Gå til innhold

780 GTX. Hva er best? Hjelp med valg.

enriqua

Anbefalte innlegg

Ifølge TechPowerUp sine tester av ASUS og EVGA GTX 780, er ASUSen 2°C kaldere og 6 dbA (!) stillere under load. Lydnivået dobles for hvert 6. desibel, lydtrykket hvert 3. desibel. Med andre ord bråker EVGA sitt kort dobbelt så mye. ASUS sitt kort overklokket også noe lenger, men dette kan være tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? Det er to BIOSer til ASUS GTX 780. Den ene brukes i anmeldelseskortene, den andre er en nyere som brukes i de som selges i butikk. Den første BIOSen (som brukes i testkortene) ga en temperatur på 67°C under load, et støynivå på 36 dbA. Med den nye BIOSen, som brukes i de som kjøpes i butikk, er temperaturen på 72°C og støynivået på 30 dbA. Ifølge testen til Hexus virker det som at de brukte den gamle BIOSen.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Det virker ikke helt intuitivt at en BIOS kan både senke støynivået (implisitt viftehastighet) og i tillegg holde nøyaktig samme temperaturdifferanse under load (2C mellom dem i begge tester). Men om det er teknisk mulig så er det isåfall flott. Er nysgjerring på hvordan støynivået på Asus ville vært på samme klokkehastighet som EVGA kortet kommer med.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Da må vel konklusjonen være at støytester er totalt upålitelige (eller at de fleste ikke har kunnskap til å utføre dem), eller at variasjonen mellom kort av samme modell er stor.

Det virker ikke helt intuitivt at en BIOS kan både senke støynivået (implisitt viftehastighet) og i tillegg holde nøyaktig samme temperaturdifferanse under load (2C mellom dem i begge tester). Men om det er teknisk mulig så er det isåfall flott. Er nysgjerring på hvordan støynivået på Asus ville vært på samme klokkehastighet som EVGA kortet kommer med.

Velkommen til GPU Boost 2.0!

Nå justerer vi ytelsen etter hvor heldig du har vært i silisiumlotteriet, og ønsket støynivå.

I tillegg har den effekten av å kunstig øke ytelsen mer i benchmarks enn i praktisk bruk, og samtidig stille lavere krav til brikkekvaliteten så Nvidia kan lage flere 780er med svakere brikker!

Ifølge anmeldere er dette et stort fremskritt...

Lenke til kommentar

Aha... så det er enda vanskeligere enn før å finne ut hvilken kjøleløsning som faktisk er best, siden kvaliteten på selve chipen har så mye å si for dynamisk justering under testing?

Jepp, beste løsning er å se på hvilket kort som yter best under testing med stock-frekvenser, ettersom bedre kjøling resulterer i høyere klokkefrekvenser (bedre ytelse.)

Jeg synes dette er et ganske stort skritt tilbake fra Nvidias side, men for enhver kritiker er det 100 fanatiske 15-åringer.

Lenke til kommentar

Jau... Nå har lavt støynivå blitt mer og mer viktig for meg, så jeg er jo faktisk glad for den BIOS oppdateringen og det vil definitivt øke sjansen for at jeg går for Asus. Men jeg kjenner meg selv såpass bra at jeg kommer til å teste klokking også. Så hvis f.eks. Asus ikke er mer støysvakt enn EVGA på frekvensen EVGA shipper med (og støyen er tolererbar) så er det jo like greit å gå for det pga mindre knoting med manuell OC... decisions, decisions...

Lenke til kommentar

Jau... Nå har lavt støynivå blitt mer og mer viktig for meg, så jeg er jo faktisk glad for den BIOS oppdateringen og det vil definitivt øke sjansen for at jeg går for Asus. Men jeg kjenner meg selv såpass bra at jeg kommer til å teste klokking også. Så hvis f.eks. Asus ikke er mer støysvakt enn EVGA på frekvensen EVGA shipper med (og støyen er tolererbar) så er det jo like greit å gå for det pga mindre knoting med manuell OC... decisions, decisions...

Du kan jo bare konfigurere GPU Boost til å nå en viss temperatur og sette en hardcap på viftehastigheten til der du liker det?

Lenke til kommentar

Jepp, beste løsning er å se på hvilket kort som yter best under testing med stock-frekvenser, ettersom bedre kjøling resulterer i høyere klokkefrekvenser (bedre ytelse.)

Jeg synes dette er et ganske stort skritt tilbake fra Nvidias side, men for enhver kritiker er det 100 fanatiske 15-åringer.

så med andre ord da er Asus oc et bedre alternativ enn evga SC? Med tanke på at Asus da har en bedre kjøler. Snakker vi da stor forskjell i ytelse her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...