diskusjon91 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Hei! Jeg går 3. året dataingeniør (bachelor). Men jeg merker at jeg begynner å bli rimelig lei. Jeg har lyst til å studere videre men vet ikke hva jeg skal velge. Slik jeg har forstått det vil jeg med min utdanning først og fremst være aktuell for programmeningsjobber?... greia er at jeg etterhvert har begynt å bli litt lei av programmering.. jeg synes det er greit i små mengder, men sliter litt med å motivere meg når det er store oppgaver som skal løses. (Les store prosjekter, type gruppeoppgaver osv..) Er jeg med en bachelor aktuell for andre type jobber? Har noen av dere forslag til hva slags master/videre utdanning jeg kan ta som gjør meg mer egnet for andre type jobber enn kun programmeringsjobber? Jeg har selv sett litt på ulike studier innen økonomi, ledelese, HR(personell) og muligens drift. Setter stor pris på om noen vil dele erfaringer eller har kunnskap om hva slags jobber jeg sikte meg inn på. (som ikke kun består av programmering) Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg vet ikke helt om du er lei av studiet eller lei av å studere. Hvis det sistnevnte stemmer så burde du ikke fortsette videre på en utdannelse men komme deg ut i jobb. Siden du snart har en bachelor i data så kommer du høyst sannsynlig kun til å fylle kravene for en master i liknende retning. Valgene vil typ gjelde typiske informatikkfag, design eller sysadmin En annen studieretning som ledelse kreves som regel at man starter fra bunn av. Det finnes erfaringsbaserte mastere men slik det lyder så krever de et par år arbeidserfaring pluss at de koster endel penger. Hvis du velger å gå ut i jobb så stemmer det nok at du blir sett på som mest egnet til å være utvikler hvis du går i konsulentbransjen med den utdanningen du har. Avhengig av bedriften så kan det være endel fleksibilitet rundt dette hvis du har lyst til å gå en annen retning som funksjonell (domenekunnskap, design, kunderelasjoner) eller innenfor test. Jeg synes det er trist at du har mistet smaken på programmering. Det er mye spennende som har skjedd de siste årene og det er mange spennende oppgaver å ta tak i fremover. I tillegg blir man ofte en del av det virksomhetskritiske i bedriften. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hopp av studiene etter bacheloren og gå inn i en større organisasjon hvor du har mulighet til å utvikle deg, og få erfaring. Etter ett par år vil du snart få ett bedre bilde på hva du liker å arbeide med, og har ett bedre grunnlag for videre valg. Da kan du enten fortsette en karrierevei, eller ta en master som passer med den retningen du foretrekker. Svært mange tiltrekkes av prosjekt, HR, organisasjon og mellomlederstillinger og bygger gjerne på med økonomistudier. Eller du kan studere videre i samme retning som du allerede har startet, og øke mulighetene for mer overordnet prosjekt og team-ansvar. Om du interesser deg for det tekniske, innen drift eller utvikling, så kommer du veldig langt med erfaring og en bachelorgrad. Erfaring og interesse veier tungt for tekniske karrierer. Slik jeg har forstått det vil jeg med min utdanning først og fremst være aktuell for programmeningsjobber?... greia er at jeg etterhvert har begynt å bli litt lei av programmering.. jeg synes det er greit i små mengder, men sliter litt med å motivere meg når det er store oppgaver som skal løses. (Les store prosjekter, type gruppeoppgaver osv..) Er jeg med en bachelor aktuell for andre type jobber? Jeg er helt motsatt av deg, jeg liker prosjekter som krever litt fordypning og utfordring, og programmerer vanligvis hele dagen på jobb. Når man kommer inn i en "flow" så er det vanskelig å dra hjem til middag. Naturligvis er det dager hvor man heller skulle ønske at man arbeidet med drift og bare kan kjøre gjennom dagen litt mer på autopilot. Men på den andre siden er problemene utviklere arbeider med gjerne mer varierte. Om du foretrekker flere og mer avgrensede oppgaver, så blir drift sannsynligvis mye mer interessant for deg. Det går helt fint å følge en slik karrierevei med den utdannelsen du er i ferd med å fullføre nå. I tillegg til drift og utvikling, kan du også gjøre en karriere innen testing. Testere kan arbeide med integrasjonstester, dokumentasjon, og få applikasjonene til å tryne. QA er en viktig oppgave, som bidrar til at utviklerne rekker å rette opp feilene før produktet når kundene. En siste rolle jeg kommer på, er DevOps. Devops er bindeleddet mellom drift og utvikling, og får ting gjort både organisatorisk og teknisk. En devops er egentlig en programmerer som deltar i utviklingsprosjekter. Men har i tillegg flere roller, som overlapper inn i driftsmiljøet. Er litt usikker på om beskrivelsen min er helt presis, men. Lenke til kommentar
diskusjon91 Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Takk for svar! Jeg er ikke direkte lei av selve studiet eller det å studere, men jeg er litt lei det å programmere. Jeg overlever oppgavene, men synes det er mye mer givende å programmere egne prosjekter hvor jeg ikke har en gitt tidsfrist. Greia er at jeg ikke klarer å se for meg at jeg vil "trives" i en utvikler-stillingen når jeg er ferdig utdannet. Jeg skal absolutt sjekke ut siden til han som svarte først. (ser svaret hans har forsvunnet? ) Det som frister mest er i grunnen en jobb hvor jeg får brukt kunnskapen min innen programmering uten at jeg trenger å levere kode under tidspress:P Synes mye av det dere har skrevet virker interessant. Jeg skal sette meg ned og søke litt selv og se om jeg finner noe info på de ulike beskrivelsene. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Dersom du opplever at programmering er gøy så lenge det ikke blir dagjobben din, så er du ikke den første som opplever det slik. For noen passer det bedre å la programmering være en hobbybeskjeftigelse. Du får sannsynligvis bedre mulighet til å prøve ut forskjellige roller dersom du velger å studere videre. Å klare seg med bare bachelor går lettest om man har en ide hva man ønsker å jobbe med. Lenke til kommentar
Ola Simensen Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Takk for svar! Jeg er ikke direkte lei av selve studiet eller det å studere, men jeg er litt lei det å programmere. Jeg overlever oppgavene, men synes det er mye mer givende å programmere egne prosjekter hvor jeg ikke har en gitt tidsfrist. Greia er at jeg ikke klarer å se for meg at jeg vil "trives" i en utvikler-stillingen når jeg er ferdig utdannet. Jeg skal absolutt sjekke ut siden til han som svarte først. (ser svaret hans har forsvunnet? ) Det som frister mest er i grunnen en jobb hvor jeg får brukt kunnskapen min innen programmering uten at jeg trenger å levere kode under tidspress:P Synes mye av det dere har skrevet virker interessant. Jeg skal sette meg ned og søke litt selv og se om jeg finner noe info på de ulike beskrivelsene. Svaret mitt ble nok sett på som reklame, så derfor ble det fjernet av moderator Men sjekk sidene våre du, så ser du hvilke muligheter du har Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå