Gå til innhold

FrP med liste over 30 forbud de vil fjerne

Anbefalte innlegg

Dette ønsker FrP å endre på:

– Forbud mot søndagsåpne butikker

Dette vil både øke matprisene, og tvinge de ansatte til å jobbe alle dager.

Selvsagt har dette positive sider og. Hva syntes dere?

– Forbud mot å drikke alkohol i offentlig rom, som en piknik.

Hvor skal grensen settes her? Det behøves forsatt forbud, men ikke like strengt som i dag.

– Forbud mot salg av alkohol på valgdagen

Er det slik FrP ønsker å samle stemmer på?

– Forbud mot profesjonell boksing

Hva mener dere?

– Forbud mot synlige lakrispiper i butikken.

Kanskje litt streng regel, hva mener dere?

– Forbud mot tipakninger med sigaretter

Jeg vil vite mer om resultatet fremover før jeg kan gi noen mening.

– Forbud mot salg av vin i butikken

Slik jeg har forstått det, så ønsker og FrP å legge ned Vinmonopolet, noe som vil gi mye dårligere utvalg til forbrukerne.

– Forbud mot vanlige lyspærer

Også var det regler som styres av EU da. FrP tenker heller ikke så mye på miljøet, siden det er årsaken for loven.

– Forbud mot synlig tobakk og røykeutstyr i butikken.

Viktig å friste kundene med godsakene ja.

– Forbud mot offentlige tilstelninger, forestillinger og sportskonkurranser på helligdager

Hvorfor ikke?

– Forbud mot majestetsfornærmelser

Hva mener dere?

– Forbud mot hjørnekjøleskap

Igjen en regel som styres av EU. Teit regel, men skal den fjernes, så må vi ut av EØS-avtalen.

– Forbud mot Segway

Kanskje EU som bestemmer dette og?

– Forbud mot bygging i strandsonen

Strandsonen bør vernes til en viss grad. Tenk om det var mulig å bygge over alt.

– Forbud mot reptiler som kjæledyr

Blir koselig å få flere slike kryp på besøk, som har rømt fra eier.

– Forbud mot poker

Når ble poker forbudt? Å spille mot penger er noe annet da.

– Forbud mot politisk reklame på TV

Hadde vært noe det, å sett Siv på tv i reklamepausene og.

– Påbud om rullestoltilgjengelighet i alle boliger

Jepp, sperr rullestolbrukerne inne eller borte. Men jeg tror ikke Siv ville støttet dette, om hun selv en dag skulle havne i rullestol.

– Forbud mot doble drinker

Tja.

– Forbud mot friskoler uten pedagogisk eller religiøst alternativ.

?

– Forbud mot øllogo på alkoholfritt øl

Tja.

– Forbud mot salg av øl etter kl. 20:00 på hverdager og 18:00 på lørdager

Så lenge dette bidrar til å redusere vold og ødeleggelse av familier, så bør en slik lov bestå. Klokkeslettet kan muligens endres noe på.

– Forbud mot vannpipetobakk

Ingen mening

– Forbud mot brennevin til 19-åringer

Denne er jeg litt usikker på.

– Forbud mot bruk av solarium for 17-åringer

Ingen mening

– Forbud mot produktplassering

?

– Forbud mot å brenne egen brennevin

Ingen mening.

– Forbud mot privat oppskyting av nyttårsraketter med styrepinne

Jepp, La Siv få en rakett i øyet.

– Forbud mot skjenking etter kl. 03:00

Er det ikke lokale politikkere som bestemmer dette?

– Forbud mot spilleautomater

Nå vet jeg ikke om loven har vært til stor hjelp, men loven er selvsagt laget for å beskytte de spillegale, som ikke vet når de skal slutte. Dessverre så er det så enkelt å spille på nettet, at de vil finne andre muligheter uansett.

Hva syntes dere om forslagene til FrP?

Min mening er at noen av forslagene er lite gjennomtenkte.

Kilde: http://www.tv2.no/nyheter/politisk/dette-vil-fremskrittspartiet-gjoere-lovlig-4109683.html

Endret av snillekim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbud mot spilleautomater? Er da ikke forbud mot det...Griske Gisk kom med sine han,nettop for å melke de som lider av spillegalskap...bare att her går pengene til staten.Det er dobbelt moral så det lukter vondt.

Forbud mot privat oopskytning av rakketer: Er ditt ansvar å ikke være så beruset att DU får din egen/andres rakket i øyet,og ikke statens.

Regner med du stemmer AP,som lar våre eldre ligge med drit i bleia? Gjør heller noe med det...Godt Valg ;)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Det eneste jeg er litt skeptisk til her, er vel bygging i strandsonen.

Norge er på vei til å bli en skikkelig forbudsstat. Det flommer over av forbud man ikke en gang kan følge. Unge venstre har vært ute med påstand om at de ønsker å bygge ned lovbøkene, som blir fetere og fetere. Alle som kommer med forslag om å fjerne unødvendige, moralistiske og banale lover har min støtte.

Endret av Fasces
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbud mot spilleautomater? Er da ikke forbud mot det...Griske Gisk kom med sine han,nettop for å melke de som lider av spillegalskap...bare att her går pengene til staten.Det er dobbelt moral så det lukter vondt.

Forbud mot privat oopskytning av rakketer: Er ditt ansvar å ikke være så beruset att DU får din egen/andres rakket i øyet,og ikke statens.

Regner med du stemmer AP,som lar våre eldre ligge med drit i bleia? Gjør heller noe med det...Godt Valg ;)

Spillautomater er forbudt, bortsett fra Norsk Tipping sine. Og overskuddet der går vel mer til idrett og organisasjoner enn statskassen, om jeg ikke tar helt feil.

Jeg personlig syntes og at nyttårsaften er minst like hyggelig uten pinneraketter. Og ikke minst tryggere.

Når folk ikke passer på seg selv, så må andre gjøre det dessverre.

At eldre ligger og driter i bleia, det er vel strengt tatt kommunenes ansvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener for øvrig at det er dumt at arbeidsgivere kan KREVE at butikkansatte jobber LØRDAGER.

Hvorfor skal ikke mennesker har FRIHETEN til å si nei til å jobbe i HELGEN der hvor ALLE ANDRE skal ha fri?

(Nei -- den friheten har ikke butikkansatte.)

De har den friheten at de kan søke en jobb der dette ikke er aktuelt, eller avtale med arbeidsgiver før ansettelse.

Ellers må jeg vel innrømme at det hadde vært ganske deilig om ikke alle utesteder stengte 0300, men det er vell kun en drøm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
– Forbud mot søndagsåpne butikker

--Ingen kan tvinge de ansatte til å jobbe utenfor ordinærarbeidstid. Her blir det ansatt et par nye studenter.

Jeg håper ihvertfall ikke at mange ansatte blir tvunget til å jobbe søndager og. Men jeg regner med at enkelte butikkksjefer vil prøve seg. Så lenge det ikke blir noen merkbar prisøkning, så vil dette uansett komme forbrukerne til gode.

– Forbud mot å drikke alkohol i offentlig rom, som en piknik.

--Politiet bryr seg ikke om offentlig drikking i parker og andre steder der det er naturlig å nyte en øl i solsteika.

Det kunne sikkert vært mulig å endre loven til å kun gjelde i bysentrum og lignende.

– Forbud mot synlige lakrispiper i butikken.

--Latterlig overformynderi.

Dette er vel en lov som egentlig aldri burde blitt godkjent.

– Forbud mot tipakninger med sigaretter

--Latterlig forsøk i kampen mot den enkeltes frihet til egen kropp. De tvinger røykere som ligger under 10 i døgnet til å kjøpe mer røyk, som fører til at de røyker mer.

Hvis dette gjør at ungdom kommer til å røyke mindre, så er dette en fordel. Men jeg er redd de heller speiser på en, eller kjøper en 20-pakning istedet ja.

– Forbud mot salg av vin i butikken

--Hvorfor skal vinmonopolet legges ned? Her er det snakk om vin, ikke sterkvin eller brennevin. Å tillate øl men ikke vin er latterlig.

FrP mener vel ikke at butikker skal klare å tilby det samme som polet?

– Forbud mot vanlige lyspærer

--Problemet er at teknologien ikke følger ønskene til EU. Disse sparepærene gir ikke nok lys, og i de fleste tilfeller bruker 15 min på å varme seg opp.

Spørsmålet er vel hvordan vi vil klare oss uten EØS-avtalen.

– Forbud mot synlig tobakk og røykeutstyr i butikken.

--Forbudet har ført til høyere håndleddslitasje, og mer tidsbruk i kassene. Videre har det ingen nevneverdig helseeffekt på røykere.

Ifølge denne linken, så tar du feil. Men dette er en gammel artikkel:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7480587

– Forbud mot majestetsfornærmelser

--Når ble denne loven sist brukt?

Så hva er problemet med denne loven da?

– Forbud mot hjørnekjøleskap

--Vi må ut av EØS uansett.

Vil ikke mange norske arbeidsplasser gå tapt da?

– Forbud mot Segway

--Forbudet er lagt fordi myndighetene ser at det norske vei- og gatenettet ikke kan brukes med en Segway. Segway er direkte livsfarlig i Norge.

Da er vel det smarteste å ikke fjerne denne loven ihvertfall.

– Forbud mot reptiler som kjæledyr

--Har du noen gang fått en tarantella på besøk? Ikke? Tenkte meg det.

Heldigvis ikke. Og det kan jeg sikkert takke loven for. Det ville vært mye større fare hvis slikt skulle bli lovlig.

– Påbud om rullestoltilgjengelighet i alle boliger

--Påbudet har ført til at boligprisene har økt betraktelig. Videre så kreves det en arealstørrelse som ikke er hensiktsmessig i små leiligheter. I en leilighet på 30m², så blir 15m² brukt til badet på grunn av idiotiske regler for fremkommelighet for rullestoler.

Jeg ser den.

– Forbud mot salg av øl etter kl. 20:00 på hverdager og 18:00 på lørdager

--Meningsløst forbud. De som har et problem med alkohol, kjøper alkoholen før stengetid.

Man skulle tro det. Men loven begrenser salget på både godt og vondt.

– Forbud mot privat oppskyting av nyttårsraketter med styrepinne

--Batteriene er farligere.

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/unngaa-rakettskadene-for-ett-aar-siden-ble-17-skadd-3671219.html

Denne linken viser at forbudet reduserte personskader.

Forøvrig så kom du med fine svar :)

Lenke til kommentar

De har den friheten at de kan søke en jobb der dette ikke er aktuelt, eller avtale med arbeidsgiver før ansettelse.

Ellers må jeg vel innrømme at det hadde vært ganske deilig om ikke alle utesteder stengte 0300, men det er vell kun en drøm.

Hvor mange mennesker, i prosent, tror du at dette er aktuelt for blant menneskene som faktisk har butikkarbeid som arbeidsplass?

Jeg tipper at det er aktuelt for rundt 10-15% av heltidsansatte i butikker å skaffe seg jobber utenom dagligvarehandel -- blant annet fordi disse 10-15%-ene vil mette og overfylle markedet andre steder for mennesker med disse kvalifikasjonene, for ikke å nevne at mennesker vil bli presset ut av mennesker som flykter fra butikker og tvunget til å ta seg jobb i butikk fordi de ble skviset ut av arbeidsmarkedet de tilhørte og må jobbe for å leve.

Mange mennesker vil bli psykisk syke fordi de har barn og ingen løsning på barnepass.

Barnehageplass på lørdager og søndager vil ikke gjøre samfunnet bedre -- i alle fall ikke for barn eller foreldre.

Det vil bare gi arbeidsgivere bedre samvittighet til å kreve at foreldre arbeider på søndager og arbeiderene mangel på argumenter for å ikke dumpe av sitt eget kjøtt og blod i fremmedes varetekt enda en dag i uken.

--Ingen kan tvinge de ansatte til å jobbe utenfor ordinærarbeidstid. Her blir det ansatt et par nye studenter.

Studenter og mennesker som ikke vet hva de ønsker å gjøre med livet sitt og mennesker med ervervede og medfødte psykiske lidelser, noen sin tante, onkel, bror, søster, far, mor -- og mennesker som faktisk ønsker å jobbe i butikk...

...

Det her er bare vås: Mennesker MÅ ha arbeid -- og med mindre man fyller opp jobber som krever utdannelse og dermed blokkerer ut andre fra den nevnte jobben slik at vedkommende som er stengt ute må jobbe i butikken, så må mennesker jobbe der de får jobb.

Det er uaktuelt for de fleste å starte et eget firma, og det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt om alle som ikke ønsker å jobbe søndager starter sin egne bedrifter:

Noen må jobbe i butikkene, og disse vil i de fleste tilfeller egentlig ikke ha noe valg -- da de ENTEN velger å la andre ha jobbene sine utenfor butikkjobber ELLER har blitt presset til å ta en butikkjobb av andre som har presset dem ut av andre markedet ELLER ønsker å jobbe i butikk -- som betyr at vedkommende må jobbe lørdager og søndager med mindre vedkommende ble ansatt før lørdagsåpne og søndagsåpne butikker begynte og har en god kontrakt.

Spør butikkansatte, mennesker som jobber i butikk, hva som vil skje med dem om butikken deres blir søndagsåpen.

MAJORITETEN av dem vil ikke se noen annen mulighet enn å akseptere sin skjebne -- utenom dem som i stillhet velger å ta selvmord, blir dyttet ut av arbeidslivet fordi de blir vippet av pinnen som de har balansert på i lengre stund fordi butikkjobbene allerede har usosiale arbeidstider...

Arbeidsplasser er ikke bare noe man tar og velger og vraker og kaster og legger bort -- arbeidsplasser er også en del av mennesker sine liv -- den viktigste delen av mange mennesker sine liv.

Norge har allerede skyhøy andel mennesker med psykiske lidelser på grunn av at blårussen ikke forstår seg på psykologi og ikke evner å forstå at mennesker faktisk er levende vesener med psykiske begrensninger, sosiale behov og liv utenfor jobben, før og etter jobben.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten alle forbud som FRP nevner er et brudd på våre rettigheter som mennesker, skal virkelig vårt ene liv på denne planeten dikteres med slike forbud ?

Har selv opplevd de her forbudene på kroppen, når man må leve i et samfunn der politikere dikterer at min hund skal være forbudt blir man langt mer en oppgitt man får lyst å flytte, man settes på en side med et slik forbud man blir den karen med " forbudt" hund imens kan andre gå rundt med 80kilos mastiffer som med et jafs tar helle ansiktet på en person, det er null logikk i de aller fleste forbud i Norge..

All forbud som ikke har et klart offer er totalt idioti, selv om du synes det burde være forbudt burde man tenke på hva man selv nyter eller har glede av å så tenke hvordan man ville følt om det ble forbudt..

Lenke til kommentar

Hvor mange mennesker, i prosent, tror du at dette er aktuelt for blant menneskene som faktisk har butikkarbeid som arbeidsplass?

Jeg tipper at det er aktuelt for rundt 10-15% av heltidsansatte i butikker å skaffe seg jobber utenom dagligvarehandel -- blant annet fordi disse 10-15%-ene vil mette og overfylle markedet andre steder for mennesker med disse kvalifikasjonene, for ikke å nevne at mennesker vil bli presset ut av mennesker som flykter fra butikker og tvunget til å ta seg jobb i butikk fordi de ble skviset ut av arbeidsmarkedet de tilhørte og må jobbe for å leve.

Mange mennesker vil bli psykisk syke fordi de har barn og ingen løsning på barnepass.

Barnehageplass på lørdager og søndager vil ikke gjøre samfunnet bedre -- i alle fall ikke for barn eller foreldre.

Det vil bare gi arbeidsgivere bedre samvittighet til å kreve at foreldre arbeider på søndager og arbeiderene mangel på argumenter for å ikke dumpe av sitt eget kjøtt og blod i fremmedes varetekt enda en dag i uken.

Det er antagelig en mulighet for ganske mange da det finnes temmelig mange jobber for samme gruppe der søndagsarbeid ikke er særlig aktuelt. For min egen del så jobber jeg mer eller mindre hver søndag ved siden av studiene, og for en student er det ganske ideelt. Med dagens studielån må de fleste studenter jobbe, og gode søndagstilleg er mer enn velkomment.

Videre kan resten av eksemplene dine brukes om om dagens situasjon også. Hva med de som må jobbe til matbutikkene stenger i 23-tiden på hverdager? Hvordan kommer de seg gjennom hverdagen, og ikke minst hvordan takler de utfordringene med barnepass? De fleste har antagelig funnet løsninger ved å være løsningsorienterte og utarbeide en plan i samarbeid med arbeidsgiver. Jeg skulle tro at det å arbeide sene kvelder skulle føre til betydelig større problemer enn en tidlig lørdag, for eksemplene du skisserer. For å være ærlig så virker hele problemet temmelig oppkonstruert.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at jeg er for at butikkene skal være åpne til klokken 23 på hverdager.

For øvrig synes jeg at du burde spørre et bredt utvalg av mennesker som har barn og som jobber til klokken 23 på hverdager hva de synes om utviklingen, og hva de synes om å ikke få legge barna sine, og ikke få stå opp sammen med dem uten å ofre egen helse og ikke få tilbringe tid sammen med dem med mindre de holder dem hjemme fra barnehagen de dagene de jobber til klokken 23.

Hvorfor har ikke NAV, Skatteetaten og Regjeringen arbeidstid fram til klokken 23 egentlig?

Hvorfor legger ingen private bedrifter arbeidstiden for sine ansatte til 15 til 23?

Fordi alle oppegående mennesker forstår at det er usosiale arbeidstider.

Selv studenter vil ha problemer med å jobbe fram til det som realistisk sett er klokken 23.30 på hverdager, dersom de bruker 30 minutter på å komme seg hjem, da mennesker som ønsker en god helse bør legge seg til samme tid hver dag.

Det er ikke rart at samfunnet er fullt av psykisk syke, når samfunnet ikke behandler individene som mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at jeg er for at butikkene skal være åpne til klokken 23 på hverdager.

Men det er de altså, så med andre ord er situasjonen i dag minst like ille som det du skisserer som skrekkeksempelet. Likevel kan jeg ikke se at skrekkeksemplet slår til.

For øvrig synes jeg at du burde spørre et bredt utvalg av mennesker som har barn og som jobber til klokken 23 på hverdager hva de synes om utviklingen, og hva de synes om å ikke få legge barna sine, og ikke få stå opp sammen med dem uten å ofre egen helse og ikke få tilbringe tid sammen med dem med mindre de holder dem hjemme fra barnehagen de dagene de jobber til klokken 23.

Det blir ett litt flåsete forslag all den tid jeg hverken driver analysebyrå eller spørreundersøkelser, men det tror jeg du er klar over selv. Det jeg kan gjøre er å registrere at det har vært veldig stille rundt dette. Jeg har hørt lite klager i det hele tatt fra disse, og det har åpenbart ikke vært ett så stort problem at noen har valgt å fronte det hardt, enda mindre i tråd med hva du skisserer.

Kanskje har det rett og slett med at folk er litt mer løsningsorienterte og oppegående enn man skulle tro. Kanskje koordinerer også butikkansatte med arbeidsgiver for å få arbeidsplanen til å bli mest mulig gunstig. Kanskje koordineres det mellom barnets foreldre slik at om en av partene en gang i blant må jobbe sent, så er den andre der. Kanskje mange foreldre har innsett at de ikke kan jobbe sent for ofte, og dermed har tatt konsekvensene av dette. Eller kanskje denne yrkesgruppen er dominert av nettopp unge uetablerte mennesker som enda ikke har kommet skikkelig i gang, eller andre som ikke har forpliktelser som barn. Sistnevnte virker ganske åpenbart.

Hvorfor har ikke NAV, Skatteetaten og Regjeringen arbeidstid fram til klokken 23 egentlig?

Hvorfor legger ingen private bedrifter arbeidstiden for sine ansatte til 15 til 23?

Fordi alle oppegående mennesker forstår at det er usosiale arbeidstider.

Dette eksempelet synes jeg var skrekkelig dårlig. Disse etatene har ikke åpent så sent fordi det ikke er noe å tjene på det, og det samme gjelder for bedriftene. Det er ingen tungtveiende grunn for at de skulle jobbe om natten. Det har lite med hvorvidt det er usosialt eller ikke å gjøre, men med at det ikke er nevneverdig mye å hente på dette, noe det åpenbart er med en matbutikk.

Og jo, det er masse bedrifter i det private som har arbeidstider døgnet rundt. Vektere, transport, busser, flyplasser, utryknings-etatene, forsvaret osv. Her om dagen hadde jeg problemer med en bankkonto sent på kvelden, og da hadde DNB heldigvis døgnåpen service. Hvorfor? Fordi de ser det som nyttig og fordi det i motsetning til eksemplene dine, faktisk er nyttig for veldig mange. Det er her skillet går, ikke ved hvorvidt arbeidstidene er "usosiale".

Selv studenter vil ha problemer med å jobbe fram til det som realistisk sett er klokken 23.30 på hverdager, dersom de bruker 30 minutter på å komme seg hjem, da mennesker som ønsker en god helse bør legge seg til samme tid hver dag.

Det tror jeg heller ikke studenter gjør hver dag, men de fleste av oss klarer en slik økt en gang i blant, og gjerne flere om det passer i forhold til neste dag. Er man litt smidig er stort sett arbeidsgiver samarbeidsvillig og ønsker at det skal klaffe for alle.

Det er ikke rart at samfunnet er fullt av psykisk syke, når samfunnet ikke behandler individene som mennesker.

Eller når samfunnet ikke behandler individer som individer?

Lenke til kommentar

NAV kan bare få mer skattepenger og kreve at deres ansatte er dårligere betalt i snitt -- slik at de kan holde åpent lengre.

Og så kan de legge kontorene vekk fra allfarvei og kreve skyhøy parkeringsavgift.

Det er nøyaktig slik butikkene drives;

Høyere driftskostnader inntjenes ved å kreve mer penger for tjenestene, og kjøpesentre krever i større og større grad parkeringsavgifter etter hvert som åpningstidene utvides.

Men folk ønsker vel ikke å betale mer skatt for et åpent NAV eller politikere som jobber kveld -- men ønsker å betale mer for matvarene sine.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

NAV kan bare få mer skattepenger og kreve at deres ansatte er dårligere betalt i snitt -- slik at de kan holde åpent lengre.

Og så kan de legge kontorene vekk fra allfarvei og kreve skyhøy parkeringsavgift.

Det er nøyaktig slik butikkene drives;

Høyere driftskostnader inntjenes ved å kreve mer penger for tjenestene, og kjøpesentre krever i større og større grad parkeringsavgifter etter hvert som åpningstidene utvides.

Men folk ønsker vel ikke å betale mer skatt for et åpent NAV eller politikere som jobber kveld -- men ønsker å betale mer for matvarene sine.

Beklager, men dette gir ikke særlig mening. Hele eksempelet ditt er meningsløst all den tid det er skrekkelig lite fruktbart både for NAV og resten av oss om de skulle ha åpent til 23. Det er heller ingen jeg kjenner til som ønsker dette eller ser noe behov.

Det er i tillegg ingen ekstra produktivitet eller salg å hente ved å utvide åpningstidene for NAV og lignende, da de har en gitt arbeidsstokk som skal jobbe en viss mengde timer. Om man flyttet noen av disse timene til nattarbeid ville ikke noen tjent noe på dette, tvert imot. Situasjonen er åpenbart en annen når det gjelder matbutikker.

Folk har på den annen side åpenbart stor glede av butikker som er åpne sent og de som er søndagsåpne, og mange velger helt frivillig å jobbe i disse butikkene og jobbe sent. Som sagt velger jeg selv å jobbe søndager, og ofte sent, og tjener godt på det. Det er mitt valg, og det lever jeg godt med, i motsetning til hva man skulle tro utifra hva du skriver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...