Handl3vogn Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Hei! Jeg driver og leter etter en bærbar pc som jeg ønsker og kjøre linux på. Jeg bruker for det meste ubuntu på min stasjonære pc så er mest kjent med det. Ønsker og kjøpe en pc som er lett og sette opp med tanke på driver og slikt. Pcen vil bli mest brukt til surfing på nett samt musikk og filmer. Kan også hende jeg vil spille litt på Steam så trenger derfor en GPU som er kompatibel med Linux. (Har selv Nvidia på min stajonære og vet hvordan jeg setter opp dette.) Pcen ser jeg for meg er ca 14" og med god batteri tid, Samt ikke så veldig tung. Kan hende jeg vil prøve meg på arch linux senere så ønsker en pc med mest mulig linux kompatibel hw. Hvordan er haswell GPU'en med tanke på driver i linux? Håper noen kan hjelpe meg med og finne en pc til mitt bruk. Edit: Og om denne posten er postet feil beklager jeg dette. Dette var det nærmeste linux jeg fant i forumet. Endret 26. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Husk: Ikke all type distro er like glad i alle nettverkskort - og det kan hende du må bygge egne drivere om du finner riktig sære laptops. Er det eneste jeg har hatt trøbbel med, kan hende det har blitt bedre siden et par år siden... Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Har prøvd og undersøke litt angående Trådløst nettverkskort og kommet frem til at Intel sine kan fungere bra. Mens Broadcom ser ut til og være litt dårligere støttet. Endret 26. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Kan skrive under på at du bør holde deg unna Broadcom. Ræva drivere, både frie og proprietære og bruker tidvis endel strøm. Se etter noe som kjører ath9k (atheros), de er fine. Finner vanligvis hvilken driver som brukes om du googler navnet på nettverkskortet + "linux". Lenovo Thinkpad T-, X- og W-seriene har overall ganske god støtte i Linux. Om du ikke skal game kan det være greit å finne en som ikke har dedikert skjermkort også så du bare kjører Intel. Ellers har HP ProBook og EliteBook ganske fin hardware, eneste er at de har Broadcom wireless. For all del, det fungerer, er bare tidvis litt tungvint å få til å fungere ordentlig på diverse kernels og krever manuell reinstall når man oppgraderer kernelen (Arch). Fungerer ut av boksen på Ubuntu. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Skal ta og se hva Lenevo har for noe jeg. Men åssen er Intel sin GPU med tanke på driver i Linux? Jeg kommer ikke til og game mye men det hadde vært fint med OpenGL støtte slik at jeg kan spille noen Indie spill på Steam kanskje også noen av source spillene. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Så lenge prosessoren er laget de siste par årene eller noe så fungerer driverne knallbra (i915). Har også støtte for hardware acceleration (VAAPI) i spillere som støtter dette (mplayer, vlc, xbmc). Men selv om driverne funker knallbra er de jo sjeldent veldig sterke, så er vel begrenset hvor mye du kan kjøre på de. Tipper du finner diverse tester på dette ved å google litt (hd4000 gen 2 (3?) er fin). Lenke til kommentar
martintall Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Så vidt jeg kjenner er Dell den eneste leverandøren som leverer ekelte bærbar maskiner med linux (Ubuntu) preinstallert i Norge. Her har du dermed en slags garanti for at det meste er kompatibelt. Jeg kjenner til at Broadcom er litt trøblete med nettverksdrivere. Men likevel fins det drivere som virker fint også her. Enkelte distroer slik som Bodhi og Arch har i hvert fall ikke gitt meg noen problemer på mine installasjoner. Likevel ser jeg at enkelte distroer ikke nødvendigvis virker out-of-the-box (blant annet UbuntuStudio) med dette kortet. Driverstøtte er stort sett ikke noe problem for linux. Og du bør nok heller se for deg hvilke spesifikasjoner som du ønsker deg. OpenGL er generelt godt støttet, men pass på at du har et godt skjermkort om du skal spille. Endret 26. august 2013 av martintall Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Lenevo ThinkPad T440s kan jo se fristende ut. Men jeg Syns kanskje det var litt høy pris i forhold til spec på mange av de Lenevo pcene. Ønsker jo også gjerne en pc med Intel gen4 når jeg først skal gå til innkjøp av ny pc. Og har lest en del om at GPU'en til 4gen (haswell) skal være ca dobbelt så god som 3gen. (Mulig dette bare gjelder desktop) martintall : er det noen spesielle Dell modeller som skal være Linux vennlige? Endret 26. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
martintall Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Har ikke kjøpt og testet selv. Men det var både noen Vostro og Latitude modeller som kommer med Ubuntu preinstallert. Leste en omtale et sted om denne: Latitude E7440 Ultrabook ,men det ser ut til at det er tomt på lager om dagen. Likevel, dersom du googler "dell ubuntu" eller søker på ubuntu på dell sine nettsider vil du få mange tips til gode hardware-støttede linux-maskiner. Det er ikke alle som kommer med OSet ferdiginstallert, men det skal være noen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Lenevo ThinkPad T440s kan jo se fristende ut. Men jeg Syns kanskje det var litt høy pris i forhold til spec på mange av de Lenevo pcene. Du betaler for mer enn bare specsa, som f. eks et ordentlig chassis som tåler mer, en skjerm som ikke er ræva, et godt tastatur osv. Kan også bytte alle mulige deler og utvide med større batteri til forskjell fra de fleste vanlige konsumerlaptoper. En Thinkpad kan du ha i mange mange år. Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Er jo en hel jungel av pcer ute. Men Lenevo ThinkPad T440s frister litt så trur jeg vil vente litt til og se når det kommer litt mere info om denne. Endret 27. august 2013 av Handl3vogn Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Er jo en hel jungel av pcer ute. Men Lenevo ThinkPad T440s frister litt så trur jeg vil vente litt til og se når det kommer litt mere info om denne. kan anbefale Lenovo Thinkpad serien, selv har jeg en t430s der jeg bruker red hat 6.4 på jobb. Funker kanonbra Lenke til kommentar
hernil Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 T440s er den eneste laptopen jeg ville vurdert nå om jeg skulle kjøpt ny laptop (kanskje med unntak av X1 Carbon og en Dell XPS 13 med Haswell). Har selv en T420s nå og er meget fornøyd. Kommer nok til å beholde den en del år til! Ja, du betaler en del, men husk at ThinkPad er dataverdenens Nokiatelefoner. Helte du et glass vann i tastaturet? Går fint, dreneres av seg selv. Mistet du maskinen i gulvet? Jaja, på tide å legge nytt gulv. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 T440s er den eneste laptopen jeg ville vurdert nå om jeg skulle kjøpt ny laptop [..] Damn, den så fin ut. Kommer sikkert til å koste endel vil jeg tro, hvertfall om du betaler norsk pris. En ting som er kjedelig er at det virker å kun være modeller med dedikert skjermkort som man ikke nødvendigvis trenger eller vil ha. Har selv en HP ProBook 6460b som var et greit kjøp, men dessverre kommer den nok til å holde lenge nok til at jeg ikke har unnskyldning for å kjøpe en ny ThinkPad i stedet. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Deaktivér kortet i BIOS. Men jo, prismessig er det alltids kjedelig! Dessuten skjønner jeg (nesten) ikke lenger hva folk som ikke spiller skal ha dedikert krafikkort for nå som Intel-grafikken er såpass god! Lenke til kommentar
Tyfonknut Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Thinkpad PCer er fantastisk, og er vel fornøyd med den jeg har. Dog, jeg har ikke en fra de seriene som Occi anbefalte, og gikk på en blemme med å skaffe L430, så jeg har noen få funksjoner som ikke fungerer, men som ikke er kritiske for mitt bruk. Dette er det at trackpointen på min PC ikke fungerer, og jeg er nødt til å gjøre endringer som da begrenser touchpaden sin funksjoner som to finger scroll og tilsvarende. Denne problemstillingen gjelder thou bare L430 og L530 og problemet er ikke utbredt til de seriene som Occi anbefalte. Men som nevnt, er vel fornøyd med den pcen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå