privinius Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Hei! Jeg er en 19-årig gutt som begynner å bli veldig skolelei. Jeg er lærling på fulltid og får snart generell studiekompetanse i tillegg til fagbrev som dataelektroniker - Januar 2015 er jeg ferdig som lærling, og i henhold til det tenkte jeg meg ett år i utlandet - Jeg tenkte hovedsaklig på USA eller Australia (noen erfaringer eller andre "gode" steder?). Hva slags muligheter har jeg? Jeg pratet med rådgiveren min og hun nevnte noen nettsider, pluss at man kunne ta et bachelorstudium og droppe ut etter ett år. Jeg er ikke ute etter et friår, bare et annerledes år - Forhåpentligvis med noen fordeler ved studium at jeg slipper ett år fra bacheloren eller studiepoeng/karakterpoeng osv. Etter dette året skal jeg studere, antageligvis nanoelektronikk og robotikk ved UiO, det blir iallefall noe data-rettet. Jeg er ute etter alle tips og meninger jeg kan få, jeg er så usikker! Mvh, Privinius. Lenke til kommentar
Lasagne Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Ser ikke helt poenget ved å ta 1 år i utlandet. Det eneste du ender opp med er et stort studielån. Om du derrimot tar en bachelor eller master utlandet så er det jo et hav av muligheter, men om du bare ønsker 1 år kan du i hvertfall ta 6mnd eller 1 år i utlandet fra et universitet i Norge. http://sonor.no/hvorfor-studier-i-utlandet/ http://www.ansa.no/ http://education.kilroy.no/ Endret 26. august 2013 av Lasagne Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Ville heller satset på å begynne på et studie i Norge og så fikset et år med utplassering i utlandet på et annet universitet som det norske universitetet samarbeider med. Det er den mest fornuftige løsningen imo. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Ser ikke helt poenget ved å ta 1 år i utlandet. Det eneste du ender opp med er et stort studielån. Det er bare vås. Utenlandserfaring er veldig nyttig! Man lærer enormt mye om seg selv, man blir utfordret, får nye språkkunnskaper og kulturforståelse i tillegg til at det skiller seg ut på CV-en å ha et år i utlandet. Det er derimot kanskje litt vanskelig å få til ett år i utlandet som del av et studium, hvertfall hvis du tenker det første året av et studium. Veldig mange land har 4-årig bachelor hvor første året på en måte tilsvarer siste år på norsk VGS. Det vil nok derfor vises veldig vanskelig å få innpasset dette i noe norsk bachelor. Det du kan vurdere er å f.eks. ta et år med språk i utlandet gjennom EF Språkreiser? 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Det er bare vås. Utenlandserfaring er veldig nyttig! Man lærer enormt mye om seg selv, man blir utfordret, får nye språkkunnskaper og kulturforståelse i tillegg til at det skiller seg ut på CV-en å ha et år i utlandet. Det er derimot kanskje litt vanskelig å få til ett år i utlandet som del av et studium, hvertfall hvis du tenker det første året av et studium. Veldig mange land har 4-årig bachelor hvor første året på en måte tilsvarer siste år på norsk VGS. Det vil nok derfor vises veldig vanskelig å få innpasset dette i noe norsk bachelor. Det du kan vurdere er å f.eks. ta et år med språk i utlandet gjennom EF Språkreiser? Veldig mange land har 4-årig bachelor der første året tilsvarer siste året på VGS? Som jeg kommer på i farten er det bare Japan og USA. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Hvis du studerer i USA eller Australia må du antakelig betale en vesentlig sum skolepenger og dermed pådra deg kanskje unødvendig mye gjeld. Hvis du har veldig lyst til å oppleve amerikansk eller australsk kultur, det er viktig for deg at det offisielle språket er engelsk eller liknende, er det ikke dermed sagt at du ikke bør dra til ett av de landene, men vær klar over at det finnes mange studiesteder i andre land der det er langt billigere å studere. Selv har jeg ingen erfaringer med å studere i utlandet ennå, men jeg skal utveksle til Universität Mannheim om ett år. Jeg har aldri hørt om noen som har mistrivdes på studier i utlandet. Jeg fikk en del interessant informasjon her: http://www.nhh.no/no/studentsider/utveksling/rapportar.aspx . Det gjelder riktignok utveksling for kun ett semester, men noe av det kan nok være relevant for deg også med tanke på hvilke kulturforskjeller og annet som norske studenter legger merke til. Lenke til kommentar
Lasagne Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Det er bare vås. Utenlandserfaring er veldig nyttig! Man lærer enormt mye om seg selv, man blir utfordret, får nye språkkunnskaper og kulturforståelse i tillegg til at det skiller seg ut på CV-en å ha et år i utlandet. Det jeg mente når jeg skrev at 1 år var unødvendig er fra der han skriver å ta 1 år i utlandet og så droppe ut. Han vil ha langt bedre utbytte av å ta bachelor med et semester/år i utlandet gjennom et norsk universitet, som er beskrevet under Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Veldig mange land har 4-årig bachelor der første året tilsvarer siste året på VGS? Som jeg kommer på i farten er det bare Japan og USA. Sør-Korea, Argentina, Chile, Mexico, Japan, Nigeria, Bangladesh, Kina, Nepal, India, Malaysia, Pakistan, Filippinene for å nevne noen. (PS: skal sies at et par av disse har en blanding alt etter skole.) 3-årig bachelor har blitt innført av EU som en slags mal og derfor har mange europeiske land innført 3-årig, men ofte som et tillegg til en 4-årig. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Sør-Korea, Argentina, Chile, Mexico, Japan, Nigeria, Bangladesh, Kina, Nepal, India, Malaysia, Pakistan, Filippinene for å nevne noen. (PS: skal sies at et par av disse har en blanding alt etter skole.) 3-årig bachelor har blitt innført av EU som en slags mal og derfor har mange europeiske land innført 3-årig, men ofte som et tillegg til en 4-årig. Folk fra landene du nevner (i hvert fall om man har litt penger) drar heller til USA eller Storbritannia for å studere, da undervisningskvaliteten er høyere. Studerer faktisk med noen fra Nigeria, Kina, Nepal og India. Om man skulle velge å dra til et av disse landene for å "studere" så drar man dit fordi man er interessert i landet og mindre interessert i godt akademisk nivå, imo. Endret 27. august 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå