Gå til innhold

Hva skal jeg bytte ut?

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende hardware i min desktop i dag:

Zotac H67ITX-WIFI
Intel i5-2500K Quad-core 3,3GHz
EVGA GTX570HD 1280MB
Corsair Dominator 8GB 1600MHz CL9
Corsair Force 3 120GB SSD
Corsair H60

I og med at mitt H67ITX-kort er et H67-kort støtter det ikke overklokking - noe jeg fant ut etter investeringen i 2010, selvsagt.

I påvente av spill som GTA V - hvilke komponenter kan jeg bytte for en boost i ytelse? Har tenkt å bytte hovedkortet til et Z87-kort fra EVGA (mtp overklokking) og raskere RAM. Eller er det GPU som bør byttes ut her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du å bytte CPU også? For et Z87-HK er s1150, mens CPUen din er s1155, og dette vil ikke passe sammen.

Z77-hovedkort derimot er alle s1155 - her har du et lite utvalg:

http://www.dustinhome.no/xgroup/23120/socket-1155/?filters=m_asus+s_176_11+s_174_0

RAMen er ikke noen vits i å skifte: du vil ikke merke forskjell på 1600MHz-RAM og raskere RAM uansett.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har ikke lagt merke til at RAM blir en flaskehals mtp mengde. Leste her en gang tidligere på hw.no at en fikk en del bedre ytelse med raskere RAM, type 2000MHz+ vs 1600MHz.

Aha - har ikke lagt merke til at Z87 har socket 1150, nei. Planen var i utgangspunktet et Z77 (om jeg husker riktig var det socket 1155).

I GTA IV så det ut til å være mengden minne på GPU som fort gikk tomt og at 3,3GHz fort kunne bli litt knapt i for eksempel simulatorer som FSX. ARMA 3 har også (riktignok alpha/beta) tungt å dra, usikker på om det var CPU eller GPU her.

Lenke til kommentar

Kjøp z77 hovedkort, gjerne Asus z77 v-pro, 8gb til med ram og gtx 780. Da har du en meget god rigg. Klokk også cpu til 4,2ghz.

Raskere ram har ikke veldig mye å si. Det er klart at 1600 vs 2666 har noe å si og fps vil stige litt samt at det er bra dersom du driver tunge redigeringsprogrammer osv.

Lenke til kommentar

Har 2x 120mm Noiseblockers i front og 2x Noiseblockers på H60. H60 er custom montert over PSU (radiatoren var for stor til å passe i 120mm-hullene, fikk ikke igjen døra) og å ha den fremme i kabinettet var jeg litt skeptisk til mtp slangene til H60. Men H90 burde gå greit å ha i front i og med det har silikon/gummi-slanger. Er i grunn dritt lei ITX-kabinetter :p samtidig hater jeg å ha store kabinetter som tar mer plass.

Lenke til kommentar

Eller er det GPU som bør byttes ut her?

Jepp! Min mening er at alle oppgraderingpengene bør gå til GPU - hvis det er ytelsesforbedring per pengeenhet du er ute etter. Ingenting som tyder på at den cpu-en du har vil begrense ytelsen i spill i den grad at oppgradering av hovedkort og cpu blir mer kostnadseffektivt enn fetere skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg har kabinetter, ingen problem. Har dog sett på R4, men ser ikke poenget med å ha så store kabinetter egentlig (selv om jeg er drittlei å bygge i ITX-kabinetter). Et Silverstone SG-08 hadde vært spennende.

Tror nok min 2500k burde holde ja, så sant en får tynt litt mer ytelse ut av den med et ikke-H67-hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...