CurSe Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Vet ikke om jeg har misforstått litt, men jeg finner ikke noe om subnett i ipconfig? Eller må jeg logge inn på husverten sin router? For den har jeg ikke passordet til for øyeblikket. Jeg får håpe at bildet ikke viser noe sensitiv informasjon eller lignende. Dette hørtes litt vanskelig ut, så skal lese den guiden nøye. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Nei det er ikke så vanskelig. Om du ønsker å ta det trinnvis, så start enkelt med client eller client bridge. Som client så kan du beholde de innstillingene du har nå (Asus-router ip 192.168.1.1). Gå så inn på wifi og velg Client i stedet for AP. Deretter setter du opp kryptering på wifi i routeren. Gå så på Status, wireless og trykk på site survey. Når du ser husvertens nett, så trykk på join og lagre etterpå. Da skal du kunne nå internett via husverten (med rett satt kryptering). Du skal også kunne pinge routeren hans som er 192.168.0.1. Det er mulig du må disable firewall i routeren din for at du skal få alle funksjoner, men jeg er ikke sikker på det. Det er sikkert en fordel å følge de guidene som finnes på dd-wrt wiki, for de er mer ajour enn meg ------------------------------------- Svar på dine spørsmål: Det er ingen sensitiv info der, kun adresser på lokalt nettverk. Du behøver ikke logge inn på husvertens router. Når det gjelder subnett: Så er det 192.168.0.x og maske 255.255.255.0 på trådløskortet ditt. Det betyr at husvert har 192.168.0.1 på sin router. Skal du sette opp routeren din som client bridge eller repeater bridge, så må du alså sette opp RT-N66U med ipadresse 192.168.0.xxx. Denne bør være forskjellig fra husvertens ipadresser og forskjellig fra routeren hans. Dermed er mitt tips å bruke f.eks 192.168.0.200 som garantert ikke er i bruk. Men dette gjelder kun hvis du bruker client_bridge eller repeater_bridge og ikke vanlig repeater eller client uten bridgefunksjon. Bridge har den fordelen at man er koblet til hovedrouteren helt transparent. Da vil ting som UPNP (automatisk portåpning) etc fungere sømløst. Endret 1. september 2013 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Hmm, får ikke helt til enda virker det som. Legger ved noen bilder av det jeg har gjort så langt. Ser du noe feil? Jeg regner med at WPA Shared Key er passordet til det trådløse nettet her fra før av som heter Dlink? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du må skrive inn IP adressen til Gatewayen - husverten din sin routers IP adresse, altså 192.168.0.1 Samme under på DNS 1 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Nå har jeg forhåpentligvis fikset det. Må bare være helt ærlig å si at jeg ikke aner hva jeg driver med, så det kan bli litt mas akkurat nå :/ Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du må endre din router sin IP adresse også til det samme subnettet som husverten din også... Glemte det i forrige svar... Sett IP 192.168.0.200 (f.eks) på routeren din, da bør det fungere Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Hehe, og der var den endret til 192.168.0.200 Kan fremdeles ikke se noen endring i signalstyrken, eller lignende, så jeg vet ikke helt hva som mangler nå. Sikkerheten på Dlink er ifølge telefonen min WPA/WPA2 PSK. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Hvis du har aktivert trådløst på din egen router, så bør du jo ha ganske god signalstyrke.... Lag egne SSID navn for hvert av nettene dine; F.eks CurSe-2.4GHz og CurSe-5GHz Kryptering WPA2 + AES EDIT: Sorry, ny bommert... Du må sette opp SSID nøyaktig likt som husvertens.... Og med samme kryptering... http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge Endret 1. september 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Jeg trodde navnet måtte være det samme som det trådløse nettet til husverten? Jeg skrev Dlink på både 2,4 og 5 GHz. Ingen endring i signalstyrken så langt. Routeren har circa 30% signal fra routeren oppe og selv så har jeg 5% styrke for øyeblikket på Dlink. Det må vel bety at jeg er koblet til routeren oppe hos husverten med usb-donglen. Det lyser i hvert fall i LED'ene til 2,4 og 5GHz, så jeg vil da tro at det trådløse nettet er aktivert. Uten at jeg kan garantere det Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Ja, hvis du leser hva jeg har skrevet og linket til over, så er det det samme som du sier.....;P Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Ah, beklager. Hadde ikke oppdatert tråden da jeg svarte, beklager. Skal prøve å leke litt med krypteringen, må være der jeg har gjort noe krøll. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hehe skjer alle det.... Krypering, SSID og alt annet mtp det trådløse skal være identisk med hovedrouteren - husvertens router... Bruk linken jeg ga deg og gå igjennom det som står der så bør du nok få det til Men du trenger ikke å bry deg om IP adresseringa som står der, da den biten skal være grei hos deg fra før... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Du bør teste både WPA2 AES og WPA2 TKIP for finne ut hvilken som brukes hos husvert. Litt info om WPA2 her: http://www.speedguide.net/faq_in_q.php?qid=331 Så lenge du har valgt _Bridge så skal du benytte samme subnett som hovedrouter (192.168.0.x) så det virker å være nesten i mål nå. Signalstyrken er ikke "fantastisk god" -70dB vil gi deg forbindelse, men trolig ikke fantastisk hastighet. Hvis du ser på site survey, så kan du flytte litt på routeren din og scanne på nytt. Da vil du se hvor du får lavest tall (best signal). Endret 1. september 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Husker ikke helt hva jeg gjorde tidligere, men jeg fant en meny hvor det sto WPA2 personal og AES på Dlink. Tror jeg fant det i kontrollpanelet en plass, men nå husker jeg ikke helt hva jeg gjorde. En av ulempene når man ikke vet hva man holder på med Under Wireless Network Mode får jeg veldig mange alternativer, den står på mixed for øyeblikket på begge. Under 2,4GHz kan jeg velge mellom: MixedBG-Mixed B-Only G-Only NG-Mixed N-only Under 5GHz kan jeg velge mellom: A-Only NA-Mixed N-Only(5GHz) Er det kanskje her jeg må gjøre noe? Wireless Mode er på Repeater Bridge akkurat nå. Har flyttet litt rundt på routeren, og har for øyeblikket 60% signalstyrke, men skal prøve å flytte den inn til kjellerstuen til husverten i håp om at det er litt bedre signaler der. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg tror NG og NA mixed skal fungere greit. Du kan jo konsentrere deg om 2,4GHz i første omgang og heller hoppe over på 5GHz når du har fått til den første. For å se om du har forbindelse, så kan du åpne et "DOS-vindu" med CMD og skrive ping 192.168.0.1 -t Da vil du se når trådløslinken har forbindelse. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Legger ved noen bilder så langt. Routeren viser nå en signalstyrke på 63%, noe som er litt merkelig siden telefonen min fikk tilnærmet full signalstyrke fra samme sted ved bruk av appen Wifi analyzer. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Har du sjekket av sendestyrken er satt til fullt? Bortsett fra signalstyrken din, så ser ting greit ut nå... Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Det har jeg neppe gjort, for det hørtes ganske ukjent ut. Hvordan sjekker jeg det? Edit: Fant et punkt i listen jeg glemte å gjøre, virtual interfaces: Endret 1. september 2013 av CurSe Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du må bare gå igjennom menyene å leite... Se etter Transmision power eller noe lignende Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Regner med det kan være TX power som er satt til 71. Endret 1. september 2013 av CurSe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå