maya nylle Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Jeg er en 18 år gammel jente som har begynt på sisteåret på studiespesialisering. Jeg har veldig lyst til å studere psykologi nest år men snitte mitt er ikke all verden (akkurat 4). jeg er en person som får toppkarakter i fag jeg liker og veldig dårlig karakter i fag jeg ikke liker. helt siden jeg var liten har jeg hatt en stor interesse for menneskepsykologi, og derfor tror jeg at dette er et studium som hadde passet meg utmerket. kan noen forklare hvordan dette fungerer og om jeg kan komme inn i Trondheim uten og ta opp fag.(omstendigheter gjør at jeg må ta det i trondheim.) -Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Er dessverre ikke sjans å komme inn på psykologistudiet med 4 i snitt. Du må opp mot nærmere 5,5+ (regner med at det er profesjonsstudiet du er interessert i?) Vil du har mer generell psykologi så er det et bachelorstudie, der var laveste snitt 4,7 i fjor. De eneste valgene du står igjen med er å begynne på et annet studie for å samle poeng, eller du kan ta opp fag som privatist for å få opp snittet ditt. Sosialantropologi er noe du kan vurdere, er et snev av psykologi i det feltet også Endret 25. august 2013 av Vannlinjen Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Det er ganske populært å studere psykologi i UK. Det er også enklere å komme inn på psykologistuder i England enn Norge. Lenke til kommentar
Egentlig2.0 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Som nevnt over her er 4 i snitt desverre alt for lavt for å komme inn på profesjonstudiet i psykologi. Dette gjør det vanskelig å komme inn i Trondheim. Da må du nok gå andre veier og flytte litt Hvis ikke du vil forbedre disse karakterene for å komme inn i Trondheim kan du jo prøve deg på årstudium i psykologi på høgskolene/universitetene som har dette og søke UiB med karakterene du får på årstudiumet. Det er mulig at karakterene dine er gode nok til å komme inn på årstudium, men det spørs jo litt om du har mulighet til/villig til å flytte. For å komme inn på profesjon på UiB fra årstudiumiet vil du trenge A på alle psykologifagene (3stk), muligens A+A+B på et godt år, hvis jeg ikke tar feil. Det kan jo være litt vanskelig, men hvis du jobber hardt er det ikke umulig. Lenke til kommentar
t_xtra Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Universitetet i Tromsø har også samme type inntak som Bergen. Lenke til kommentar
maya nylle Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Har falt på at jeg tror jeg heller vil ta en bachelor -og deretter kanskje master utdanning innen psykologi. Men kan jeg begynne direkte Bachelorstudie uten å gå på årsstudiene. isåfall vet noen hva snittet er for å begynne på bachelorstudiene på ntnu? Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Ta et år hvor du tjener opp poeng og tar et fag eller to, militæret eller folkehøgskole feks Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Poenggrensene varierer naturlig nok fra år til år. Sjekk nettsidene til Samordna opptak for gamle poenggrenser. Og husk at det er forskjell på bachelor+master og profesjon. Kun sistnevnte gjør deg til psykolog. Lenke til kommentar
Egentlig2.0 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Har falt på at jeg tror jeg heller vil ta en bachelor -og deretter kanskje master utdanning innen psykologi. Men kan jeg begynne direkte Bachelorstudie uten å gå på årsstudiene. isåfall vet noen hva snittet er for å begynne på bachelorstudiene på ntnu? Som Horrorbyte sa over her, det er forskjell på bachelor + master og profesjon. Hvis du vil ta bachelor og master i Norge så blir du ikke psykolog. Men hvis du vil bli psykolog ved å gå bachelor her i Norge så må du bygge på en master som gir deg mulighet til å bli psykolog her, for eksempel kandidatstudiet i Danmark I år var snittet på bachelor på NTNU 51.1 for ordinær og 46.0 med førstegangsvitnemålkvote. I fjor var det 52.3 og 47.3. Studiestedene med lavest snitt er vel HiL (46.0 og 40.7) og UiT (49.7 og 43.8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå