VT58 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Fikk feil på mitt gamle ASUS M3A. Byttet dette ut med et ASUS M5A97 R2.0, samt ny DDR3 ram. Kjører med Windows XP. Etter oppstart begynner windows å laste, men etter noen sekunder vises blåskjerm et øyeblikk og maskin restarter. Kan ikke starte i sikkermodus. Prøvde å boote med Windows CD for å kjøre en rep. Maskinen begynner å laste drivere, men kommer til et punkt hvor melding om at Windows har stoppet, for å ikke ødelegge maskin, slik at jeg får ikke kjørt en reparasjon av Windows. Hva er feil? Må disken evt formateres og windows legges inn på nytt? Eller finnes det noe annet lurt å gjøre og samtidig beholde data som ligger på disken? Tenker da spesielt på programmene so er på disken. Bilder og dokumenter har jeg tatt backup av Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Repair Install skal fungere. Eneste begrensing er at du må ha en CD med samme Service Pack som installasjonen. http://www.wikihow.com/Do-a-Windows-XP-%22Repair-Install%22 Alle data og programmer beholdes. Men Windows oppdateringer må installeres på nytt. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Fikk feil på mitt gamle ASUS M3A. Byttet dette ut med et ASUS M5A97 R2.0, samt ny DDR3 ram. Kjører med Windows XP. Etter oppstart begynner windows å laste, men etter noen sekunder vises blåskjerm et øyeblikk og maskin restarter. Kan ikke starte i sikkermodus. Prøvde å boote med Windows CD for å kjøre en rep. Maskinen begynner å laste drivere, men kommer til et punkt hvor melding om at Windows har stoppet, for å ikke ødelegge maskin, slik at jeg får ikke kjørt en reparasjon av Windows. Hva er feil? Må disken evt formateres og windows legges inn på nytt? Eller finnes det noe annet lurt å gjøre og samtidig beholde data som ligger på disken? Tenker da spesielt på programmene so er på disken. Bilder og dokumenter har jeg tatt backup av "Klarer ikke starte i sikkerhetsmodus" -- eller "Windows krasjer selv i sikkerhetsmodus og ved trinnvis bekreftelse"?? Lenke til kommentar
VT58 Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Repair Install skal fungere. Eneste begrensing er at du må ha en CD med samme Service Pack som installasjonen. http://www.wikihow.com/Do-a-Windows-XP-%22Repair-Install%22 Alle data og programmer beholdes. Men Windows oppdateringer må installeres på nytt. Min installasjon har Service Pack 3 installert, mens Windows XP cd har Service Pack 2. Er det da en ide å avinstallere service pack 3 ved hjelp av legg til/fjern programmer i kontrollpanelet? Lenke til kommentar
VT58 Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 "Klarer ikke starte i sikkerhetsmodus" -- eller "Windows krasjer selv i sikkerhetsmodus og ved trinnvis bekreftelse"?? Windows krasjer selv i sikkerhetsmodus og ved trinnvis bekreftelse Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Enten avinstallere SP3, eller bedre - lag en ny CD med SP3 (slipstreaming). Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Du la ikke inn OS på nytt etter du bytta hovedkort? Lenke til kommentar
Avean Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Det du må forsikre deg er at harddisken med operativsystemet på faktisk er satt som aktiv disk. Det gjør du vet å angi den som førstevalg under harddisk priority. Hjelper ikke det så må du forsikre deg om at diskene kjører i samme modus som du gjorde tidligere. IDE eller AHCI (SSD). Også timingen på minnet må du sikkert angi på nytt i tillegg. Lenke til kommentar
VT58 Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Du la ikke inn OS på nytt etter du bytta hovedkort? Nei, det var ikke mulig å legge inn OS på nytt, og samtidig ikke formatere disken. Lenke til kommentar
VT58 Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Det du må forsikre deg er at harddisken med operativsystemet på faktisk er satt som aktiv disk. Det gjør du vet å angi den som førstevalg under harddisk priority. Hjelper ikke det så må du forsikre deg om at diskene kjører i samme modus som du gjorde tidligere. IDE eller AHCI (SSD). Også timingen på minnet må du sikkert angi på nytt i tillegg. Tror at feilen er at på disken ligger Win XP med SP3, og cd'en jeg har er Win XP med SP2. Skal prøve å lag en ny CD med SP3 (slipstreaming) i ettermiddag. Får se hvordan det går. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Repair Install med SP2 mot SP3 skulle egentlig bare gitt melding om at det er feil versjon, det er ikke en alvorlig feil. Så mulig du har noe annet i tillegg. Lenke til kommentar
VT58 Skrevet 27. august 2013 Forfatter Del Skrevet 27. august 2013 Repair Install med SP2 mot SP3 skulle egentlig bare gitt melding om at det er feil versjon, det er ikke en alvorlig feil. Så mulig du har noe annet i tillegg. Enten avinstallere SP3, eller bedre - lag en ny CD med SP3 (slipstreaming). Fikk laget ny Win XP med sp3 og prøvde på nytt å montere det nye hovedkortet med samme negative resultat, det ble blåskjerm med melding om at: "Det ble oppdaget et problem, og at windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskin." Med en stoppkode tilslutt. Prøvde både med HD som stod innmontert fra før og med 2 nye tomme disker. Prøvde også med et helt nytt skjermkort på hovedkortet med samme negative resultat. Jeg konkluderer med at det må være feil på det nye hovedkortet. Lenke til kommentar
VT58 Skrevet 29. august 2013 Forfatter Del Skrevet 29. august 2013 Fikk mitt ny hovedkort til å fungere, feilen var i BIOS, SATA configurering. Denne var satt til AHCI. Byttet til IDE og maskinen startet som en drøm. Takker for alle gode råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå