Gå til innhold

Nybegynner - Hjelp til Treningsprogram og Diett

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 15 år og har lyst til få en kropp som ser bra ut! Jeg har trent i ett år, men føler at jeg ikke har fått noe særlig resultat. Det jeg mistenker er feil kosthold og dårlig treningsprogram.

Jeg har lest litt på en tråd om kosthold fra Sticky :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648028

Den ga veldig my informasjon, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal spise. Det ga ikke noe særlig eksempler på hva jeg skal spise, liksom eksempler på retter sånn som, fisk og poteter etter trening. Så jeg trenger litt hjelp med og finne en diett som vil utgi mest protein innhold og nok karbohydrater!

Så var det treningsprogrammet. Sånn som jeg har trent før er Jogging>Benkpress>Mage med manualer>Abs med manualer>Biceps med Manualer>Triceps(dra ned sånn tau og så spre det)>lett jogging. Sånn har jeg trent sånn halvveit ett halvt år, husker ikke helt programmet før det.

Jeg fant et program som kallser 5x5 repitosjoner. Det stod i den artikkelen at det krevde mye tid, energi og søvn. Jeg går jo siste året på ungdomskolen og blir uteksaminert til høsten så jeg kan ikke ofre skole tid, altså, jeg er villig til å trene hardt, men ikke så hardt at jeg må legge meg klokken 8-9 om kvelden for og kunne stå opp om morgenen! :)

Link: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3#.Uhu_Xxvxoeg

Kommer ikke på mer og skrive, hadde vært fint om dere erfarne vil hjelpe en nybegynner som meg ;)

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold det enkelt. Siden du er bare 15 og relativt ny er det ikke vits i å overtenke noe.

- Finn deg et fullkroppsprogram / 2-splitt som er ferdiglaget. (Ikke lag et selv)

- Fokuser på å bli sterkere i løftene dine samtidig som du vedlikeholder en god teknikk. Kan være lurt å få teknikken sjekket i diverse løft av en PT på treningsstudioet ditt.

- Spis store måltider med en grei mengde protein. Hvis du ikke går opp i vekt, spis mer.

- Du trenger ikke å begrense hvilke mattyper du spiser. Så lenge du spiser variert med en grei mengde frukt/grønnsaker hver dag. (Tran kan også være lurt å ta hvis du ikke får i deg nok fisk)

- Eventuelt invester i et proteinpulver hvis du er redd du ikke får nok protein gjennom kosten.

Lykke til, bro.

Lenke til kommentar

Hold det enkelt. Siden du er bare 15 og relativt ny er det ikke vits i å overtenke noe.

- Finn deg et fullkroppsprogram / 2-splitt som er ferdiglaget. (Ikke lag et selv)

- Fokuser på å bli sterkere i løftene dine samtidig som du vedlikeholder en god teknikk. Kan være lurt å få teknikken sjekket i diverse løft av en PT på treningsstudioet ditt.

- Spis store måltider med en grei mengde protein. Hvis du ikke går opp i vekt, spis mer.

- Du trenger ikke å begrense hvilke mattyper du spiser. Så lenge du spiser variert med en grei mengde frukt/grønnsaker hver dag. (Tran kan også være lurt å ta hvis du ikke får i deg nok fisk)

- Eventuelt invester i et proteinpulver hvis du er redd du ikke får nok protein gjennom kosten.

Lykke til, bro.

Takk for hjelpen :) men jeg lurer på om det 5x5 programmet jeg linket til der oppe er bra nok? Jeg prøvde litt i dag, men var usikker på Brede dips og Skrå press så jeg sto over det. Evt har du noen treningsprogram som vil funke for meg?

Kan kanskje si hva jeg løfter og litt mer om hvordan kroppen min er:

Jeg er 165 høy, ikke så kraftig, men heller ikke spinkel. Jeg veier 54kg. Jeg løfter ca 35kg benk, har greid 1x5 40kg, men vil ikke si det tells da jeg kun har greid engang. Jeg bruker manualer for biceps rundt fra 5-7kg, jeg har ellerede ett oppsett for mage så det trengs ikke, jeg har ikke løftet mye markløft fordi jeg har vært usikker på det.

jeg løftet knebøy i en periode, men så stoppet jeg av en grunn, greide 12kg.

Det var en PT på treningsentere jeg trener på som hjalp meg ganske mye og viste meg litt nye ting og hvordan jeg skulle gjøre ting riktig når han så jeg gjorde det feil, men han har nå sluttet eller jeg ser han ikke der lenger, og de andre vil for det meste ikke hjelpe.

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen :) men jeg lurer på om det 5x5 programmet jeg linket til der oppe er bra nok?

Det programmet er ikke for deg, det er for løftere med mange års erfaring. Du vil ikke klare å trene det programmet riktig, og du vil få større framgang med et nybegynnerprogram.

Det jeg tror du trenger å gjøre er å lese dette heftet og gjøre alt som står der (utenom å bruke masse penger på kosttilskudd): https://www.tn.no/assets/content/file/RYP_Magasin_0712_web.pdf

Å få riktig teknikk er viktig spesielt i knebøy og markløft. Grundig youtubing kan hjelpe. Ser du noen løfte over 150 kg i bøy eller over 200 kg i mark der du trener kan du spørre de om hjelp.

Lenke til kommentar

Tren RYP eller Stronglifts 5*5. Jeg elsker sistnevnte. Det er radikalt annerledes fra hva du trener nå, men det trenger ikke være en dårlig ting. Det du driver med nå er bare tull, rett og slett. Du trener jo verken bein eller rygg? Hvilket betyr at du trener kun en liten del av kroppen.

Lær deg å ta baseløft. For å lære det er det greit å kunne fokusere på det, og da er Stronglifts veldig bra. Har hørt mye fint om RYP også, men jeg kjenner ikke så godt til det så skal ikke uttale meg med det.

Stronglifts 5*5 fordrer tre treningsøkter i uka, men har bare to treningsdager, A og B. Du trener dermed ABA den ene uken og BAB den andre. Du tar 5*5 i alle øvelser unntatt markløft, hvor du tar 1*5. Dagene er som følger:

A: Knebøy, skulderpress, markløft

B: Knebøy, benkpress, roing

Veldig enkelt, og veldig effektivt. Google litt, så finner du masse fin informasjon om det.

Lenke til kommentar

Tren RYP eller Stronglifts 5*5. Jeg elsker sistnevnte. Det er radikalt annerledes fra hva du trener nå, men det trenger ikke være en dårlig ting. Det du driver med nå er bare tull, rett og slett. Du trener jo verken bein eller rygg? Hvilket betyr at du trener kun en liten del av kroppen.

Lær deg å ta baseløft. For å lære det er det greit å kunne fokusere på det, og da er Stronglifts veldig bra. Har hørt mye fint om RYP også, men jeg kjenner ikke så godt til det så skal ikke uttale meg med det.

Stronglifts 5*5 fordrer tre treningsøkter i uka, men har bare to treningsdager, A og B. Du trener dermed ABA den ene uken og BAB den andre. Du tar 5*5 i alle øvelser unntatt markløft, hvor du tar 1*5. Dagene er som følger:

A: Knebøy, skulderpress, markløft

B: Knebøy, benkpress, roing

Veldig enkelt, og veldig effektivt. Google litt, så finner du masse fin informasjon om det.

Så det du mener med A og B er at jeg kun skal trene det når jeg trener? Følte det ble litt korte treningsøkter.

Lenke til kommentar

Det som er helt avgjørende med program a la SL5x5 er ikke valg av øvelser, sett og reps, men opplegget for progresjon. Det er vekt-progresjonsprogrammeringa som definerer disse programma. Følger du ikke et fornuftig opplegg for progresjon i vektmengde kommer du ikke til å få gode resultat.

Jeg tipper dette står mer om i SL5x5-pdfen. Kort sakt handler det å legge på litt vekt fra økt til økt, og ta et steg tilbake når man treffer veggen. Her er det viktig at du gjør det som står, og ikke begynner å modifisere.

Sammenligna med bodybuilding-program ser kanskje ikke SL5x5 særlig mye ut på papiret. Derimot - gjør du dette riktig vil det etterhvert bli så brutalt at du kommer til å grue deg til å gå og trene. og du kommer til å ha økter som varer i to timer - med oppvarming, tøying og fem minutt pause mellom arbeidssetta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper dette står mer om i SL5x5-pdfen. Kort sakt handler det å legge på litt vekt fra økt til økt, og ta et steg tilbake når man treffer veggen. Her er det viktig at du gjør det som står, og ikke begynner å modifisere.

Hvilken PDF? Letet litt rundt, fant ingen PDF :p Mener jeg så den, men kan du evt legge til en link/download link? :)

Det som er helt avgjørende med program a la SL5x5 er ikke valg av øvelser, sett og reps, men opplegget for progresjon. Det er vekt-progresjonsprogrammeringa som definerer disse programma. Følger du ikke et fornuftig opplegg for progresjon i vektmengde kommer du ikke til å få gode resultat.

Så det du mener er at vis jeg ikke leser instruksjonene, og bare går rett på, (jeg kan øvelsene), så vil jeg ikke få resultater?

Lenke til kommentar

Så det du mener er at vis jeg ikke leser instruksjonene, og bare går rett på, (jeg kan øvelsene), så vil jeg ikke få resultater?

Nei, det kan du ikke. Hvis du faktisk kan ta knebøy og markløft med god teknikk, hvorfor driver du og tuller rundt på den måten du gjør i dag når du trener styrke?

Arehb: det har du selvfølgelig helt rett i. Jeg skrev kort om Stronglifts og ba ts sjekke videre ut om han var interessert. Videre utfylling ventet jeg med til han hadde valgt program, kanskje noen ønsket å forsvare/anbefale/forklare RYP eller noe. Uansett, nå ligger eboka her så det er bare å lese den. Det er mer enn øvelser, sets og reps som gjør et program ja.

Lenke til kommentar

Hvilken PDF? Letet litt rundt, fant ingen PDF :p Mener jeg så den, men kan du evt legge til en link/download link? :)

Ja du må signe opp for den pdf-en.

Og ja, følger du ikke programmet slik det er satt opp kan du miste veldig mye framgang. Det med progresjonen er essensielt.

Mehdi, han bak SL5x5, har en lang faq der programmet blir forklart, og begrunnelser blir gitt for hvorfor man bør gjøre akkurat slik. Tror den er med i pdf-en. Hvis du ikke følger opplegget som foreskrives, men begynner å modifisere, kommer du nesten garantert til å miste framgang.

Mehdi er ikke så cutting edge som han en gang var, han tar ikke for seg alt som er viktig og det er ikke alt han skriver som er like riktig, men den pdf-en inneholder noe av det beste som er å oppdrive av nybegynnerprogram, og alt blir forklart grundig noe som øker sjansen for at programmet blir fulgt og dermed at resultatene kommer.

Lenke til kommentar

Prøvde nå det programmet i går, uten og ha lest pdfen, Tok knebøy og benkpress, men fikk ikke til Roing (Del B), men jeg var så sliten i beina etterpå at jeg falt ned trappen etterpå :) Har ikke vondt noen plass under eller etter trening, kun gangsperr i ræven og lårene.

Jeg så den 30 minutters videon fra den siden, er det nok eller MÅ jeg lese den 200 siders pdfen? Tenke jeg skulle starte og lese den, men så kom jeg på at jeg så den videoen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...