CurSe Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg sliter litt med nettet på den nye hybelen min som jeg har nevnt i en annen tråd, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1531916 . En ide kunne vært å kjøpe en ASUS RT-N66U som jeg har lest mye bra om, men jeg har veldig lite kunnskap om nettverk generelt. Den er på tilbud til 990kr på Komplett.no akkurat nå, så derfor fristet det å utforske denne ideen litt mer. Kan jeg få denne routeren til å koble seg på routeren som står oppe hos husverten slik at signalene mine her nede i kjelleren blir bedre? Mulig det er det som kalles for aksesspunkt, men ikke siter meg på den. Siden denne visstnok har ganske god rekkevidde ser jeg for meg at den klarer å få gode signaler ute i gangen fra routeren hos husverten. En annen løsning kunne jo vært at vi like godt bytter ut routeren oppe hos husverten til fordel for ASUS RT-N66U. Høres dette ut som en god løsning, eller er jeg helt på villspor? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 RT-N66U støtter ikke repeatermodus, men WDS og AP. WDS fungerer f.eks mot en annen RT-N66U i WDS, men ikke en tilfeldig router i vanlig modus. Hvis du derimot flasher den med tredjeparts firmware, så kan du få repeatermodus som du kan koble opp mot husverten. http://dd-wrt.com eller Tomato Shibby firmware kan brukes for å sette opp repeater. Alternativet med å bytte ut router oppe kan også fungere, men du må skaffe deg nok signalstyrke, slik at du overdøver evt interferens fra andre brukere og naboer. 1 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Hvis den flashes, er det da ingen vei tilbake? Eller kjører disse tredjepartsfirmwarene minst like godt som den som følges med i boksen? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Tomato Shibby har fungert helt utmerket siden jeg la det inn i fjor vår. Den har langt flere funksjoner enn orginalfirmware, så det har kun vært positivt for min del. Det går fint an å flashe tilbake til orginal firmware om det skulle være ønskelig. Jeg har forresten en tråd med mer info om RT-N66U og firmware her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1420138 Endret 26. august 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Mange takk! Hørtes det ut som en god ide å kjøpe denne routeren for dette formålet? Hvis du gir klarsignal så tror jeg at jeg bestiller i kveld i tilfelle tilbudet utløper ved midnatt eller lignende. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Ja det er en knallgod router. Så lenge ca 100+Mbit er raskt nok trådløst, så vil du ikke bli skuffet. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Tusen takk for svar, det setter jeg pris på! Har lagt inn bestilling nå, så får jeg håpe at den ligger klar til henting før uka er omme. Mulig jeg må komme å spørre om litt mer hjelp da, men skal i første omgang prøve å få til alene 1 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Fikk routeren i kveld, men nå begynner jeg å bli litt redd for at jeg har rotet det til. Prøvde å flashe den og den lastet opp alt til 100%, men da alt var ferdig fikk jeg en feilmelding(?) som vist på bildet. Nå blinker power-LED'en og jeg finner ikke noen trådløse nettverk som min router har laget. Den er koblet til pc'n med kabel fra LAN1-porten min. Har jeg rotet det til? I meldingen etter at alt var ferdig sto det:" Kunne ikke koble til den trådløse ruteren. Sjekk om ruterens strøm-LED blinker, som betyr at ruteren er i bergningsmodus." Jeg fulgte oppskriften som står her:https://www.vegard.net/archives/8250/ Jeg fikk heller ingen advarsler om at denne programvaren ikke var godkjent, eller lignende. Når jeg så har fulgt hele oppskriften og går til 192.168.1.1 så kommer jeg til Asustek Mini. Vet ikke helt hva jeg gjør feil, men sikkert veldig mye. Edit2: Nå får jeg ingen svar fra 192.168.1.1, men det lyser konstant i power LED'en. Nettverkskabelen er for øyeblikket koblet i den blå porten. Endret 30. august 2013 av CurSe Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Du skal vel koble deg på en av de fire lanportene for å få tilgang til 192.168.1.1. Hvis du får opp den minifirmwaren etter du har slått av og på routeren, så betyr det at du er i nødgjenoppretting. Bare prøv å flashe tomato en gang til. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 (endret) Har nå kabelen i en av de portene, men får fremdeles ikke noe svar. Jeg kan jo skrive hva jeg har gjort, så finner vi kanskje feilen på den måten. 0. Jeg setter statisk ip på den lokale tilkoblingen, 192.168.1.2 som IP og 192.168.1.1 som DNS og Gateway. 255.255.255.0 som nettverksmaske. Jeg kobler også fra den usbdingsen som jeg bruker til å koble meg på trådløse nett. 1. Jeg starter routeren i recovery mode ved å holde inne reset knappen i 5-6 sekunder når jeg slår på routeren slik at powerled begynner å blinke. Kabelen står i LAN1-porten gjennom hele operasjonen. 2. Starter programmet Firmware Restoration som jeg lastet ned fra Asus. 3. Velger fila "tomato-K26USB-1.28.RT-MIPSR2-112-AIO.trx" som skal lastes opp. 4. Lar systemgjenoppretting gå til 100% og jeg får meldingen "Kunne ikke koble til den trådløse ruteren. Sjekk om ruterens strøm-LED blinker, som betyr at ruteren er i bergningsmodus." 5. Jeg slår av routeren 6. Jeg holder inne WPS-knappen i over 30sek når jeg slår på routeren igjen 7. Finner ingenting når jeg går til 192.168.1.1. Jeg kobler til USBdingsen for trådløse nett, men finner heller ingen nye trådløse nett å koble meg på. Det lyser konstant i powerled. Edit: Prøvde å flashe tilbake til orginal Asus-firmware, men får samme resultat som med Tomato Shibby når systemgjenopprettingen er ferdig: "Kunne ikke koble til den trådløse ruteren. Sjekk om ruterens strøm-LED blinker, som betyr at ruteren er i bergningsmodus." PowerLED blinker ikke når alt er ferdig, det lyset er slukket mens jeg har lys i LAN1. Det virker som at jeg fremdeles har kontakt med routeren, så da er den ikke bricket? Er ganske nervøs for at den er ødelagt nå Endret 30. august 2013 av CurSe Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 Det blir så rotete å redigere det forrige innlegget mitt hele tiden, beklager hvis det er veldig fyfy å ha to innlegg etter hverandre. Jeg filmet hva som skjer når systemgjenopprettingen er ferdig: Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Tror ikke du trenger å trykke inn wps etter du har flashet den. Er litt opptatt i helga og derfor ikke så kjapp til å svare. Hvis ikke andre kan hjelpe deg så har jeg bedre tid fra søndags kveld. Forøvrig så skal det være fullt mulig å flashe den så du kommer på rett kjøl. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Jeg har flashet den routeren så mange ganger til nå at det er nesten så jeg lurer på om det ikke lar seg gjøre mer. Jeg venter i spenning til kvelden på søndag hvis du har noen lure tips, men frem til da så tar jeg gjerne imot lure forslag til hva som kan gjøres Edit: Jeg tolker det som at det fremdeles er håp for routeren min. Hvis det er feil vil jeg høre det. Endret 31. august 2013 av CurSe Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Det virker jo som du har lastet ned rett fil. Jeg bruker selv AIO-filen for 64k og den flasher uten problemer. Lurer på om problemet kan være at du er for utålmodig? I følge DD-WRT skal man vente en stund etter flashing. DD-WRT støtter også RT-N66U og en build du kan prøve er: ftp://ftp.dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/2013/05-27-2013-r21676/broadcom_K3X-EXPERIMENTAL/dd-wrt.v24-21676_NEWD-2_K3.x-big-RT-N66U.trx DD-WRT Upload Firmware via Web GUI Clear settings (Clear NVRAM) select Factory Default settings. (WPS 30 sekunder funker nok også) Upload the .trx file using the stock web GUI.Wait for the router to re-boot on its own. This may easily take 10-15 minutes to happen, so just be patient. You want both ping response and web-gui response to know that the router is fully re-booted.Clear settings (Clear NVRAM) select Factory Default settings. Wait for the router to re-boot on its own!!! May take 10 minutes or more Endret 31. august 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Husker ikke helt, men det kan være at jeg var litt utålmodig første gangen routeren ble flashet. Tolket den guiden jeg leste som at når systemgjenopprettingen nådde 100% så var den ferdig. Betyr det at jeg har bricket routeren? Skal prøve den builden du linket til nå, så får vi se hvordan det går. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Så lenge du kommer inn i GUI for recovery, så er den garantert ikke bricket. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Med GUI for recovery så mener du AsusTEK CFE Miniweb server? Du linker forresten til to forskjellige .trx-filer, hvilken av dem burde jeg bruke? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg var ikke klar over at jeg linket til den som stod under .trx-linken. Bruk den med ftp://ftp.dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/2013/05-27-2013-r21676/broadcom_K3X-EXPERIMENTAL/dd-wrt.v24-21676_NEWD-2_K3.x-big-RT-N66U.trx Den støtter både 32k og 64k CFE-bootloader. Som er de to mulige bootloaderne routeren kan ha. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Det fungerte med dd-wrt! Måtte vente i litt over en halvtime før den startet på nytt, så nå er jeg veldig glad! Vet du hvor jeg kan finne en guide eller lignende for å sette denne routeren som aksesspunkt? Var og rotet litt i menyene, men det var veldig ukjent territorie for min del. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Skal du bruke den som trådløsrepeater og klient, så kan du sjekke følgende side: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge Jeg vil anbefale deg å sette den opp som repeater bridge. Dvs at du må sette den opp i samme subnett (eks 192.168.1.x) som hovedrouteren (=husvert). Du kan sjekke hvilket subnett hovedrouter ligger i ved å koble deg opp til den med PC, gå i CMD og skrive ipconfig. Når du ser ip til gateway som er routeren (eks: 192.168.1.1), så setter du ipadressen til routeren din til f.eks 192.168.1.200. Dette hindrer at du får konflikt med hovedrouteren. Pass på at du har statisk IP på PC 192.168.1.2 inntil nettverket er oppe og går mot husvert. Når du har valgt repeaterbridge, så skal du søke med site_survey for å finne husvertens wlan. Velg så å koble deg til det nettet. Pass på at du setter rett kryptering på wifi. Du må sette opp et virtuelt aksesspunkt som du kobler deg til. Dette skal ha annet navn enn det du fant med site survey. Bruk gjerne samme kryptering på begge trådløs-SSIDene. Du skal også få kablet forbindelse til routeren. Da bruker du kun trådløslinken mellom routerne og ikke repeaterfunksjonen. Dette er en grei sjekk for å finne ut om linken mellom de fungerer. Gateway & DNS vil i alle tilfeller kunne være husvertens router og du vil også få tildelt automatisk IP derfra etter alt fungerer. Når det fungerer, så skal linken komme opp automatisk etter under ett minutt om du restarter routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå