Gå til innhold

Videokamera med bra lyd, til intervjuopptak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forsøker å finne et bra, rimelig videokamera eller fotokamera med video opptaksmuligheter. Det skal brukest til intervju, så lyd må være bra. Vil tro det hovedsaklig vil bli lagt ut på internett, men også sendes på TV. Ikke at det betyr at kvalitet må være fantastisk, ser etter den beste rimelige løsningen (topp 3000 for videokamera evt 4-5000 for kamera og lydopptaker).

Det er ganske vanskelig å forholde seg til specs når jeg ikke har mye erfaring med filming fra tidligere, og håper at dere kanskje kan hjelpe meg med tips til kva som kan bli bra? Kan f.eks Zoom H1 brukes med de fleste digitale kamera, eller er det kun et fåtall som det funker med? Og hvordan å finne ut hvilke kamera som kan koble til lydopptaker?

Takk!

Elli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanskelig å forholde seg til specs når jeg ikke har mye erfaring med filming fra tidligere, og håper at dere kanskje kan hjelpe meg med tips til kva som kan bli bra? Kan f.eks Zoom H1 brukes med de fleste digitale kamera, eller er det kun et fåtall som det funker med? Og hvordan å finne ut hvilke kamera som kan koble til lydopptaker?

Som fersking på video bruker jeg Nikon P7700 i kombinasjon med Zoom H1. For meg har prioriteringen vært muligheten til å benytte de eksterne mikrofonene jeg allerede har som Zoom H1 og Zoom H4n + DeadCat og derfor ble det ikke et dedikert videokamera...

Her er et videoeksempel med video/mic montert på toppen av speilrefleks - stående på en monopod. Skal ta noen bilder av oppsettet så det blir lettere se sammenhengen...

http://youtu.be/6Z78qxIkwgQ

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen! Kan man bruke Zoom H1 med alle speilrefleks kamera? Jeg har lurt litt på hva som gir best lyd av videokamera og speilrefleks med zoom H1, det kan virke som at det siste er best alternativ?

Lenke til kommentar

Ikke alle kameraer har inngang for mikrofon, spesielt hvis de er et par år gamle.

En mulighet "den beste" og og kjøpe en ekstern opptaker "foreksempel Zoom H4n" og et rimelig systemkamera med god optikk samt et stativ og synkronisere opptak/lyd i etterkant "finnes gode programmer for dette".

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen! Kan man bruke Zoom H1 med alle speilrefleks kamera? Jeg har lurt litt på hva som gir best lyd av videokamera og speilrefleks med zoom H1, det kan virke som at det siste er best alternativ?

Lærer noe nytt hver dag selv...så deler gjerne litt av egen erfaring.

Kamera må ha mic-inngang for å benytte Zoom H1

Zoom H1 gir best lyd...ja, jeg har kjørt full spectrum analyse av lydopptak på mange kombinasjoner av intern vs ekstern mic.

Noen kamerahus har samme begrensning i frekvensområde enten du bruker ekstern eller intern mic.

NB! Dette bør du sjekke nøye med leverandør/produsent

Zoom H1/H4n leverer fullt frekvensspekter som standalone opptak.

Her er en rykende fersk video hvor Zoom H1 er benyttet i opptak på "utsiden" av motivene og Iphone er benyttet på "innsiden" i ett av motivene...så kan du sammenligne selv.

http://flageborg.no/?tag=sportautoevents

Lenke til kommentar

Vil bare opplyse om at Zoom H1 er gammel og utdatert modell.

Hvor har du det fra? Det ser ikke slik ut ref. produsentens egne sider...

http://www.zoom.co.jp/products/h1

Zoom H6 ser lekker ut, men i forhold til praktisk bruk på et kamerahus er den også(H4n) som en "murstein" i forhold til H1...

H1 har lydkvaliteten til de større modellene - i et lite og hendig format...

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøker å finne et bra, rimelig videokamera eller fotokamera med video opptaksmuligheter.

Jeg vet ikke veldig mye om lyd, men noen kommentarer

- På stramt budskjett høres H1 ut som et fornuftig valg, det som er dårlig og utdatert for entusiasten er gjerne fortsatt helt OK for den med litt enklere krav.

- Det er ikke gitt at du må koble mikrofonen til kameraet. Tar du opp video med lyd på kameraet kan du relativt enkelt synke lyd fra ekstern opptaker etterpå. Kanskje litt mer arbeid, men du står da også friere til å plassere mikrofon optimalt (uten lang ledning) og kan også bruke opptagerens beste kvalitet.

- Kamera: Pga diverse tollregler i EU er kameraer med videofunksjon stort sett (alle?) begrenset til maks 29 minutter og 59 sekunder (for å slippe noen prosent ekstra toll). Begrensningen i opptakselengde er ofte ennå kortere pga tekniske restriksjoner som kan ha med både varemutvikling og/eller filformat å gjøre. Det er ikke uvanlig med maks opptakstid i beste kvalitet ned i 12 minutter. For vanlige opptak hvor man filmer noen sekunder eller minutter av gangen gir ikke dette problemer, men for intervjuer kan det være noe du bør sjekke, avhengig av forventet krav til intervjulengde og om det er et problem å måtte restarte hver halvtime. Du kan ta så mange sekvenser etter hverandre (uten pause) du vil, bare begrenset av lagringsplass og batteri.

Konkrete forslag til kamera (eller andre opptakere) har jeg ikke, men jeg tror det er lurt å tenke gjennom punktene over. Velger du en løsning med løs opptaker og synking står du friere til å velge kamera. Et billig videokamera kan fungere veldig bra, og du slipper begrensinger på opptakslengde. Går du får et kamera kan du få bedre teknisk kvalitet på videoen, men litt mer komplissert bruk.

Lenke til kommentar

Her er et videoeksempel med video/mic montert på toppen av speilrefleks - stående på en monopod. Skal ta noen bilder av oppsettet så det blir lettere se sammenhengen...

http://youtu.be/6Z78qxIkwgQ

Legger ved et par bilder av mitt oppsett - for anledningen på tripod ;)

Hvis det er vind benytter jeg DeadCat på Zoom H1.

Mikrofonholder Supreme SM6 elastisk oppheng

Bowers & Wilkins C5 Hodetelefoner, signal- og splitterkabel.

post-226353-0-02890300-1377779436_thumb.jpg

post-226353-0-40243600-1377779448_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...