Lenke til kommentar

Har sendt en henvendelse til FV, så da får jeg bare vente på svar :)

Det var forresten ikke noe godt objektiv til fotballfotografering, langsom autofokus og for tungvint å zoome (vrizoom med stor motstand). Bildene ble forsåvidt helt greie, de som ble i fokus i det minste.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Har sendt en henvendelse til FV, så da får jeg bare vente på svar :)

Det var forresten ikke noe godt objektiv til fotballfotografering, langsom autofokus og for tungvint å zoome (vrizoom med stor motstand). Bildene ble forsåvidt helt greie, de som ble i fokus i det minste.

Jeg har sigma 150-500 og har tatt flere titusener bilder (montert på et canon 7D). De feilene du nevner har jeg aldri opplevd, og i grunnen har objektivet funket uten feil hele tiden. Jo, det er slark i fatningen (tror alle har det mer eller mindre), men som nevnt har jeg aldri hatt noen problemer med dette. Har du sjekket at kontaktene på fatningen i kamerahuset er rene?

Autofokusen er ikke verdens kjappeste, men fremdeles rask nok til å fange fugler i rask flukt (noe jeg bruker mitt til mye), men autofokusen er og avhengig av kameraets fokusmodul, jeg aner ikke hva kamera du bruker (eller om det i såfall ikke har rask og god følgefokus). Zoomringen har jeg ingen problemer med, den er det jeg vil kalle normal i bruk, hverken for stram eller for løs. Men dersom du har brukt objektivet lite kan du regne med at zoomringen vil løsne litt etter noe bruk (det er ikke unormalt at objektiver har rimelig teite/stramme justeringsringer i starten som så går seg til ved bruk).

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk tilbake objektivet fra service (det tok ikke mange dagene!". Kontakten på objektivet var byttet, ser ut til å funke bra nå. Det fulgte med en kommentar om at slarken er normal.

Bruker det på en D700, så kameraet bør ha rask nok autofokus.

Endret av tow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...