Gå til innhold

[Løst] Mangler BIOS Passord

Anbefalte innlegg

Guttungen hadde en bærbarpc når han gikk på videregående men han er nå ferdig (ble ferdig nå i sommer) og nå kommer han selvfølgelig ikke inn på PC'en.

Når han skriver inn passordet så får han beskjed om at nettverkstjenesten ikke kjører +++.

Jeg tenkte at siden han var ferdig på skolen kunne jeg like like gjerne installere windows på nytt men når jeg skal inn på bios og sette USB-HDD som boot så er det lagt inn passord der og det har selvfølgelig ikke jeg.

Er det noe måte jeg kan fikse det på eller må han ta med seg pc'en til skolen?

Jeg har tatt ut disken hans og fått tømt det som var viktig men det hjelper jo foreløpig lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok tilbake på skolen og få dem til å fjerne det, eller en IT-ansatt ved en videregående i fylket. Det betyr ikke så mye, men sleve passordet er hemmelig. Det er nå slik her i Hordaland, så jeg antar det er likt rundt om.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Du må nok tilbake på skolen og få dem til å fjerne det, eller en IT-ansatt ved en videregående i fylket. Det betyr ikke så mye, men sleve passordet er hemmelig. Det er nå slik her i Hordaland, så jeg antar det er likt rundt om.

Det er i Hordaland jeg og er I.

Kan kanskje løses med å ta ut batteriet men da blir det litt skruing igjen siden det er en bærbar.

Takker for råd /tips

Lenke til kommentar

Dette gjelder laptopper, og de har nok ikke BIOS, så det hjelper ikke med å ta ut batteriet.

Hvor har du dette fra ? selfølgelig har laptoper også bios - som alle andre maskiner (stasjonær,laptop,nettbrett,mp3 spillere,telefoner osv) er også en laptop avhengig av en fw.

Om trådstarter må tilbake til skolen for å fjerne passord er helt avhengig av hvilken laptop han har, til nå har jeg faktisk ikke støtt på en eneste bærbar som jeg ikke fikk fjernet passord på.

Lenke til kommentar

som alle andre maskiner (stasjonær,laptop,nettbrett,mp3 spillere,telefoner osv) er også en laptop avhengig av en fw.

All firmware er ikke BIOS. På laptopper spesielt er det nødvendigvis ikke BIOS heller, men gjerne UEFI. Som skrevet over så fungerer det ikke på nyere HP laptopper, deriblant den jeg selv fikk for over fire år siden. Poenget mitt var uansett at siden det ikke er noe tradisjonelt BIOS(sannsynligvis) på den laptoppen han har så vil det ikke fungere å resette passordet ved å fjerne batteriet

Lenke til kommentar

Du klarer ikke å fjerne passordet på nyere HP'er i hvert fall.

Hvorfor skulle man ikke klare det ? husk på at de fleste produsenter har bakdører til sine egne produkter, det er slik de gjør det når du har låst deg selv ute fra din maskin.

Et av disse er sp42536, kanskje dekker den maskina som du har som er 4 år gammel.

Skulle ikke sp42536 dekke den dekker nok dogberts passord verktøy din maskin. Programvaren dekker både 5 og 10 characters inkl Insyde H20 og Phoenix.

Som sakt, har til dag dato ikke støtt på en eneste maskin jeg ikke har fått låst opp via software eller hardware.

DSCN0367.jpg

All firmware er ikke BIOS. På laptopper spesielt er det nødvendigvis ikke BIOS heller, men gjerne UEFI. Som skrevet over så fungerer det ikke på nyere HP laptopper, deriblant den jeg selv fikk for over fire år siden. Poenget mitt var uansett at siden det ikke er noe tradisjonelt BIOS(sannsynligvis) på den laptoppen han har så vil det ikke fungere å resette passordet ved å fjerne batteriet

Nei, var nok litt kjapp - all fw er ikke bios.

På nyere HP har jeg brukt sp42536 med stor suksess og '/newsetuppassword:' uten problemer eller nappet ut batteri og brukt strømadapter/batteri metoden.

Det er tradisjonell bios på laptopen hans iform av phoenix,ami,uefi eller Insyde produsert programvare. Alle disse programvare typene kalles vaneligvis 'bios' selv om uefi erstatter den gamle bios fw.

Det er flisespikkeri.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man ikke klare det ? husk på at de fleste produsenter har bakdører til sine egne produkter, det er slik de gjør det når du har låst deg selv ute fra din maskin.

På nyere HP har jeg brukt sp42536 med stor suksess og '/newsetuppassword:' uten problemer eller nappet ut batteri og brukt strømadapter/batteri metoden.

HP har ingen "bakdør" på sine nyere modeller. Hvis du med "nyere" mener 2008ish eller tidligere, så er ikke min definisjon av "nyere" lik din. Å "nappe" ut batteri og bruke strømadapter/batteri metoden fungerer heller ikke.

Edit:

Låse opp via hardware er irrelevant i forhold til TS problemstilling.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

HP har ingen "bakdør" på sine nyere modeller. Hvis du med "nyere" mener 2008ish eller tidligere, så er ikke min definisjon av "nyere" lik din. Å "nappe" ut batteri og bruke strømadapter/batteri metoden fungerer heller ikke.

Edit:

Låse opp via hardware er irrelevant i forhold til TS problemstilling.

Hvordan kan du dokumentere at HP ikke har bakdør eller andre måter å komme rundt passord på sine modeller på ?

Gi meg dokumentasjon på hvor dette kommer frem.

Alle andre produsenter har til dags dato en eller annen for for bakdør så hvorfor har ikke HP det ?

Hvordan kan det ha seg at hvis jeg sender inn en HP med bios passord så får jeg maskina tilbake låst opp sammen med en passe faktura uten at de har skiftet hk eller andre deler ?

Jeg vet bedre enn deg ang hva jeg selv tenker på, har aldri kommet med en påstand at 2008ish eller nyere maskiner er splitter nye.

Påstanden din er mildt sagt totalt uttafor veien og helt på bærtur.

Hvorfor er det irrelevant iforhold til TS sin problemstilling å låse opp via hardware ? Kan du lese TS sine tanker også ?

Vet du bedre enn alle oss andre hva vi tenker på ?

Skulle TS sitte med en IBM/Lenovo maskin med egen security chip skal det visstnok ikke mer hardware til enn en binders for å fjerne passord, blir det også for mye hardware iforhold til din kompetanse eller tror du ikke de har binders i Hordaland ?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du dokumentere at HP ikke har bakdør eller andre måter å komme rundt passord på sine modeller på ?

Gi meg dokumentasjon på hvor dette kommer frem.

Alle andre produsenter har til dags dato en eller annen for for bakdør så hvorfor har ikke HP det ?

Hvordan kan det ha seg at hvis jeg sender inn en HP med bios passord så får jeg maskina tilbake låst opp sammen med en passe faktura uten at de har skiftet hk eller andre deler ?

Jeg vet bedre enn deg ang hva jeg selv tenker på, har aldri kommet med en påstand at 2008ish eller nyere maskiner er splitter nye.

Påstanden din er mildt sagt totalt uttafor veien og helt på bærtur.

Hvorfor er det irrelevant iforhold til TS sin problemstilling å låse opp via hardware ? Kan du lese TS sine tanker også ?

Vet du bedre enn alle oss andre hva vi tenker på ?

Skulle TS sitte med en IBM/Lenovo maskin med egen security chip skal det visstnok ikke mer hardware til enn en binders for å fjerne passord, blir det også for mye hardware iforhold til din kompetanse eller tror du ikke de har binders i Hordaland ?

Det ble mye å svare på dette, og jeg kommer ikke til å gå særlig grundig til verks med den språkbruken du legger opp til. HP har ingen åpen "bakdør" fordi dette ville kompromittere alle deres bedriftskunder som stiller høye krav til sikkerhet. Hvis du har fått tilbake en "nyere" HP som var sendt inn med ukjent BIOS passord, så er BIOS-chip skiftet eller reprogrammert. Det er ikke noe du gjør selv, med mindre du har relativt høy kompetanse og utstyret i orden (her snakker vi ikke om flashing av ny BIOS via USB eller annet lagringsmedie, for det fungerer ikke). Hadde dette vært tilfelle for TS, så hadde TS neppe trengt å spørre her på forumet. Det trenger jeg ikke å være tankeleser for å anta.

Vi har binders i Hordaland, men jeg forholder meg til mer enn "visstnok" før jeg kortslutter noe som helst med binders i mine maskiner. En link ville vært fint. Dokumentasjon om HP's "design" får du ikke av meg, da dette ikke er åpent tilgjengelig av naturlige årsaker.

Kan du nevne modellnr på en "nyere" HP du har "låst opp"? Hvis den er produsert etter 2008 kan du gjerne komme med en link :-)

Du sa: "Som sakt, har til dag dato ikke støtt på en eneste maskin jeg ikke har fått låst opp via software eller hardware."

Hvordan har du da fått denne erfaringen: "Hvordan kan det ha seg at hvis jeg sender inn en HP med bios passord så får jeg maskina tilbake låst opp sammen med en passe faktura uten at de har skiftet hk eller andre deler ?"

Er det slik å forstå at det ikke er deg selv som låser opp, men at du får andre til å låse opp for deg?

Jeg har for øvrig ikke hevdet at jeg vet bedre enn deg hva du tenker på.

Lenke til kommentar

Det ble mye å svare på dette, og jeg kommer ikke til å gå særlig grundig til verks med den språkbruken du legger opp til. HP har ingen åpen "bakdør" fordi dette ville kompromittere alle deres bedriftskunder som stiller høye krav til sikkerhet. Hvis du har fått tilbake en "nyere" HP som var sendt inn med ukjent BIOS passord, så er BIOS-chip skiftet eller reprogrammert. Det er ikke noe du gjør selv, med mindre du har relativt høy kompetanse og utstyret i orden (her snakker vi ikke om flashing av ny BIOS via USB eller annet lagringsmedie, for det fungerer ikke). Hadde dette vært tilfelle for TS, så hadde TS neppe trengt å spørre her på forumet. Det trenger jeg ikke å være tankeleser for å anta.

Vi har binders i Hordaland, men jeg forholder meg til mer enn "visstnok" før jeg kortslutter noe som helst med binders i mine maskiner. En link ville vært fint. Dokumentasjon om HP's "design" får du ikke av meg, da dette ikke er åpent tilgjengelig av naturlige årsaker.

Kan du nevne modellnr på en "nyere" HP du har "låst opp"? Hvis den er produsert etter 2008 kan du gjerne komme med en link :-)

Du sa: "Som sakt, har til dag dato ikke støtt på en eneste maskin jeg ikke har fått låst opp via software eller hardware."

Hvordan har du da fått denne erfaringen: "Hvordan kan det ha seg at hvis jeg sender inn en HP med bios passord så får jeg maskina tilbake låst opp sammen med en passe faktura uten at de har skiftet hk eller andre deler ?"

Er det slik å forstå at det ikke er deg selv som låser opp, men at du får andre til å låse opp for deg?

Jeg har for øvrig ikke hevdet at jeg vet bedre enn deg hva du tenker på.

Her ble det mye å rette opp i men jeg skal gjøre mitt beste og kommer til å dele opp dine spørsmål i flere deler.

HP har ingen åpen "bakdør" fordi dette ville kompromittere alle deres bedriftskunder som stiller høye krav til sikkerhet.

Er du virkelig så naiv at du tro at HP ville låst seg selv ute av sin egen maskinvare ? Synes ikke du at det er litt 'merkelig' at HP ved hjelp av maskintype og serienr låser opp siste skrik maskiner ?

Hva med StoreVirtual ? ikke bakdør der heller kanskje!

Hvis du har fått tilbake en "nyere" HP som var sendt inn med ukjent BIOS passord, så er BIOS-chip skiftet eller reprogrammert. Det er ikke noe du gjør selv, med mindre du har relativt høy kompetanse og utstyret i orden (her snakker vi ikke om flashing av ny BIOS via USB eller annet lagringsmedie, for det fungerer ikke).

Jeg kan garantere deg at det virker med flashing av bios via usb. Hvis du ser noen poster lenger opp ser du utstyret jeg bruker for denne jobben - den støtter ca 35.000 forskjellige kretser + de som er generisk kompatibel.

Feilen mange gjør er at de glemmer man ikke kan flashe sp pakken til HP, man må ha tilgang til selve bin fila. Når bin fila er flashet mangler maskina all DMI infoen, den legges inn vedhjelp av HP DMI Toolkit.

Hvis det ikke skulle virke hvorfor selges det da nye bios chipper ferdig programmert ?

..og hvordan får da HP maskinene opp å gå ? såvidt jeg vet legges serienr og dmi info inn etter at maskinene er testet ok.

(her snakker vi ikke om flashing av ny BIOS via USB eller annet lagringsmedie, for det fungerer ikke).

Hva ? virker ikke dette heller hjemme hos deg ?

La meg opplyse deg om at det er fullt mulig å flashe bios på HP maskiner selv uten en fungerende bios i maskina.

Det heter 'Emergency boot' og har eksistert i mange år.

Vi har binders i Hordaland, men jeg forholder meg til mer enn "visstnok" før jeg kortslutter noe som helst med binders i mine maskiner.

Det eldste trikset i boka er kortslutningstrikset av en 24c krets som brukes av Lenovo/IBM. Det finnes enormt mye info om dette selv på youtube.

Skulle du ikke være fornøyd med youtube kan du ta deg en tur over til thinkpads forumet.

Var dette et en god nok "visstnok" for deg ?

Ja jøss det kan jeg gjerne gjøre. Siste Hp Buisness modell jeg fjernet passord på var en Hp Elitebook 6930p - tar jeg ikke helt feil er den produsert i slutten av 2008 og ut i hele 2009.

Hvis du leste lenger opp så du kanskje at jeg nevnte sp42536. Programmet lager en ny admin konto i bios slik at du kan logge inn på vanelig måte å fjerne alt av begrensninger - alt dette via kommando linje og som du ser på linken er 6930p støttet.

Vissnok støtter også SSM flere HP maskiner enn de som er listet skal man tro 'nettet' men en ting er iallefall sikkert - nye versoner finnes av dette programmet.

Det er lite info om slike programmer men de kommer stadig frem, det er også et viktig bevis at selv HP lager bakdører til sine Buisness maskiner.

Hvordan har du da fått denne erfaringen

Jeg har i ca 15 år jobbet som datatekniker både i tv bransje, for slutt kunder og nå i et 'lite' firma som har flere 1000 ansatte uten at jeg ønsker å utbrodere noe mer.

Jeg har igjennom årene også hatt en noe direkte kontakt med HP og fått tilgang til noe som jeg antar er en liten del av deres 'verktøy'.

I min jobb nå har vi kun Buisness maskiner og låste maskiner forekommer.

Joda, jeg låser selv opp maskiner men sender også maskiner som er låst inn til service som alle andre - privat er en ting men på arbeid er det rutiner som må følges.

Skulle du lure på noe mer så må du for all del bare spørre.

Legger ved en link til Dogberts sine verktøy online - denne får du muligens bruk for.

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

RuneTh666, hvorfor kan du ikke bare dra til skolen, få dem til å skrive inn passordet?

Ja, det finnes verktøy hos HP som lar man åpne bios via USB, dette verktøyet kjøres i DOS-mode og går direkte på BIOS.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...