Gå til innhold

Skjult rasisme eller rævva slogan?


EC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Hverdens mest fargerike kjøtt... er hvitt"  

Har aldri tenkt på dette som noe politisk/rasistisk motivet slogan. Når jeg leser dette tenker jeg sli kat produsenten ønsker å skape et image av hvitt kjøtt (kylling-kjøtt) som en verden av muligheter....også spiller de på moteriktige uttrykk som fargerikt fellesskap osv.

PS: Kyllingkjøtt er juksekjøtt. Det er en grunn til at kyllingkjøtt er billigere enn ordentlig kjøtt. Tilbud og etterspørsel. Skjerping Prior!

Lenke til kommentar
"Hverdens mest fargerike kjøtt... er hvitt"

 

Flere enn meg som reagerer litt på den der?

Ja, sist jeg sjekket staves det "verdens", men jeg har ikke sjekket sprakrad.nos sider på en stund.

 

Ellers, ja, jeg vet ikke. Kjøtt? Hvitt? Tror nok, siden du hinter til rasisme, at under huden er vi alle like.

 

Jeg er meget sterk motstander av rasisme, men akkurat her kan jeg ikke si at jeg reagerer på "hvitt kjøtt = fargerikt".

Lenke til kommentar
"Hverdens mest fargerike kjøtt... er hvitt"

 

Flere enn meg som reagerer litt på den der?

 

Eg er motstander av rasisme, men reagerer ikkje spesielt på den kommentaren.

Hadde noen reagert visst det hadde stått;

Verdens mest fargerike kjøtt...er brunt? :shrug:

 

Tror nok heller det var eit ræva slogan...

Lenke til kommentar
Irriter deg heller over krydderprodusenten "Black Boy" og sukkerkuløret "Negro".

 

Hvorfor? Tror du det ligger noe rasistisk bak disse navnene? Negro kan du hvertfall drite i å irritere deg over, da det betyr "svart" på FRANSK ("matspråket"). Og hva slags farge er det på sukkerkulør?

 

Lurer på om jeg skal begynne å selge smør under produktnavnet "Svartingnigger" bare for å irritere PK-ere.

Lenke til kommentar

Her sees det spøkelser på høylys dag. Det må da være lov å snakke om farger uten at dette skal tillegges holdninger hit eller dit. Det er akkurat slike diskusjoner som har ført til at enhver fornuftig samtale om rasisme stagnerer. Ærlig talt, dette blir bare for dumt. Hvitt og rødt kjøtt er etablerte standarder og ingen indianere eller andre røde personer blir støtt av utsagn som "spis rødt kjøtt".

 

Ta tak i hverdagsrasismen i stedet, den som ikke lar deg få jobb hvis du har et vanskelig navn eller er noe mer kulørt enn hvermannsen.

Lenke til kommentar
Her sees det spøkelser på høylys dag. Det må da være lov å snakke om farger uten at dette skal tillegges holdninger hit eller dit. Det er akkurat slike diskusjoner som har ført til at enhver fornuftig samtale om rasisme stagnerer. Ærlig talt, dette blir bare for dumt. Hvitt og rødt kjøtt er etablerte standarder og ingen indianere eller andre røde personer blir støtt av utsagn som "spis rødt kjøtt".

 

Ta tak i hverdagsrasismen i stedet, den som ikke lar deg få jobb hvis du har et vanskelig navn eller er noe mer kulørt enn hvermannsen.

 

Kunne ikke vært mer enig. Skal jeg dømme etter trådstarterens innlegg her, virker det som om han kanskje er av typen som leser med lys og lykte etter et påskudd til å rope "rasisme!"...ikke ta det ille opp, Yummy, men jeg synes innlegget ditt er en smule tøvete.

Lenke til kommentar
Her sees det spøkelser på høylys dag. Det må da være lov å snakke om farger uten at dette skal tillegges holdninger hit eller dit. Det er akkurat slike diskusjoner som har ført til at enhver fornuftig samtale om rasisme stagnerer. Ærlig talt, dette blir bare for dumt. Hvitt og rødt kjøtt er etablerte standarder og ingen indianere eller andre røde personer blir støtt av utsagn som "spis rødt kjøtt".

 

Ta tak i hverdagsrasismen i stedet, den som ikke lar deg få jobb hvis du har et vanskelig navn eller er noe mer kulørt enn hvermannsen.

 

Kunne ikke vært mer enig. Skal jeg dømme etter trådstarterens innlegg her, virker det som om han kanskje er av typen som leser med lys og lykte etter et påskudd til å rope "rasisme!"...ikke ta det ille opp, Yummy, men jeg synes innlegget ditt er en smule tøvete.

 

Det var mest et forsøk på å skape en liten debatt - noe det gjorde. Jeg skjønner jo hva som ligger i det, men synes det er et veldig uheldig valg av ord. Dessuten - hvordan kan du bedømme meg ut fra _ett_ innlegg? Hvem er kjapp på avtrekkeren her? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...