Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dele én leilighet, og bygge to mindre.

Gjest Slettet-jS6upa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jS6upa

Hei.

Har en ganske stor leilighet i Bergen sentrum. Leiligheten fungerer som et bokollektiv med 4 soverom, 2 bad, stort kjøkken og en stor stue.

Jeg er snart ferdig med å studere og tenker jo at det kan være lurt å selge etterhvert. Tanken er jo å tjene mest mulig på salget, og noe av problemet her er at store leiligheter ikke går like mye opp i verdi som små, siden markedet har en øvre grense for hvor mye som lønner seg å legge i en leilighet for utleie (som denne er veldig einet for).

Leiligheten er på 160 kvm og det jeg ønsker å gjøre er å dele den opp til to mindre 3roms leiligheter. Det blir jo forsatt leiligheter på 80 kvm.

Men hvordan gjør man det rent praktisk? Hva må godkjennes, og hva må man tenke på før man setter i gang med noe slikt?
Noen som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lang erfaring fra bl.a. dette du spør om, selv om jeg er ikke helt oppdattert på de siste 2 - 3 års revideringer av lovverk og forskrifter. Dette blir for mye å skrive om, så jeg gjør dette kort.

Alt fra søknad, porsjektering og utførelse, samt uavhengig kontroll, skal utføres av ansvarlige foretak. Du kan ta kontakt med din kommune, for avklaring.

Anbefaler at du tar kontakt med en byggningsteknisk konsulent (prosjekt- og byggeleder), som har erfaring fra slikt og som også er godkjent for søknader (gjerne anvsarsrett for uavhengig kontroll også). Da kan den/de hjelpe deg vidre, både med valg av prosjekterende, utførende/kontroll og ikke minst med kontrakter, kommunikasjon i byggeperioden, fremdrift, kostnadskontroll, forsikringer, overlevering, m.m.

Du kan overlate alt til en byggmester/entreprenør og forsøke å styre selv, men jeg fraråder dette. Da blir det ofte "bukken som styrer havresekken" og få er oppdatterte på alle lover og forskrifter, dermed så blir det ofte mer plunder med å få dette godkjent i kommunen.

Du kan også gå direkte til en arkitekt, som hjelper deg vidre. Men det er ikke min anbefaling, av div. grunner, selv om de kan planløsninger/tegninger/beskrivelser og normalt dette med søknader. Så er det mye annet de ofte er svake på, som konsulenten normalt kan. Å forsøke å "kutte kostnader", med å bruke et (eller veldig få) firma(er) kan bli veldig dyrt.

Få anbefalinger fra andre (i din kommune), til å velge en konsulent som har erfaring. Sjekk også www.be.no for firmaer som har ansvarsrett. Hjemmesidene forteller noe om hvilke tjenester firmaene har ansvarsrett for og hvilke tjenester de tilbyr. Men å tilby en tjeneste, er ikke alltid det samme som at de kan det. Derfor er anbefalinger viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...