Sim11 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Hei. Jeg fyller 16 år, April 2014. Jeg er litt lei å være avhengig av buss og mamma når det gjelder transport til trening og skole osv... så jeg ønsker meg ATV når jeg blir 16 år, men før jeg skaffer meg det, må jeg selvfølgelig vite litt om det. - Hvor mange kubikk kan man maks ha som 16 åring? - Åssen kurs og lapp må jeg ha? (traktorlapp, Mopedlapp) - Kan jeg kjøre på motorvei med enten ATV eller lettmotorsykkel/crossykkel? (en venn av meg vurderer Lettmotorsykkel) - Åssen type ATV/Firhjuling osv.... bør jeg ha og størrelse? (kawasaki, Yamaha? Takker svar på forhånd MVH: SimGev Endret 25. august 2013 av SimGev Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hei. Jeg fyller 16 år, April 2014. Jeg er litt lei å være avhengig av buss og mamma når det gjelder transport til trening og skole osv... så jeg ønsker meg ATV når jeg blir 16 år, men før jeg skaffer meg det, må jeg selvfølgelig vite litt om det. - Hvor mange kubikk kan man maks ha som 16 åring? 50 cc, altså det samme som moped. Vekt på maks 150 kg - Åssen kurs og lapp må jeg ha? (traktorlapp, Mopedlapp) Du tar det samme som for moped. Klassen heter vel dog AM147 - Kan jeg kjøre på motorvei med enten ATV eller lettmotorsykkel/crossykkel? (en venn av meg vurderer Lettmotorsykkel) Ikke hvis du har 50 cc. Har du 125cc eller over kan du kjøre på motorveg. Lett motorsykkel er da 125cc. - Åssen type ATV/Firhjuling osv.... bør jeg ha og størrelse? (kawasaki, Yamaha? Kommer an på hva du ønsker, men Honda og Yamaha er alltid "safe". Takker svar på forhånd MVH: SimGev Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Du kan ta mopedlappen og kjøre 50cc atv Du kan ta lett lappen og kjøre noen typer 125cc atver (Svært sjeldent og finne en slik atv) Du kan ta traktorlappen og kjøre så stor firehjuling du bare vil som 16 år (Anbefalt) Du kan ikke kjøre på motorvei med firehjulingen enten om du har mopedlappen, lettlappen eller traktorlappen Da må du ha sportsfirehjuling regga på B Jeg selv kjører Yamaha Grizzly 450cc på traktorlappen! Knall fornøyd og ingen terreng stopper den Anbefaler og gå for merkene Yamaha, Polaris eller Can am For og finne en traktorregistrert firehjuling må det være en "Arbeidsfirehjuling" over 400cc Sportsfirehjulinger slik som raptor kan ikke registreres som traktor. Lykke til Endret 5. november 2013 av Marius963 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Om du tar mopedlappen kan du kjøre 50ccm som veier under 150 kg og går i 45 km/t. SMC har ATVer for det. Om du tar traktor lappen har det ingenting å si hvor stor den er, men det må være EU-traktor. Dvs. at den må være plombert til å ikke gå i mer enn 40 km/t. En EU-traktor bruker også betraktelig mer bensin enn en firhjulsmoped. Men spør du meg bør du heller gå for en vanlig tohjulsmoped. De har bedre fremkommelighet, og er tryggere i trafikken mtp. unnamanøver ol. Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 I tillegg er tohjulsmopeder en god del billigere, og går bedre. Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 I tillegg er tohjulsmopeder en god del billigere, og går bedre. At de går bedre er vel litt feil Atv har mye bedre dreiemoment enn en tohjul moped. Og trekker derfor mye bedre og fortere opp bakker Går nesten like fort opp bakker som de går på sletta pga dreiemomentet. Eneste er at kanskje en tohjuling har høyere toppfart, men kan ikke sammenligne toppfarten på orginale kjøretøy uansett. En Atv er heller ikke dyrere enn en tohjulsmoped. Kan lett få en fin og rimelig 50cc atv til 10-15 tusen men vist man skal kjøpe en rimelig moped som går greit må man fort ut med 20 tusen++ Så atv er et bedre valg mener jeg. Mye mer behagelig og kjøre også, og mye gøyere Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Om du tar mopedlappen kan du kjøre 50ccm som veier under 150 kg og går i 45 km/t. SMC har ATVer for det. Om du tar traktor lappen har det ingenting å si hvor stor den er, men det må være EU-traktor. Dvs. at den må være plombert til å ikke gå i mer enn 40 km/t. En EU-traktor bruker også betraktelig mer bensin enn en firhjulsmoped. Men spør du meg bør du heller gå for en vanlig tohjulsmoped. De har bedre fremkommelighet, og er tryggere i trafikken mtp. unnamanøver ol. En stor firehjuling registrert som EU traktor bruker ikke betraktelig mer bensin, tvert i mot. De har større tank og er 4 taktere. Og min 450cc har en 15L tank og kan kjøre ca 50mil på tanken og det er helt utrolig. En tohjuls moped har vel tank på 5-6L og kan kjøre sikkert bare 10 mil eller noe. Ikke vet jeg. Men en Eu traktor firehjuling bruker hvertfall mye mindre bensin Endret 15. november 2013 av Marius963 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 En stor firehjuling registrert som EU traktor bruker ikke betraktelig mer bensin, tvert i mot. De har større tank og er 4 taktere. Og min 450cc har en 15L tank og kan kjøre ca 50mil på tanken og det er helt utrolig. En tohjuls moped har vel tank på 5-6L og kan kjøre sikkert bare 10 mil eller noe. Ikke vet jeg. Men en Eu traktor firehjuling bruker hvertfall mye mindre bensin En tohjulsmoped har 7L tank, og bruker maks 0,2L på mila om du bare kjører off road og i bakker. Da kan du kjøre 35 mil på tanken. Men på langkjøring bruker den enda mindre, og kan gå ihvertfall dobbelt så langt. Når jeg skrev EU traktor mente jeg de 4x4 ATVene slik som Polaris Sportmann og Can Am Renegade. At en 2x4 ATV bruker mindre enn det er det ingen tvil i, men man får ikke registrert dem som EU traktor. Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 16. november 2013 Del Skrevet 16. november 2013 At de går bedre er vel litt feil Atv har mye bedre dreiemoment enn en tohjul moped. Og trekker derfor mye bedre og fortere opp bakker Går nesten like fort opp bakker som de går på sletta pga dreiemomentet. Min forrige ATV gikk i 20 opp en bakke, og 50 på slette. Min nåværende moped, en original scooter, går i 35 i samme bakken og 52 på slette... Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 En tohjulsmoped har 7L tank, og bruker maks 0,2L på mila om du bare kjører off road og i bakker. Da kan du kjøre 35 mil på tanken. Men på langkjøring bruker den enda mindre, og kan gå ihvertfall dobbelt så langt. Når jeg skrev EU traktor mente jeg de 4x4 ATVene slik som Polaris Sportmann og Can Am Renegade. At en 2x4 ATV bruker mindre enn det er det ingen tvil i, men man får ikke registrert dem som EU traktor. Ingen langkjører med tohjuls moped i 45km/h.. Kan lett gjøre slik at en atv går bruker 0,001 på mila og kjøre 100 vis av mil på en tank. Men det er ikke om og gjøre og kjøre lengst på 1 tank her men at atv er mer brukervennelig og mye mer morro enn tohjuls moped. Min atv er både 2x4 og 4x4 og bruker jeg 4x4 bruker den betraktelig mer bensin og kan kjøre kanskje 15-20 mil på tanke. Bruker jeg 2 hjulstrekken kan jeg lett kjøre 50mil på tanken + at jeg har reserve tanken på 5L og kan gå et godt stykke mer men det har jeg aldri testet. Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Min forrige ATV gikk i 20 opp en bakke, og 50 på slette. Min nåværende moped, en original scooter, går i 35 i samme bakken og 52 på slette... veldig stor forskjell... en kompis av meg bytta fra moped til atv. Mopeden gikk 38 opp bakken og 62 på sletta. Atven han kjøpte gikk 55 opp samme bakke og 75 på sletta. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Ingen langkjører med tohjuls moped i 45km/h.. Kan lett gjøre slik at en atv går bruker 0,001 på mila og kjøre 100 vis av mil på en tank. Men det er ikke om og gjøre og kjøre lengst på 1 tank her men at atv er mer brukervennelig og mye mer morro enn tohjuls moped. Min atv er både 2x4 og 4x4 og bruker jeg 4x4 bruker den betraktelig mer bensin og kan kjøre kanskje 15-20 mil på tanke. Bruker jeg 2 hjulstrekken kan jeg lett kjøre 50mil på tanken + at jeg har reserve tanken på 5L og kan gå et godt stykke mer men det har jeg aldri testet. Nå synes jeg du skal være forsiktig med påstandene dine. 1 Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Nå synes jeg du skal være forsiktig med påstandene dine. Hvorfor det? jeg har ingen påstander som er feil her. Gutten som stilte spørsmålet ønsket seg svar angående atv.. tviler på at han er interessert i hva folk mener på to hjuls mopeder... Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 (endret) Hvorfor det? jeg har ingen påstander som er feil her. Gutten som stilte spørsmålet ønsket seg svar angående atv.. tviler på at han er interessert i hva folk mener på to hjuls mopeder... Å påstå at en ATV er mer morro og brukervennlig er vel å ta litt vel mye i. Når du får prøvd en motorsykkel med to hjul og en ATV side om side så merker du forskjell. Jeg vil tørre å påstå at majoriteten ville synes motorsykkelen er morsomst og mest brukervennlig. Men du har forsåvidt rett i at denne disusjonen ikke har noe å gjøre i tråden til SimGev. Strengt tatt så burde vi heller lage en egen tråd for å diskutere to vs fire hjul. Endret 19. november 2013 av Heika98 Lenke til kommentar
Marius963 Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Å påstå at en ATV er mer morro og brukervennlig er vel å ta litt vel mye i. Når du får prøvd en motorsykkel med to hjul og en ATV side om side så merker du forskjell. Jeg vil tørre å påstå at majoriteten ville synes motorsykkelen er morsomst og mest brukervennlig. Men du har forsåvidt rett i at denne disusjonen ikke har noe å gjøre i tråden til SimGev. Strengt tatt så burde vi heller lage en egen tråd for å diskutere to vs fire hjul. Enig at en (Tung) motorsykkel er morsommere enn en atv. Med mindre man har en sports atv da med turbo For eksempel Raptor 700, finner ikke noe som er mer morro enn det. Men hovedsaken mellom oss to var at jeg syntes at en EU Traktor firehjuling er morsommere enn en 2 hjuls moped som du mente på var bedre. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Det er livsfarlig med moped ATV, da vogntog, busser og biler må foreta seg forbikjøringer. Jeg er enig med Marius, kjøp deg en litt større en via traktorsertifikat. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 (endret) En tohjulsmoped har 7L tank, og bruker maks 0,2L på mila om du bare kjører off road og i bakker. Da kan du kjøre 35 mil på tanken. Men på langkjøring bruker den enda mindre, og kan gå ihvertfall dobbelt så langt. Når jeg skrev EU traktor mente jeg de 4x4 ATVene slik som Polaris Sportmann og Can Am Renegade. At en 2x4 ATV bruker mindre enn det er det ingen tvil i, men man får ikke registrert dem som EU traktor. Hvor henter du disse tallene fra? Maks 0,2L på mila? Da må du virkelig gi meg link til en slik moped! Jeg bruker vel minst 0,4L på mila, så du kan virkelig ikke si maks 0,2L! Har en kompis som bruker 0,6L.. Det er heller ikke garantert at en tohjulsmoped har 7L tank.. Kommer virkelig an på hvilken moped du kjøper! F.eks har Yamaha TZR en 14 liters tank Hei. Jeg fyller 16 år, April 2014. Jeg er litt lei å være avhengig av buss og mamma når det gjelder transport til trening og skole osv... så jeg ønsker meg ATV når jeg blir 16 år, men før jeg skaffer meg det, må jeg selvfølgelig vite litt om det. - Hvor mange kubikk kan man maks ha som 16 åring? - Åssen kurs og lapp må jeg ha? (traktorlapp, Mopedlapp) - Kan jeg kjøre på motorvei med enten ATV eller lettmotorsykkel/crossykkel? (en venn av meg vurderer Lettmotorsykkel) - Åssen type ATV/Firhjuling osv.... bør jeg ha og størrelse? (kawasaki, Yamaha? Takker svar på forhånd MVH: SimGev - Maks 125 kubikk med lettlappen. - Grunnkurs, mopedkurs/traktorkurs etc. M146/M147. Anbefaler deg å ta traktorlappen! - Kan ikke kjøre på motorvei med kjøretøy registrert som moped. (Dvs. to, tre eller firhjuls kjøretøy med motorvolum på under 50cc, toppfart på 45/kmt og egenvekt på 150kg) - Aeon Cobra eller Access Streak dersom du har bestemt deg for ATV. Endret 24. november 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hvor henter du disse tallene fra? Maks 0,2L på mila? Da må du virkelig gi meg link til en slik moped! Jeg bruker vel minst 0,4L på mila, så du kan virkelig ikke si maks 0,2L! Har en kompis som bruker 0,6L.. Det er heller ikke garantert at en tohjulsmoped har 7L tank.. Kommer virkelig an på hvilken moped du kjøper! F.eks har Yamaha TZR en 14 liters tank En orginal girmoped bruker ikke mer enn ca. 0,2 l på mila. De har 7L bensintank. Når jeg sier girmoped mener jeg crosserne og supermotard. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 De nye 4T Honda-scooterene er oppgitt til 0,18 på mila btw. Min gamle slodde av en DT50R (98kg) brukte 0,22 på mila. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 En orginal girmoped bruker ikke mer enn ca. 0,2 l på mila. De har 7L bensintank. Når jeg sier girmoped mener jeg crosserne og supermotard. TZR er og en girmoped, og har dermed varierende volum på tankene. Flere som bruker mer enn 0,2l på mila.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå