Gå til innhold

HTPC med blu-ray + NAS

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp med å vite hvordan jeg skal lage et totaloppsett for HTPC med blu-ray og tilgang til en NAS.

Vet hvordan dette fungerer i teorien, men praksisen er det verre med.

Kan noen komme med tips til komponenter til en HTPC som er:

* Billig

* Stillegående (+Kjølig)

og har:

* Blu-ray drev

* SSD (Liten, siden ingen filer skal være lagret på den)

* HDMI

* USB

* Trådløs nettverkstilkobling

Den skal stå i en tv-benk, så totalmålene må ikke være større enn (LxBxH):(32cmx51cmx17cm). Syns det er vanskelig å finne et lite, rimelig kabinett med mulighet til å installere et blu-ray drev. Dessuten vet jeg ikke hvordan formfaktor på hovedkort som er fornuftig, eller om HK med integrert grafikk og HDMI er holdbart. Har tenkt å styre den med trådløst tastatur og mus som jeg har liggende (USB).

Jeg har en PC som jeg kjører Linux Mint på, og jeg tenkte å bruke den (og windows-pc-er) til å laste opp filer til NAS-en. Ønsker gjerne tips til en brukbar NAS til dette formålet, og kravene til den er:

* Plass til fire disker

* Mulighet til å kjøre to og to disker i RAID1 (speiling)

* Må kunne brukes både med LinuxMint og Windows (har virkelig ikke peiling på dette punktet(kompatibilitetsproblemer?))

Noen som har innspill på dette? - og tips til OS og software på HTPC-en.

På forhånd takk

Edit: Lyd og bilde via HDMI, ikke bare bilde.

Edit2: Skal også benyttes til Viaplay, og kanskje etter hvert Netflix.

Endret av Kvannj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen komme med tips til komponenter til en HTPC som er:

* Billig

* Stillegående (+Kjølig)

og har:

* Blu-ray drev

* SSD (Liten, siden ingen filer skal være lagret på den)

* HDMI

* USB

* Trådløs nettverkstilkobling

Den skal stå i en tv-benk, så totalmålene må ikke være større enn (LxBxH):(32cmx51cmx17cm). Syns det er vanskelig å finne et lite, rimelig kabinett med mulighet til å installere et blu-ray drev. Dessuten vet jeg ikke hvordan formfaktor på hovedkort som er fornuftig, eller om HK med integrert grafikk og HDMI er holdbart. Har tenkt å styre den med trådløst tastatur og mus som jeg har liggende (USB).

For å gi deg et lite innblikk i dagens maskiner: Raspberry Pi er en ARM-basert maskin med en CPU på 800Mhz og koster 200,- Denne kjører fint XBMC og spiller av 1080p.x264 uten særlige problemer.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=763511 (innebygd grafikk som også klarer lettere spill)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=768138 (HDMI, WiFi etc. etc)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771106 (BD-ROM? Det vanskelige jeg finner er software for å spille av BD-plater.)

Kabinett ser ut til å være det vanskelige å finne, men her er i alle fall noe basic du kan starte med.

Jeg har en PC som jeg kjører Linux Mint på, og jeg tenkte å bruke den (og windows-pc-er) til å laste opp filer til NAS-en. Ønsker gjerne tips til en brukbar NAS til dette formålet, og kravene til den er:

* Plass til fire disker

* Mulighet til å kjøre to og to disker i RAID1 (speiling)

* Må kunne brukes både med LinuxMint og Windows (har virkelig ikke peiling på dette punktet(kompatibilitetsproblemer?))

Du må gjerne sette opp en hvilke som helst billigmaskin med 4 disker og gjemme den borti hjørnet ved siden av routeren din, og leke litt med Linux og software RAID og sette dette opp med SMB, eller prøve FreeNAS

http://www.freenas.org/download-releases.html (Så vidt jeg husker krever det en del RAM)

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Det må jeg si, trodde ikke at man kunne få slik ytelse av en Raspberry Pi. Likevel vil jeg nok gå for en løsning som ligner på de komponentene du har linket til hos komplett. Dette kombinert med en SSD og en stille/vifteløs strømforsyning vil nok bli bra. Tenker da å bygge kabinett selv, f.eks. i tre eller aluminium.

Tror jeg skal styre unna BD-rom etter å ha lest meg litt opp på det. Dessuten vil HTPC-en da ikke ha noen roterende komponenter som støyer, bortsett fra stillegående vifter.

Kommer kanskje heller til å kjøre en gammel stasjonær PC med BD-rom et annet sted i huset, hvordan er det å få rippet BD? Da ser jeg for meg å rippe de inn på PC-en, lagre på NAS, og spille via HTPC. Dette er kanskje en tungvindt løsning? Som vanlig så dukker det opp flere spøsmål enn svar når jeg skal forsøke å sette meg inn i noe i PC-verdenen... Noen som har innspill?

Lenke til kommentar

Har du en BD-ROM som klarer å lese BD-plater, så er det bare å kjøre programmet MakeMKV

Det fåes her:
http://www.makemkv.com/

Den har en prøveperiode så vidt jeg husker. Men den er heller ikke så dyr. Har brukt denne til å rippe Avatar, Game of Thrones S1, Harry Potter (1-8), Kon-Tiki og Trolljegeren. Jeg vil si at det er et noe tungvindt program da du selv kan/må velge lyd, teksting osv. Men det blir ukomprimert og jeg må legge til at min Avatar er på 39GB

Lenke til kommentar

Har du en BD-ROM som klarer å lese BD-plater, så er det bare å kjøre programmet MakeMKV

Det fåes her:

http://www.makemkv.com/

Den har en prøveperiode så vidt jeg husker. Men den er heller ikke så dyr. Har brukt denne til å rippe Avatar, Game of Thrones S1, Harry Potter (1-8), Kon-Tiki og Trolljegeren. Jeg vil si at det er et noe tungvindt program da du selv kan/må velge lyd, teksting osv. Men det blir ukomprimert og jeg må legge til at min Avatar er på 39GB

39 GB, det hørtes ganske så stort ut. Planen er som sagt å ha en trådløst nett, men NAS-en skal være koblet til routeren med en kabel. Hvordan er det å streame såpass mye data over trådløs?

Lenke til kommentar

Har du en god router skal det ikke være et problem, men min erfaring er at videoen vil stoppe opp uansett med VLC en eller annen gang. Dette er dog fra trådløs til trådløs. Jeg har også opplevd samme type stopp med en 100Mb/s gammel switch, men det kan ha en sammenheng med at jeg ikke kjører en dedikert NAS, men har satt opp share i windows. Men etter å ha skaffet en Gbit switch løste problemet seg.

Så vidt jeg kan se, så leser vlc rett under 5MByte i sekundet når jeg spiller av Avatar.

Hvis problemet oppstår, er kabel til HTPC et alternativ?

Lenke til kommentar

Hva med å løse begge behov med en boks? Node 605 fra fractal design ser ut til å dekke det du ser etter. Det er altid greit å ha filene nært HTPC'n :)

Den boksen er for stor til TS som HTPC ser det ut som. Disker trenger også en viss kjøling, og TS ønsker en lydløs maskin i mediarommet. Han har også sagt at han vil lage kabinett selv.

Men jeg fikk veldig lyst på den boksen :)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, så leser vlc rett under 5MByte i sekundet når jeg spiller av Avatar.

Hvis problemet oppstår, er kabel til HTPC et alternativ?

Kabel blir dessverre for omstendig slik huset er bygd... Neste innlegg gav meg dog en ny idè:

Hva med å løse begge behov med en boks? Node 605 fra fractal design ser ut til å dekke det du ser etter. Det er altid greit å ha filene nært HTPC'n :)

At jeg ikke har tenkt på det! Kan ha diskene lokalt, og bruke HTPC-en som NAS. Da kan jeg laste opp filer til den via nettverket, og slipper problemer pga. nettverk. Kabinettet du linker til løser nesten alle mine utfordringer, men er dessverre for stort... Mediebenken min er av den beskjedne sorten. Tror jeg skal bygge kabinettet selv.

Hovedkortet som er blitt foreslått for meg har følgende info:

Lagergrensesnitt SATA-600 - kontakt(er): 4 x 7-pin seriell ATA - 4 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10

SATA-300 - kontakt(er): 1 x 7-pin ekstern SATA - 1 Enhet(er)

Trenger litt hjelp til å tolke dette: Mitt ønske er som nevnt 4 disker, der 2 og 2 er i RAID1. Er det mulig når det er oppgitt at man kan bruke RAID1? I tillegg ønsker jeg en SSD som OS-disk. Trenger jeg et til kort (RAID-kontroller?) Dette er vel noe som kan plasseres i PCIe-kontakten siden jeg ikke trenger dedikert grafikkort med socket FM2.

Eventuelt: Kan jeg ved hjelp av kreative løsninger i kabinettet bruke SATA-300 eSATA-kontakten til å koble til SSD og benytte den til OS-disk? Med andre ord: Kan man boote fra eSATA?

Ser at dbass har skrevet et innlegg mens jeg holdt på å svare, og jeg tror jeg skal klare å få PC-en lydløs nok med 4 snurredisker i, ved hjelp av noen noctua-vifter jeg har liggende, og god design på selvbygd kabinett.

Lenke til kommentar

At jeg ikke har tenkt på det! Kan ha diskene lokalt, og bruke HTPC-en som NAS. Da kan jeg laste opp filer til den via nettverket, og slipper problemer pga. nettverk.

Aight beklager :)

Hovedkortet som er blitt foreslått for meg har følgende info:

Lagergrensesnitt SATA-600 - kontakt(er): 4 x 7-pin seriell ATA - 4 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10

SATA-300 - kontakt(er): 1 x 7-pin ekstern SATA - 1 Enhet(er)

Trenger litt hjelp til å tolke dette: Mitt ønske er som nevnt 4 disker, der 2 og 2 er i RAID1. Er det mulig når det er oppgitt at man kan bruke RAID1? I tillegg ønsker jeg en SSD som OS-disk. Trenger jeg et til kort (RAID-kontroller?) Dette er vel noe som kan plasseres i PCIe-kontakten siden jeg ikke trenger dedikert grafikkort med socket FM2.

Eventuelt: Kan jeg ved hjelp av kreative løsninger i kabinettet bruke SATA-300 eSATA-kontakten til å koble til SSD og benytte den til OS-disk? Med andre ord: Kan man boote fra eSATA?

Personlig ville jeg holdt meg unna fakeraid ifra hovedkortet. Ikke at jeg har andre grunner enn at jeg foretrekker en dedikert kontroller av den grunn at hvis noe går i stykker, så er det lettere å få tilbake data.

RAID1 er 2 disker som blir satt opp som mirror. Det vil si at hver disk inneholder samme data, sett bort fra informasonsdataen om at den er en del av et raid osv.

Når jeg tenker meg om, så er også en RAID10-løsning noe for deg? RAID10 er i prinsippet 2 disker som er sat opp i RAID0 (striped) og begge disse diskene står også i et mirror med 2 andre disker. Det er raskere, du får et volum kontra to, men det blir også bare ett komplett system. Hvis uhellet er såpass stort at en annen disk krasjer mens man gjør en rebuild, så mister du all data fremfor bare en av 2 volum.

Hovedkortet mitt støtter i alle fall å boote fra eSATA, men jeg har vært borti hovedkort som ikke engang kan boote fra noe annet enn SATA0 (kontakt nr. 0 av 0-7). Men jeg tror de nye kortene støtter BOOT fra eSATA, såvel som USB og/eller andre lagringsenheter.

Beklager dårlig post, bare en liten idémyldring. Jeg har egentlig ikke mye erfaring på de forskjellige plattformene, da jeg bare har kjøpt noe jeg garantert vet vil fungere.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Har lyst til å komme med et forslag til: Silverstone GD04, GD05 eller GD06. Jeg endte opp med en GD04 da fractal design kassa ble for høy. Denne står nå i tv benken med minimal klaring oppover. Den er en halv cm for dyp for dine behov, men det fikser du sikkert (så langt jeg ikke missforsto hva som var lengde og bredde i første post).

Det vil bli trangt med 4 spinnedisker, 1 ssd og 1 bluray i boksen men med litt mekk så burde det la seg gjøre. Greia er at kabinettet i utgangspunktet er stort nok til å ha 2 store skjermkort, 2 disker, 1 ssd og en bluray. Bruker du plassen skjermkortene ville tatt opp så får du sikkert plass til et par disker til. Kan godt ta noen mål og bilder for deg om det skulle være av interesse.

Ettersom at dette er en nas for hjemmebruk og ikke en filserver så regner jeg ikke med at den vil gå varm på grunn av diskene. Jeg regner heller ikke med at den interne dataoverføringshastighten i systemet vil ha noe å si, så da kan du velge stille disker i steden for ytelse. Kjører du raid 10 som dbas foreslår så får du uansett god ytelse.

Ufallet for min del ble i så fall for meg en pen, stille og kjølig htpc med lokale filer og høy ytelse. Jeg hadde i så fall prøvd å minnimert antall pc'er. Det er mye bedre med få og kule :)

Lenke til kommentar

Aight beklager :)

Personlig ville jeg holdt meg unna fakeraid ifra hovedkortet. Ikke at jeg har andre grunner enn at jeg foretrekker en dedikert kontroller av den grunn at hvis noe går i stykker, så er det lettere å få tilbake data.

RAID1 er 2 disker som blir satt opp som mirror. Det vil si at hver disk inneholder samme data, sett bort fra informasonsdataen om at den er en del av et raid osv.

Når jeg tenker meg om, så er også en RAID10-løsning noe for deg? RAID10 er i prinsippet 2 disker som er sat opp i RAID0 (striped) og begge disse diskene står også i et mirror med 2 andre disker. Det er raskere, du får et volum kontra to, men det blir også bare ett komplett system. Hvis uhellet er såpass stort at en annen disk krasjer mens man gjør en rebuild, så mister du all data fremfor bare en av 2 volum.

Hovedkortet mitt støtter i alle fall å boote fra eSATA, men jeg har vært borti hovedkort som ikke engang kan boote fra noe annet enn SATA0 (kontakt nr. 0 av 0-7). Men jeg tror de nye kortene støtter BOOT fra eSATA, såvel som USB og/eller andre lagringsenheter.

Beklager dårlig post, bare en liten idémyldring. Jeg har egentlig ikke mye erfaring på de forskjellige plattformene, da jeg bare har kjøpt noe jeg garantert vet vil fungere.

Tror jeg vil gå for en kontroller, like greit å være sikker, ønsker minst mulig sannsynlighet for å miste data. Trodde hovedkort hadde RAID-kontroller, og at dedikert kontroller bare var vanlig dersom man skulle ha flere disker enn HK støttet. Har aldri satt opp disker i RAID før, vet bare prinsippet bak RAID0 og RAID1.

Praktisk spm: Hvordan vet man om en disk ryker når den står i RAID(10)? Dukker det opp feilmelding i OS-et, eller er det noe som sjekkes opp under booting e.l.?

Hvis jeg kjøper en RAID-kontroller, f.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326140#extra, får jeg da 4 ekstra SATA-kontakter? dvs. at jeg i teorien kan ha 8 disker med foreslått HK?

Har lyst til å komme med et forslag til: Silverstone GD04, GD05 eller GD06. Jeg endte opp med en GD04 da fractal design kassa ble for høy. Denne står nå i tv benken med minimal klaring oppover. Den er en halv cm for dyp for dine behov, men det fikser du sikkert (så langt jeg ikke missforsto hva som var lengde og bredde i første post).

Ufallet for min del ble i så fall for meg en pen, stille og kjølig htpc med lokale filer og høy ytelse. Jeg hadde i så fall prøvd å minnimert antall pc'er. Det er mye bedre med få og kule :)

De kabinettene ser utvilsomt bra ut, og er noe jeg kommer til å vurdere å oppgradere til senere. (les: når jeg flytter og skal bygge hjemmekino) Nå har jeg uansett lyst å bygge mitt eget kabinett, da det ikke er så viktig hvordan det ser ut, og jeg vil ha den erfaringen. Mediebenken har lukket fremside, slik at ingen komponenter er synlige uansett.

Spm. rundt det å bygge eget kabinett: Hvordan er det med power-bryter og resetknapp? Kan en hvilken som helst bryter benyttes, eller bør jeg bestille en spesiell kontakt fra f.eks. dealextreme?

Lenke til kommentar

Praktisk spm: Hvordan vet man om en disk ryker når den står i RAID(10)? Dukker det opp feilmelding i OS-et, eller er det noe som sjekkes opp under booting e.l.?

Hvis jeg kjøper en RAID-kontroller, f.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326140#extra, får jeg da 4 ekstra SATA-kontakter? dvs. at jeg i teorien kan ha 8 disker med foreslått HK?

Det kommer an på kontrolleren om den har støtte for push-meldinger, at den begynner å pipe eller om det bare dukker opp under boot.

På en måte. Du kan bruke en kontroller som en HBA, men den har fortsatt en egen "BIOS", hvor du har mulighet for å sette opp diskene i RAID.

Jeg liker å se på en kontroller som en liten datamaskin, som man kobler til fysiske disker, og man setter dem opp i den konfigurasjonen man ønsker, og så vil kontrolleren si at det er en så så stor lagringsplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...