Gå til innhold

Skjult rasisme eller rævva slogan?

EC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg er halves aktiv anti-rasist, men jeg har aldri tenkt i de baner. Det er noe galt når man ikke kan bruke farger som beskrivelse uten å bli dømt som rasist. Bruk tiden på å knuse nazijævler istedenfor :)

HØR HØR!!!! :)

Vi kan vel også si at farger er en individuell, objektiv sak. For hvordan kan vi si at den nyansen JEG oppfatter som blå er den samme nyansen som DU mener er blå? Man kan bli sprø av å tenke for mye på sånt. :)

Lenke til kommentar
Her sees det spøkelser på høylys dag. Det må da være lov å snakke om farger uten at dette skal tillegges holdninger hit eller dit. Det er akkurat slike diskusjoner som har ført til at enhver fornuftig samtale om rasisme stagnerer. Ærlig talt, dette blir bare for dumt. Hvitt og rødt kjøtt er etablerte standarder og ingen indianere eller andre røde personer blir støtt av utsagn som "spis rødt kjøtt".

Ta tak i hverdagsrasismen i stedet, den som ikke lar deg få jobb hvis du har et vanskelig navn eller er noe mer kulørt enn hvermannsen.

Kunne ikke vært mer enig. Skal jeg dømme etter trådstarterens innlegg her, virker det som om han kanskje er av typen som leser med lys og lykte etter et påskudd til å rope "rasisme!"...ikke ta det ille opp, Yummy, men jeg synes innlegget ditt er en smule tøvete.

Dessuten - hvordan kan du bedømme meg ut fra _ett_ innlegg?

Jeg har ikke bedømt deg ut fra _ett_ innlegg. Jeg antyder at OM jeg skulle dømme etter innlegget VIRKER det som han KANSKJE osv...

Ikke vær så hårsår da! Her har jeg jo tatt alle forbehold, og i tillegg bedt om at det ikke må tas ille opp. Avtrekkere er vel ikke nevnt såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
"Hverdens mest fargerike kjøtt... er hvitt"

Har aldri tenkt på dette som noe politisk/rasistisk motivet slogan. Når jeg leser dette tenker jeg sli kat produsenten ønsker å skape et image av hvitt kjøtt (kylling-kjøtt) som en verden av muligheter....også spiller de på moteriktige uttrykk som fargerikt fellesskap osv.

PS: Kyllingkjøtt er juksekjøtt. Det er en grunn til at kyllingkjøtt er billigere enn ordentlig kjøtt. Tilbud og etterspørsel. Skjerping Prior!

Samme tenker jeg. Men!, kyllingkjøtt er da for (kraftuttrykk) ikke juksekjøtt! Er ihuga fan av kyllingkjøtt. Bra næringsinnhold, samt at jeg synes det smaker kjempegodt.

Og det skal jo mer fôr og stell til for å fostre opp ei ku ("okse"?) enn en skarve kylling...

Irriter deg heller over krydderprodusenten "Black Boy" og sukkerkuløret "Negro".

Hvorfor? Tror du det ligger noe rasistisk bak disse navnene? Negro kan du hvertfall drite i å irritere deg over, da det betyr "svart" på FRANSK ("matspråket"). Og hva slags farge er det på sukkerkulør?

Svart heter jo ikke negro på fransk da! Det heter jo vitterlig noir! Mulig det heter negro på spansk, det er jeg jammen ikke helt sikker på...

Kyllingkjøtt eier!

Amen to that! :woot:

bfisk

Lenke til kommentar

Foretrekker riktignokk biff eller hestebiff, men kylling er ogsaa OK.

Black Boy kommer jo fra et sted hvor det er mange "blacke boyer", og det er ikke noe rasistisk i det. Negro er da helt ok det ogsaa? Hva er problemet med det? Negerne kan da vel ikke fole seg krenket av at Freia lager sukkerkulor som heter Negro?

Kan de det?

Lenke til kommentar

Neinei! "Black Boy" er faktisk et ganske så krenkende merkenavn! "Boy" ble brukt som ett nedverdigende uttrykk om de sorte av de hvite slave-eierene før i tiden. På Black Boy-boksen kan man også tydelig se bilde av en arbeidende svart person, det hele trekker tydelige linjer til slaveriet, da det var neger-slavene som jobbet på krydder-plantasjene...

Nå vet dere det! :woot:

Lenke til kommentar
Jeg taper aldri.....

Ja, kanskje de var slaver. Hva saa? Det har da ingenting aa si??

Forskjellen er at naa faar de lonn, foer fikk de ingenting. Arbeidet de utforer er stort sett det samme.

Jo det har det så ABSOLUTT! Det er forskjell på tvangsarbeid, som skjer mot SLAVENS vilje... og arbeid, ikke trekk det inn engang! Arbeidet før var ikke FRIVILLIG, det var tvang, tvang under VOLD... Nå forsvarer du slaveriet også? Slurp deg sammen...

Vi har skjønt at du er Pro-USA og svært konservativ, men dette ligner ikke grisen! Forresten så virker det litt tåpelig av deg, når du skriver "Oslo Vest" på bosted, er det virkelig så viktig for deg å markere at du bor på vestkanten?

Lenke til kommentar

Jeg forsvarer ikke slaveriet, men jeg liker ikke maaten det ble opplost paa.

Selvsagt er det en fordel om arbeideren som plukker kanlen din faar betalt. Men han er uansett sort, og ordet Black Boy kan bestaa. Det er slik jeg ser det, ikke problematisk at navnet er det samme nu som i slave tiden. Dessuten betviler jeg at det navnet ble brukt paa den tiden man hadde slaver. ¨

Slavearbeid var tvang ja. Men det var ogsaa en del slaver som hadde det godt, og som onsket aa tjene sin herre. Jeg vil ogsaa poengtere at det fantes hvite slaver, selv om de var i faatall.

Jeg vil gjerne markere at jeg ikke bor i Oslo Oest ja. Det er stor forskjell pa Tveita og der jeg bor

Lenke til kommentar
Svart heter jo ikke negro på fransk da! Det heter jo vitterlig noir! Mulig det heter negro på spansk, det er jeg jammen ikke helt sikker på...

Yes sir, du har rett. Hadde tysk på ungdomsskolen så jeg er ikke så skærp i fransk, men negro er hvertfall svart på et eller annet latinsk språk! :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...