Brusjan Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 God kveld godt folk. Jeg studere ved høgskolen i Bergen, og bor da på en studentbolig. Boligen har levert Internet fra Uib. Noe som gjør at jeg må koble meg igjennom VPN'en til HiB, for å komme meg på nett. Hybelen har kun en Internet plugg, og er uten trådløst. Så jeg gikk til innkjøp av en ruter, som hadde muligheten til VPN-viderekobling(en D-link DIR-655) . Slik at jeg slapp og logge meg på VPN'en manuelt hver gang. Og jeg kunne få koblet til xboxen og litt andre ting. Problemet kommer da jeg ikke kan spesielt mye om konfigureringen av denne ruteren, og heller ikke spesielt mye om hvordan VPN funker. Så mine spørsmål er da som følger: 1. Ruteren godtar ikke en web adresse for å koble seg til VPN, noe som er alt jeg har fått oppgitt.(hib-vpn-gw.privnett.hib.no). Den vil ha en IP-adresse, noe jeg ikke har peiling hvordan jeg skal finne. Så, noen forslag til hvordan jeg finner den? 2. Leste noe om at jeg måtte "port forward'e" en port for å kjøre VPN'en igjennom ruteren. Er dette korrekt? 3. Finnes det noen annen løsning på hva jeg kan gjøre? For å få xboxen f.eks opp på Uib nettet? Takker for all hjelp! Brusjan Lenke til kommentar
dbass Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 God kveld i stugu Brosjan!Så vidt jeg vet er HiB tilknyttet Uninett, og i deres kontrakter står det mye snasent om nettverket. Jeg anbefaler deg å lese gjennom dette av egen interesse. Etter dette går det an å forhøre seg med IT-ansvarlig om du får lov å sette opp en router av spesifisert type og ellers forhøre seg ang. hva han/hun ønsker/anbefaler.Når det gjelder IP-adressen til hib-vpn-gw.privnett.hib.no, så kan du prøve å kjøre en trace i CMD:Start>Søk: CMDI kommandovinduet skriver du "tracert hib-vpn-gw.privnett.hib.no". Jeg får ikke kontakt med denne boksen fra Gjøvik, men prøver jeg vg.no for.eks, får jeg opp IPv6-adressene til alle boksene i mellom, samt vg.no. Hadde jeg vært på et IPv4-nettverk hadde jeg fått opp IPv4-adresse. Litt tvilsomt at denne virker: http://www.webyield.net/domainquery.html da jeg ikke får kontakt herfra, men det går også an å høre med IT-ansvarlig.Håper jeg har bistått med problemløsningen din Mvh Dbass Lenke til kommentar
Brusjan Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Takk og bukker for svar. Skal teste dette da jeg kommer hjem senere i dag. Poster resultatet da Brusjan Lenke til kommentar
Isklar Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Om du får dette til å fungere, hadde jeg satt stor pris på om du la ut et svar på hva du gjorde. Har selv styrt med oppsett av router i flere dager uten hell.. Endret 6. september 2013 av Isklar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå