Gå til innhold

Problemer med å får FSB over 190MHz på mitt Nforce2 HK.


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt er godkjent for 166 FSB, så vidt jeg kan se. Det kan jo være at det rett og slett ikke vil høyere enn 190.

 

Andre muligheter vil være å sette multiplier til 10 eller lavere hvis du har muligheten til det. Med en multiplier på 11 og FSB på 190 vil jo CPU være overklokket og kan være det som er den begrensende faktoren.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Hei. Hadde samme problemet som deg med mitt nf7-s. FSB'en ville ikke over 203, uansett hvor lavt satt multiplieren, og hvor mye volt jeg pøste på med. Det jeg da gjorde var at jeg flasha BIOS'en min til en eldre, BIOS. Vips, jeg kunne boote på 231 i FSB.

 

Er jo ikke sikkert at du trenger å flashe til en eldre BIOS, en nyere en kan være bedre for deg. Vi har jo ikke samme kort heller, selv om begge er nForce 2...

Lenke til kommentar

Test med en annen bios.. det kan være ganske stor forskjell på de.

 

Har du noe kjøling på SB ? Mange 8rda kort kommer litt lenger med en liten kjøleribbe der. Du kan jo bare kjenne på den først, og vurdere om den trenger litt kjøling.

 

De fleste klarer rundt 200-210 med et umoddet 8rda. Du burde også prøve å "stokke litt rundt" på rambrikkene dine. 8rda benytter seg av den gamle nForce2 versjonen og der så kunne Dual-channel holde deg tilbake med opptill 20-25Mhz FSB.

Lenke til kommentar

Når det slippes nye bios-versjoner så har jeg flashet. (dvs. 3 ganger siden kortet var nytt) FSB stopper likevel alltid på 190.

 

Southbridgen har også fått en kjøler (den som sto på NB orginalt) uten at det hjalp. (Skjønner heller ikke hvorfor det skal hjelpe siden linken fra NB til SB er låst til orginal hastighet og SB er heller ikke særlig varm)

 

Tviler det har noe med ram eller ram-kontrolleren å gjøre siden RAM'en kjører fint på 228MHz CL2,5-3-3-6 med dual kanal på orginal spenning. (FSB=190, RAM=228) Ram'en er 2x 512MB Twinmos PC3200LL CL2.

 

AGP og PCI går på orginal hastighet pga lås. Det kan dermed ikek være det som stopper heller.

 

CPU'en klarer jo fint 2,28GHz på 1,7V så den skal heller ikke holde noe tilbake. (Særlig ikke når jeg kjører med lavere multiplier enn 11)

 

Jeg skønner fortsatt ikke hvorfor det stopper så tidlig. (Skal prøve å kjøre single kanal på minnet og høyere spenning, selv om jeg tviler på at det hjelper)

Lenke til kommentar
Om du er i det eventyrlystne hjørnet, så kan du kanskje prøve et VDD-mod? Det burde øke max-FSB.
This mod is intended for the 8RDA and 8RDA+. It will probably work on other Epox nForce2 boards, but no guarantees. Vdd voltage is the voltage that is supplied to the northbridge chip. The northbridge is what limits the fsb speed on these boards, and you can increase your max fsb by upping the voltage to it. The principal is the same as when you are overclocking any cpu. More speed requires more voltage, which in turn generates more heat. Check out the cooling section before performing this mod.

Takk for linken qwert ! Det virker jo ganske enkelt og greit. Skal prøve det om ikke det med enkelt kanal ram fuingerer. Tror jeg bruker potmeter for å stille det inn som jeg vil selv og slippe å lodde for hver gang.

 

PS. Det står at ca 1,8V burde være nok, men det står ikke hva som er orginal spenning på Nforce2. Noen som vet? (jeg tipper rundt 1,5-1,65V)

Lenke til kommentar
(...) For dårlig kjøling på chipsettet? (Har en bra kobber-kjøler med vifte der) For lav spenning på chipsettet? (finner ingen steder i bios å stille på dette)

 

Er meget mulig det er kjøling som er problemet...

 

Er det original kjøling på NB? Har selv et MSI nforce2 kort, dette har kun en kjøleribbe på NB. Kom ikke mye over 190mhz kjernefrekvens (1:1 fsb). Monterte en 80mm enermax vifte over ribba, satt denne på fullt, og vips så bootet maskina på 200mhz. Ikke stabilt i det heletatt! Men den boota hvertfall.

 

Hvis noen vet om foretrukne bios revisjoner til kortet mitt (MSI K7N2G), så si ifra.

 

Knut

Lenke til kommentar

PS. Det står at ca 1,8V burde være nok, men det står ikke hva som er orginal spenning på Nforce2. Noen som vet? (jeg tipper rundt 1,5-1,65V)

 

Tror orginal vdd er 1.55v .. 1.8 holder nok lenge. Vet at flere har kommet over 240Mhz FSB med ~1.75vdd

 

BTW: Har du disablet FSB Spreadspectrum? Hvis ikke så burde du prøve det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem på mitt A7N8X Deluxe. Problemet er at de gamle nforce2-kortene aldri var laget for mer enn 166 Mhz fsb, så de fleste stoppet på rundt 190. Dette har noe med stepping på northbrigde å gjøre. Jeg hadde A2-stepping, og kom aldri mye over 190, selv med 120mm vifte rettet mot ribba. Passiv kjøling av Sb hjalp heller ingenting.

Jeg vil tro at det eneste som hjelper er en voltmod av NB.

De som var så heldige å få en NB med A3-stepping, kunne nå godt over 200 uten særlig store problemer.

Du kan jo skjekke steppingen, jeg er ganske sikker på at det er A2 du har. Er det A3 derimot, er jeg blank.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problem på mitt A7N8X Deluxe. Problemet er at de gamle nforce2-kortene aldri var laget for mer enn 166 Mhz fsb, så de fleste stoppet på rundt 190. Dette har noe med stepping på northbrigde å gjøre. Jeg hadde A2-stepping, og kom aldri mye over 190, selv med 120mm vifte rettet mot ribba. Passiv kjøling av Sb hjalp heller ingenting.

Jeg vil tro at det eneste som hjelper er en voltmod av NB.

De som var så heldige å få en NB med A3-stepping, kunne nå godt over 200 uten særlig store problemer.

Du kan jo skjekke steppingen, jeg er ganske sikker på at det er A2 du har. Er det A3 derimot, er jeg blank.

 

Kjøpte meget tidlig utgave en av A7N8X dlx og har ingen problemer med å kjøre 210 FSB. Dette med orginal kjøling på NB...

 

Hvordan finner jeg ut av steppingen på NB ? Må kjøleribba av ?

Lenke til kommentar

Kjøleribba må nok av, ja. Men jeg vil tro at dersom den stopper på rundt 190 er det en A2, på over 200, er det mest sannsynlig en A3.

Jeg hadde selv en tidlig versjon av A7N8X, kjøpte det en uke etter at de hadde fått inn på komplott.

En annen kjenning av meg kjøpte kortet omtrent sammtidig, og han kunne fint kjøre en fsb på over 200 uten mods på kortet.

Mitt stoppet på 193, tror jeg det var.

Han hadde da A3, jeg A2.

Problemet er at steppingene er tilfeldige, de følger ikke revisjonene på hk, så det er ganske filfeldig hva du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...