iicetee Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 hei alle sammen, (unnskyld skrivingen min). jeg prøvde og google dette, men fant ikke noe svar. det jeg lurer på er hvor mange fag kan jeg ha stryket i på vg1 for å ikke kunne gå vg2? har stryket i gym og naturfag. jeg har flyttet så jeg har byttet skole, han sier jeg får skoleplass vis jeg leverer tidligere karakterhefter fra vidregående, men siden jeg har stryket i gym og naturfag er jeg litt redd for at han sier jeg ikke kan ha plassen alikevell. takk på forhond og som sagt øverst er jeg ikke flink til og skrive! Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Tja, kjente en som strøk i så og si alt, og kom fortsatt inn på både andre og tredje året. Burde gå fint Husk å ta opp naturfag som privatist, siden dette er et avsluttende fag Gym har ikke så mye å si. Endret 25. august 2013 av Vannlinjen 1 Lenke til kommentar
iicetee Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Tja, kjente en som strøk i så og si alt, og kom fortsatt inn på både andre og tredje året. Burde gå fint Husk å ta opp naturfag som privatist, siden dette er et avsluttende fag Gym har ikke så mye å si. Takk takk så du tror ikke han kan ta fra meg plassen? Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Du må ikke gå hele videregående på nytt selv om du stryker i enkeltfag. Derimot må du ta opp fag du stryker i som privatist og bestå før du kan få utstedt vitnemål og generell studiekompetanse. Hvis du består enkelte fag først etter fullført videregående, kontakter du i ettertid skolen du gikk ved, som da kan utstede vitnemål til deg. Du kan melde deg opp til privatisteksamen hver vår og hver høst. Dersom du ikke består dette semesteret, er det altså fullt mulig å melde seg opp til eksamen igjen neste halvår. Det finnes ingen grense for hvor mange ganger man kan ta opp fag som privatist. Imidlertid kan det være greit å vite om at for å få utstedt førstegangsvitnemål så må alle fag bestås parallellt med at man fremdeles er elev i vanlig videregående skole. Om man tar opp fag som privatist etter gjennomført videregående, vil disse kun regnes med i ordinær kvote når man søker høyere utdanning. Ofte er det litt høyere poengkrav for å komme inn på høyere utdanning i ordinær kvote enn i kvote for førstegangsvitnemål. Les mer om det å ta fag som privatist og opptakskvoter for høyere utdanning i artiklene under dette svaret. Hentet fra ung.no: http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/86237.html Håper det gir svar på spørsmålet ditt 2 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Nei, tror nok ikke han kan nekte deg skoleplass grunnet det. 2 Lenke til kommentar
iicetee Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Hentet fra ung.no: http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/86237.html Håper det gir svar på spørsmålet ditt jeg leste det tidligere, og jeg sjønte det med privatist og div, men jeg har hørt noe greier at du KAN stryke i 2 fag uten at det gjør noe, er dette riktig? Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Rimelig sikker på at dette går veldig bra 1 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Det går nok bra å få plass på skolen, ja. Men du må ta opp fagene som privatist og bestå- enten nå eller etter du har gått vgs. for å kunne få generell studiekompetanse og for å få vitnemål. Ikke bekymre deg, er sikker på at du klarer det. Lykke til videre Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hovedregelen for inntak til Vg2 er at du har gjennomgått Vg1 eller tilsvarende og bestått i de fagene det bygges videre på i Vg2. For å bli tatt inn til Vg3 må du ha gjennomgått Vg2 eller tilsvarende og bestått i de fagene det bygges videre på i Vg3. Ved inntak til Vg2 og Vg3 regnes poengsummen ut fra karakterene dine fra foregående trinn. http://www.vilbli.no/?Artikkel=016302 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå