AnonymDiskusjon Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 God kveld. Jeg har et veldig irriterende, og til tider heldig problem. Jeg fryser sjeldent, jeg kan gå i t-skjorte når alle går med jakke, og de enda skjelver. Så og si! Dette høres jo bare flott ut, ikke sant? Vel her kommer haken: Jeg blir også utrolig fort varm. Jeg kan sitte i klasserommet hvor det er romtemperatur, i t-skjorte, og jeg svetter. Dette er utrolig irriterende, for jeg kan jo ikke sitte naken i klasserommet, og jeg gidder ei å gå rundt som en skikkelig schvett kar. Sitter jeg i en bil hvor folk fryser, så synes jeg det er varmt som bare det. (Nå skal det sies at jeg har utviklet en form for angst, sosial-angst, men jeg pleier da virkelig å merke når det slår inn, og jeg merker ingenting til det når jeg sitter i klasserommet.) Hva kan dette være? Noen som har det som meg ? Vet at dere ikke er leger, men siden jeg ikke antar det er livstruende, og det har vært sånn lenge, så antar jeg at det kanskje er mer vanlig enn jeg tror? Takk. Anonymous poster hash: af25b...38e Lenke til kommentar
dbass Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Mon tro om min teori om menneskers indre "ovn" stemmer Det kan være at "ovnen" din er bugget på noe vis, og av den påstanden vil jeg forslå å spise mindre mat. Noe ala ikke legg så mye ved på bålet. Det blir nok ganske kjipt hvis problemet bare slutter når du blir konstant sulten.Hvordan er det på varme sommerdager? Hvor bor du i landet? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Hvis du tenker på forbrenningen, så er jo den 30 år gamle myten om "ovnen" debunka, måltidsfrekvens har ikke noe å si. (Kan henvise til kilder om det er nødvendig.) På sommerdager så er det faktisk ikke noe problem, det er varmt, men det så varmt som det "skal" være. Jeg bor i "sør-øst Norge". Anonymous poster hash: af25b...38e Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Så kult, jeg har skrevet en post om meg selv uten å vite om det :O Du har akkurat klart å beskrive MEG du Samme sak, 17-18 grader inne er perfekt, ute er det nå over 20 (ikke akkurat NÅ da, men nå om dagene), og jeg kjenner jeg dør inni meg når jeg må ut å bevege meg i varmen som er. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Er helt lik selv. Aldri tenkt over hvorfor, blitt vant til det. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg hadde det på samme måte som OP, men vokste det - irriterende nok - av meg for et par år siden. Jeg likte å ha det sånn, men jeg skjønner problemet med hvordan det ofte blir for varmt. Husker jeg pleide å gå rundt ute i shorts og t-skjorte i -15 - -20 grader, blå i huden, Good times … Lenke til kommentar
probin Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg og har hatt det sånn. Savner det. Nå går jeg med jakke i 20 plussgrader. (ikke ta meg bokstavelig) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Har vært akkurat slik selv, og kan vel si jeg fortsatt er litt slik. Det er selvsagt forbrenningen som gjør det, og er i en familie med høy forbrenning. Jeg kunne derimot legge merke til at dette blir ekstra ille om jeg har spist noe med høyt energinivå og spesielt mye karbohydrater. Her lagrer ikke kroppen noe fett, men bruker det til å øke kroppens temperatur, som derfor stråler en del mer varme om jeg har spist en del raske karbohydrater. Det kan jo derfor kanskje være verdt å være obs på? Spise mindre, eller mat med mye fiber og mindre energi? Eventuelt se om det kan hjelpe litt. Selv har jeg lært å leve med det, selv om det ble bedre med alderen. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Vet at dere ikke er leger [...] Noen av oss er.. Men ikke jeg. Du har en spesiell evne. Du er kanskje født på en annen planet og ble sendt hit som et markedsføringsprosjekt. Du gjør forøvrig en dårlig jobb. Men å være varm når andre fryser er jo ikke negativt Be folk åpne vinduer når du er varm - men bruk heller grunnen "Det er så dårlig luft her.. Og litt varmt". Går nok bra. Glad i deg. Klem og godnatt. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Dette er ikke så uvanlig som en skulle kunne tro. For det første så kan vi nærme oss diskusjonen om det patofysiologiske etter du har blitt 21 år gammel. Frem til da vil det i ditt tilfelle sannsynlig bare bli sett på som en variasjon innenfor normalen, det vil si at ditt endokrine system er under ombygging. I mellomtiden kan vi diskutere kroppsvekt og mental helse. Derfor; høgde og vekt? Hva kom først, angst eller svette? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. august 2013 Forfatter Del Skrevet 28. august 2013 198cm, rundt 115kg kanskje? Er som sagt litt overvektig, hehe. Jeg tror nok at svetta kom først, om jeg ikke har merket angsten aner jeg ikke, den har blitt mer markert det siste 2 årene. Anonymous poster hash: af25b...38e Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Synes du selv at du har god kondisjon? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Njæææ, kan ikke akuratt si at jeg er i noen toppform nei. Men klarer da å gå uten å bli andpusten, så tror da ikke det er pga gåing? Eller? :o Kommer vanligvis en 5-10 min etter jeg har gått i så fall. Anonymous poster hash: af25b...38e Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Som sagt; før vi begynner å diskutere lidelser, er det fornuftig å se på hvordan du kan bidra selv. Det er jo slik at svette i utgangspunktet er en måte for kroppen å regulere temperaturen på. Vi vet at en kropp i dårlig kondisjon, bruker mer energi på å bevege seg, enn ellers. Bruk av energi medfører økt varme = høyere temperatur og mer svette. Nå er det jo unntak til denne påstanden, men i all hovedsak er den gjeldende for deg. Ved en vektminskning og regelmessig trening med mål om å bedre kondisjonen, er jeg sikker på at du vil svette mindre ved vanlig bevegelse, noe som da vil gi deg mindre angst. I tillegg vil du også få bedre mestringsfølelse, som igjen vil ha positiv innvirkning på din mentale helse ved et bedre selvbilde. Et sundt kosthold i kombinasjon med regelmessig aktivitet, vil jo også hjelpe til på hormonbalansen, ikke minst testosteron- og nor/adrenalinnivåene, som i bidrar til svetteproduksjonen. Altså: Spis passe og tren passe. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Første tanken var stress. Stress, og da kanskje en forholdsvis permanent grad av mentalt stress kan lett utløse ekstra kroppsvarme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå