barebra Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hei. Har avsluttet et forhold og flyttet ut av huset vi leier sammen. Begge to står på leiekontrakten. x oprettet depositumskonto med utleier og førte over depositum på konto. Dette var våre felles penger siden vi hadde felles konto og økonomi. Nå vil jeg ha min halvpart av dep pengene tilbake men x sier at det får jeg ikke. Han vil fortsatt bo i huset så utleier vil ikke gi meg pengene mine. Hun sier det er vårt problem. Vil det si at siden han oprettet kontoen så tilfaller pengene automatisk han? Har det ingen ting og si at jeg står på leiekontrakt? Har jeg noen rettigheter eller må jeg se langt etter disse pengene? Jeg har sagt opp huset så da må de tegne ny kontrakt. Må man ikke da også automatisk avslutte dep konto og lage ny når ny kontrakt tegnes? Alle svar motass med stor takk! Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Skrev du under på noen depositumspapir? Lenke til kommentar
barebra Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Nei... Da kan jeg vel bare glemme det da... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Pengene tilfaller ikke ham, det vil si, de blir ikke hans eiendeler selv om kontoen står i hans navn. Halvparten av pengene er dine. Ulempen her er i dette tilfellet at din halvpart av pengene står på en konto du ikke kan rå over uten at leieforholdet er opphørt. Problemstillingen her er i realiteten "Hva skal til for å si opp en leieavtale der man er flere leietakere". Kan én leietaker si opp alene? Må alle leietakerne være enige for å si opp? Ut fra sameierettslige betraktninger, sml. sameigelova pgf 4 annet ledd, vil jeg anta at for å si opp et leieforhold må samtlige leietakere være enige. Dette innebærer at du ikke er berettiget til å avslutte leieforholdet på egen hånd, i alle fall ikke overfor utleier. Utleier har dermed i utgangspunktet rett: Dette er et problem mellom deg og din ekssamboer. Men: Dersom utleier og din samboer har akseptert oppsigelsen din (og nå tegner ny leiekontrakt) har utleier akseptert at det leieforholdet som tidligere eksisterte (deg-samboer-utleier) er opphørt, og skal nå erstattes av et nytt (samboer-utleier). Dette vil tilsi at vilkårene i husleieloven pgf 3-5 om at leieforholdet skal være "opphørt" er oppfylt. Du bør derfor kontakte banken og fremsette krav om utbetaling av halvparten av depositumet etter husleieloven pgf 3-5 sjette ledd. Utleier må da reise sak mot deg for å unngå at du får igjen beløpet. Overfor banken dokumenterer du at du er leietaker ved en kopi av leiekontrakten. Lenke til kommentar
barebra Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Pengene tilfaller ikke ham, det vil si, de blir ikke hans eiendeler selv om kontoen står i hans navn. Halvparten av pengene er dine. Ulempen her er i dette tilfellet at din halvpart av pengene står på en konto du ikke kan rå over uten at leieforholdet er opphørt. Problemstillingen her er i realiteten "Hva skal til for å si opp en leieavtale der man er flere leietakere". Kan én leietaker si opp alene? Må alle leietakerne være enige for å si opp? Ut fra sameierettslige betraktninger, sml. sameigelova pgf 4 annet ledd, vil jeg anta at for å si opp et leieforhold må samtlige leietakere være enige. Dette innebærer at du ikke er berettiget til å avslutte leieforholdet på egen hånd, i alle fall ikke overfor utleier. Utleier har dermed i utgangspunktet rett: Dette er et problem mellom deg og din ekssamboer. Men: Dersom utleier og din samboer har akseptert oppsigelsen din (og nå tegner ny leiekontrakt) har utleier akseptert at det leieforholdet som tidligere eksisterte (deg-samboer-utleier) er opphørt, og skal nå erstattes av et nytt (samboer-utleier). Dette vil tilsi at vilkårene i husleieloven pgf 3-5 om at leieforholdet skal være "opphørt" er oppfylt. Du bør derfor kontakte banken og fremsette krav om utbetaling av halvparten av depositumet etter husleieloven pgf 3-5 sjette ledd. Utleier må da reise sak mot deg for å unngå at du får igjen beløpet. Overfor banken dokumenterer du at du er leietaker ved en kopi av leiekontrakten. Oi dette var gode nyheter;) Men da er det bare og si opp og så gå til banken m leiekontrakt eller må jeg vite at de har tegnet ny kontrakt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Til banken gir du kopi av din skriftlige oppsigelse og eventuelt svar du får av utleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå