Gå til innhold

Skjult rasisme eller rævva slogan?

EC

Anbefalte innlegg

Jeg forsvarer ikke slaveriet, men jeg liker ikke maaten det ble opplost paa.

Å nei, du skulle vel likt å hatt en boy selv kanskje?

Selvsagt er det en fordel om arbeideren som plukker kanlen din faar betalt. Men han er uansett sort, og ordet Black Boy kan bestaa. Det er slik jeg ser det, ikke problematisk at navnet er det samme nu som i slave tiden. Dessuten betviler jeg at det navnet ble brukt paa den tiden man hadde slaver.

En fordel? Er du helt sprengt?

Mange afroamerikanere i USA blir fremdeles krenket av å bli kallt boy. rett og slett fordi forfedrene deres ble kallt det back in the days. . .

Slavearbeid var tvang ja. Men det var ogsaa en del slaver som hadde det godt, og som onsket aa tjene sin herre. Jeg vil ogsaa poengtere at det fantes hvite slaver, selv om de var i faatall.

Jahaja, mange slaver hadde det kjempebra og var bare Sååååå glad i herren sin som pisket de i søvne hver kveld. Forsåvidt så finnes det slavelignende appelsinplantasjer i Florida den dag i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du nevner appelsin plantasjer i Flroida, la meg si deg en ting: Jeg istter i Florida nu, og et kvarters kjoring herfra finner man en appelsinplantasje. Hvis du paastaar at arbeiderne arbeider som "slaver", tro om igjen er du snill.

Her jobber de for 6,5 dollar timen, under renslige og gode forhold. Alt annet enn slavearbeid.

I innkjoringen til omraadet hvor vi har hus, er det negere som sjekker IDer. Om de ikke tiltaler meg Master eller Sir, ligger de tynt an. Om de hadde sgat boy hadde de faat sparken. Men jeg sier heller ikke at man skal ga rundt aa kalle negere "boy". Jeg sier at jeg ikke ser poenget med aa lage en sak ut av et kryddermerke, ved navn Black Boy. Jeg ser ikke poenget! Mulig at jeg er dum, men.....

Jeg synes man skulle laget en slags overgangsordning naar det gjelder slavene. Man kunne for eksempel satt av et tidsrom pa 10 ar. Slavene kunne bgynne aa faa litt lonn, og sagte men sikkert bli opplaert til aa vaere gode samfunnsborgere. Problemmet var at de bare ble sluppet fri, uten penger og arbeid.

Mange av slavene hadde det godt, og jobbet under herrer som hverken brukte psik eller vold. Naa tror jeg det ville vaere usmart aa fortelle hvordan min familie ordnet det, men jeg sier det slik at Noen slaver arbeidet akkurat passe, fikk bevege seg fritt og fungerte som tjenere. Forskjellen var bare at de ikke fikk lonn, ellers hadde de vaert tjenere fult ut.

Lenke til kommentar
Jeg forsvarer ikke slaveriet, men jeg liker ikke maaten det ble opplost paa.

Selvsagt er det en fordel om arbeideren som plukker kanlen din faar betalt. Men han er uansett sort, og ordet Black Boy kan bestaa. Det er slik jeg ser det, ikke problematisk at navnet er det samme nu som i slave tiden. Dessuten betviler jeg at det navnet ble brukt paa den tiden man hadde slaver. ¨

Nå tok du visst feil igjen lillegutt... Ordet "BOY" ble brukt som en nedsettende tiltalelse til sorte slaver, og det er fakta! Ikke engang prøv å benekte det...

Slavearbeid var tvang ja. Men det var ogsaa en del slaver som hadde det godt, og som onsket aa tjene sin herre

IKKE i mine villeste fantasier! Selvfølgelig ønsket ikke slavene å være slaver! Folket var utpint og de ba for sin frihet <- historiske fakta...

Jeg vil gjerne markere at jeg ikke bor i Oslo Oest ja. Det er stor forskjell pa Tveita og der jeg bor

Jeg bor selv på Oslo vest, (Slemdal, mot Holmenkollåsen) og ser INGEN grunn til å markere det.. det e utrolig barnslig/overlegent av deg å måtte markere din økonomiske situasjon på denne måten! Dessuten har jeg selv mange venner som bor på øst (Skøyenåsen, men det vet vel ikke du hvor er?) og vil gjerne nevne at de økonomisk sett ikke er laverestillt en meg i det hele tatt (som om det skulle ha noe å si) og det er absolutt ikke noen FORSKJELL på "oss" og "de" som er verdt å markere... Din markering av deg selv på dette forumet gjør meg virkelig KVALM! Greit nok, jeg respekterer dine politiske synspunkter, men jeg respekterer ikke mennesker som syntes de er bedre en alle andre pga. økonomi/bosted... Ta deg SAMMEN!

Lenke til kommentar

Mulig at jeg er dum, men.....

You said it, BOY...

De meningene du fremstiller for oss er så høyrevridde at det er skummelt, og grenser så absolutt til det rasistiske... Du er en relativt flink debbatant, men dette går over grensene av hva som strengt tatt burde vært lov å publisere her på forumet... Jeg foreslår at du lar dine høyst upassende "forslag" ligge bakerst i hodet og IKKE så mye som nevner de her fra nå av!

Lenke til kommentar

Naaja....

Oslo er en delt by, og det ville sikkert ta meg 30-45 minutter aa komme meg ut til Skoyenaasen som meg bekjent ligger ved Tveita. Jeg synes det er verdt aa markere hvor man bor, fordi jeg paa samme tid som jeg ville brukt til Tveita, ville kunne dratt til f.eks. Drammen, som er en annen by.

Jeg anser ikke det som overlegent.

Det var krydderprodusenten Black Boy jeg snakket om. Det navnet tviler jeg paa at ble brukt paa slaveriets tider.

Jeg sier her at det var noen slaver som likte seg. Tror jeg leste en bok om det, jeg skal forsoeke aa finne tittelen. De hadde ikke hatt noe imot aa fortsette etter slaveriets opploesning, men da ble de sett paa som "sympatisoerer". Derfor gikk de heller til fattigdom og arbeidsloshet i byene, som f.eks. New Orelans er et eksempel paa.-

Mulig at jeg er hoyrevridd, men rasistisk? Nei.

Lenke til kommentar
Rasisme er en ganske sterk beskyldning.

Tenk deg om foer du beskylder noen for aa vaere rasister.

jeg tenkte lenge og vel... en "rasist" er en person som er for å fremme forskjell på rasene... Du er så absolutt for det, noe jeg ser gjennom dine synspunkter om f.eks slaveriet...

Vet du hva? Du gjør meg virkelig kvalm, jeg får en ekkel oppkastfølelse nederst i magen når jeg leser noen av innleggene dine. Vennligst la oss slippe det fra nå av...

Lenke til kommentar

Har noen fortalt deg at det var noen faa slaver i Norge ogsaa?

Til eksempel var det en slave i Eidsvollsbyggningen da det ble skrevet grunnlov der. Han maatte blant annet servere sigarer til eidsvollsmennene..

Jeg synes at alle raser skal vaere likeverdige. Men i Norge synes jeg nordmenn skal ha fordeler fremfor andre.

Jeg forsvarer IKKE slaveriet, men som tidligere sagt liker jeg ikke maaten opplosningen skjedde paa.

Lenke til kommentar

Joachim, du mener faktisk at du er bedre enn innvandrere. Du er en av de som sier at innvandrerne kan sitte i kassa på rimi, men når du kommer på rimi så klager du over at det kun er "svartinger" i kassa??

Og du liker ikke måten slaveriet ble oppløst på... Hva er det du synes er så forferdelig med det? Noen mennesker tok til fornuften og angrep de som mente slaveri var riktig. De fleste mennesker i dag er enige om at det å ha slaver er uetisk og forkastelig, men det virker som at du ligger litt i grenseland og mener at slaver kanskje ikek hadde vært så dumt.

Det å beskylde deg, Joachim, for å være rasist er ikke galt. En rasist er en som mener at folk av annen rase er mindre verdt enn de av din egen rase. Du sitter og sier at folk i norge bør ha flere rettigheter enn innvandrere som har blitt tvunget til å flykte ut av landet sitt, og motatt et norsk statsborgerskap. Du mener at de bør få de dårligste jobbene i landet, og at mennesker som deg skal få toppjobbene.

Dette henger jo ikke på greip. Mennesker er mennesker, uansett hvor de er født og hvor de er oppvokst. Disse menneskene har kanskje ikke fått samme muligheter som de fleste nordmenn får i livet, og det er faktisk synd på mange av de. De har måttet flykte fra hjemlandet sitt, fra det de trodde var sikkert. De har flyktet til noe usikkert, noe de ikke vet noe om. Ja vel, jeg tror vel på at det finnes noen mennesker som kommer til Norge fordi deres land har dårligere tilbud. Men hva så? Norge er et underbefolket land. Tenk om Store deler av norge skulle vært bosatt som Danmark. Hvis man tenker på det som et alternativ, har vi plass til _mange_ innvandrere.

Mennesker bør vurderes, ikke ut i fra hvor de er født, hvordan de er oppvokst eller hvordan de kom til Norge. De bør bedømmes på lik linje uansett om de er europeere eller afrikanere, nordmenn eller gambiere. Mennesker er mennesker.

Lenke til kommentar

Skal jeg fortelle deg noe? Min kjaereste er tilfeligvis sort. Det jeg misliker er at folk kommer fra sine egen land og faar sosialstrygd med mer. Hadde jeg faatt arbeidsledighetstrygd om jeg drog til Pakistan og ikke fant meg jobb??

Jeg mener at nordmenn skal prioriterers naar man tildeler jobber. Hvis en innvandrer derimot er mye bedre kvalifisert, skal man selvsagt velge ham i stedet.

Ja, det er PLASS til flere innvanderer i Norge, men jeg synes ikke det er OKONOMI til det.

Mennesker er mennesker, men i Norge er det nordmennene som skal ha forsterett.

Lenke til kommentar

Det at du ikke ville fått trygd f.eks. i Pakistan eller afrikanske land er vel ingen god grunn til at de ikke skal få trygd når de flykter til norge? Innvandrerene i Norge innvandrer fordi de ikke kan bo i sitt eget land. Dersom du ikke kunne bodd i Norge fordi du ble forfulgt av staten, ville du forlatt landet og søkt om borgerskap i et annet land. Hvis du hadde blitt nektet dette, sendt tilbake til Norge og drept av staten, hadde du ikke syntes at dette landet som nektet deg statsborgerskap var et forferdelig land?

Lenke til kommentar

Bare det at du har en kjæreste som er mørkhudet har da vel ikke så mye å si i det store og det hele? Er hun norsk statsborger? Oppvokst i Norge? Uansett har det lite å si. Du har brukt 3 sider i denne tråden på å fortelle at du synes innvandrere bør få dårligere jobber enn nordmenn. Så kjæresten din fortjener altså jobben som absolutt ingen nordmenn vil ta?

Lenke til kommentar
du velger og ikke komentere hudfarven paa min kjaereste. Kan du fortsatt si at jeg er rasistisk??

Selvfølgelig kan man det! Hvilken hudfarge din kjæreste har er så totalt uinterresant! Du sitter og sier rett ut at det skal gjøres forskjell på mennesker basert på rase/bakgrunn, dette er et så absolutt rasistisk utsagn!

PS: Kjæresten din syntes jeg virkelig synd på...

Lenke til kommentar
Bare det at du har en kjæreste som er mørkhudet har da vel ikke så mye å si i det store og det hele? Er hun norsk statsborger? Oppvokst i Norge? Uansett har det lite å si. Du har brukt 3 sider i denne tråden på å fortelle at du synes innvandrere bør få dårligere jobber enn nordmenn. Så kjæresten din fortjener altså jobben som absolutt ingen nordmenn vil ta?

ORD! :woot:

Lenke til kommentar

Kjaeresten min er adoptert, og har bodd i norge siden hun var 2 mnd. jeg regner henne derfor som norsk. Hun har aldri fremmet krav om trygd av noe slag av norske myndigheter. Hun er til orientering datter av en av Norges rikeste menn. Selv sympatiserer hun med fremskrittspartiet.

Jeg sier ikke at hudfarven avgjor hvilken jobb du skal ha. Men jeg sier at istedetfor aa betale arbeidsledigehtstrygd til innvandrere som enten ikke gidder eller ikke klarer aa finne seg jobb, skal de ta de jobbene som er ledige, uavhengig av status. dette gjelder i en viss grad nordmenn ogsaa.

Lenke til kommentar

Litt personlig, men hvis kjæresten din hadde vært innvandrer, f. eks pakistaner, ville du ikke ha unnet henne like god jobb som "ekte" nordmenn? Fakta er at en hver person med norsk statsborgerskap er NORSK, like norsk som du og meg (ja, jeg er 100% Norsk, for the record). Dessuten gir jeg fullstendig F¤%# i om kjæresten din er datter av Norges rikeste mann, det er da totalt uinterresant i denne saken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...