Gå til innhold

Stillegående harddisk

skjelsba

Anbefalte innlegg

noen som har noen oversikt over de mest stillegående diskene det er mulig å få tak i for tiden? tenker da selvfølgelig på 2,5"...

Om jeg hadde hatt stasjonær maskin ville jeg gått for en seagate barracuda, men på laptop'en min vet jeg ikke. Den disken jeg har nå summer en del. Det kan være en dårlig konstruksjon av IBM, men jeg tror det heller er en litt bråkete disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Ja, 5400rpm er det det jeg mener er det beste valget på bærbare med tanke på ytelse/pris/støy.

Endte opp med å bestille en 80GB 5400 rpm travelstar disk. Kostet bare 2299 hos www.multicom.no Gleder meg masse til den kommer, er veldig fullt på maskinen min nå.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Støy: nei. Varme: Ja. Hurtighet: Ja!!

Hvor stor forskjell er det egentlig på 5400 og 7200? Og 4200 for den sakens skyld.

Min blir mindre varm enn andre maskiner jeg har prøvd med 4200 rpm. Og den går sannelig kjappere. Tipper de nyere hddene ikke gir fra seg så mye varme som de gamle. Det er vel med populært nå med 5400 og 7200 disker, og disse støyer og varmer mindre. Så vanvittig stor forskjell på hurtigheten er det kanskje ikke, men jeg synes det er betryggende å ha 7200 rpm.

Lenke til kommentar

Vi jobber med å teste harddisker for bærbare, og vi har testet ferdig hele 7 forskjellige harddisker. Dessverre har vi ikke funnet en fullstendig objektiv måte å sjekke støynivå og varmeutvikling, men det er forholdsvis greit å høre/kjenne forskjeller.

Når det gjelder støynivå er det Fujitsu sin siste modell som viste seg å være den beste, og da litt mer stillegående enn Hitachi sin Travelstar 80gn.

Varmeutvikling er det også nogenlunde små forskjeller med siste generasjons produkter. Harddisker basert på den forrige generasjonen blir merkbart varmere.

Vi har dessverre bare fått testet Hitachi sin 7k60 7200 rpm disk, og ikke Toshiba sin enda da den er svært vanskelig å få tak i i europa om dagen.

7200 RPM disken gir ikke fra seg så mye mer støy og varme enn 5400 RPM diskene vi har testet. MEN det vi har merket oss er betydlig mer vibrasjoner. Dette vil selvsagt variere fra maskin til maskin da harddisk- skuffen/plassen kan være vibrasjonsdempende.

Vi får forhåpentligvis ut testene iløpet av denne måneden.

Lenke til kommentar
Jeg synes at Travelstar 2.5" 5400rpm er en perfekt løsning for bærbare maskjiner.

7200: ofte har for mye bråk og varme

4200: for langsomt

Du kan se på http://storagereview.com/ Mange reviews og discussion om akurrat sånn sporsmal der....

Har du prøvd så mange 7200rpm-disker til bærbare? Jeg har en 60GB i min T40p, og den er svært stillegående. Min gamle 20GB 4200rpm i en Dell I5000e bråket mye mer (og var naturligvis mye tregere også).

Hvis du har råd, kjøp 7200rpm. Du får det igjen på ytelse, og støynivå er ikke noe problem!

Lenke til kommentar

Ytelsen til Hitachi sin 7200 disk er ikke så formidabel som man skulle tro.

PCMark 2002 score!

Hitahchi 7200 o/min 60GB 690 poeng

Fujitsu 4200 o/min 60 GB 600 poeng

Ikke så stor forskjell man kunne håpet på desverre! Men denne Fujitsu disken er utrolig rask for å være 4200 disk.

Den 4200 rpm 20 GB Hitachi (IBM) disken i min Dell 500m får desverre bare 350 pcmark 2002 poeng. :(

Lenke til kommentar

PCMark 2002 score!

Hitahchi 7200 o/min 60GB        690 poeng

Fujitsu 4200 o/min 60 GB        600 poeng

Ikke så stor forskjell man kunne håpet på desverre! Men denne Fujitsu disken er utrolig rask for å være 4200 disk.

Den 4200 rpm 20 GB Hitachi (IBM) disken i min Dell 500m får desverre bare 350 pcmark 2002 poeng. :(

Tror det har skjedd noe feil for deg, denne disken scorer godt over 900 poeng i disktest...

Lenke til kommentar

PCMark 2002 score!

Hitahchi 7200 o/min 60GB        690 poeng

Fujitsu 4200 o/min 60 GB         600 poeng

Tror det har skjedd noe feil for deg, denne disken scorer godt over 900 poeng i disktest...

Nei! Du tar feil. Jeg har ikke testet dette selv. I den ene testen fikk denne disken 632 poeng (med en gammel maskin). I den andre (en test på dinside.no) fikk disken 690 poeng.

Denne disken har aldri fått 900 poeng i PCMark 2002! Er du gal gutt??? Du blander sammen desktop disker og 2,5" disker.

Normale desktop disker ligger på rundt 1400-1500 poeng i PCmark 2002 til sammenligning.

Lenke til kommentar
Testet min gamle hitachi travelstar 40GB 4200rpm i pcmark 2002, fikk 372. Håper dette tallet kommer seg litt oppover med den nye disken....

Og det gjorde det! Den nye disken fikk 688! og så har jeg nå 40GB ledig, det er heller ikke å forakte :-)

Tenker å selge den gamle disken min, hva kan jeg forlange for den? 40GB Travelstar 4200rpm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...