Gå til innhold

[Løst] Backpacke alene i Afrika/Asia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt en del på å reise en måneds tid dette halvåret, mest sannsynlig i tiden fra oktober og mot november. Siden alle vennene mine studerer/jobber, kommer jeg mest sannsynlig til å reise alene.

Jeg kan så å si ingenting om backpacking, og hvertfall ikke backpacking alene. Har reist noe alene før, men da bare innenfor Europa. Nå har jeg lyst til å oppleve andre deler av verden, og tenker da hovedsakelig på Afrika eller Asia. Og hva er det man bør ha med til slike turer av utstyr, og hvilke forberedelser bør man gjøre? Hvilke områder vil dere anbefale å reise til for en som akkurat er ferdig på vgs? Og hvilke områder er klimamessig foretrukne?

Jeg er litt skeptisk til å reise alene, selvfølgelig er det en del fordeler, men når du er en 19 år gammel jente på tur alene, ser jeg også for meg at det kan være en del ulemper. Derfor kunne jeg gjerne tenkt meg å reise på en form for gruppereise, er det noen her som har erfaring med slikt, og evt. kan anbefale noen byråer eller konkrete turer?

Setter stor pris på all hjelp! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal backpacke i afrika anbefaler jeg og ta med et lett telt, de fleste hostel/gjestehus afrika har telt plass hvor man kan sette opp telt, telt plassen var over halve prisen i forhold til dorm når jeg var i afrika, så man sparer en del penger på og bruke teltet om man skal reise i afrika en stund

Lenke til kommentar

Tror du skal tenke deg godt om hvor du reiser før du drar ut alene. Ikke bare er det greit å være flere om ting når man som ung og uerfaren reiser ut i verden, men noen nekter å innse hvor sårbar man er i denne situasjonen -- spesielt som kvinne.

Jeg ser argumentet ditt, og det er også noe av grunnen til at det har tatt meg så lang tid å bestille og bestemme meg. Men jeg har tatt ett semester fri for å kunne reise og jobbe, og reiser jeg ikke, er jeg ganske sikker på at jeg kommer til å angre. Jeg har vært bestemt på å ta meg litt fri i ca. ett år nå, så da vil jeg gjerne gripe sjansen mens jeg har den. I og med at jeg ikke får med meg noen venner på turen, har jeg lyst til å finne noen former for gruppereiser, som jeg vet blir arrangert til ulike destinasjoner, men jeg vet bare ikke hvilke som er å foretrekke. Noen tips? :)

Lenke til kommentar

jeg ser INGEN problem med og reise alene, selv reist jeg alene til India med enveis billett når jeg var 18år..

uansett hvor man reiser møtter man andre folk, bor man på hostels så møtter man andre. reiser selv altid alene fra norge men tar maks 1dag så jeg funnet noen og reise med vidre

om du bruker hostelworld.com eller finner et hostel gjennom lonely planet er du garantert og traffe andre backpackere som reiser alene du kan bli kjent med

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har reist masse i Afrika sør for Sahara, men jeg tenker at det kommer litt an på hvor mye reiseerfaring du har og hvilke steder du har vært før. Jeg var på studietur til Tanzania nå i vår og halve gruppen klagde konstant, var redde for å bevege seg ut og tok helt av når de fikk ett myggstikk. Men om du tåler litt dårlige busser, myggnetting med hull i, maur i dusjen og er flink til å krangle på prisen er landene Rwanda, Uganda, Tanzania, Kenya og Burundi flotte land å backpacke i.

Lenke til kommentar

Mye av Asia er tildels ekstremt godt tilrettelagt for backpacking, her trenger du ikke ha med deg stort annet enn pass og en minimal mengde penger. I Afrika er det langt mer variabelt, og jeg ville kanskje valgt å holde meg til rutene som er noenlunde tilrettelagt allerede for å ikke gjøre utfordringen for stor; sikkert moro å haike seg gjennom Sahara, men muligens litt mye å gape over i første omgang.

Østkysten fra Sør-Afrika opp til Kenya er kanskje en naturlig kandidat, her finnes det stort sett både greie bussforbindelser, hostels og det en ellers trenger. Du må ha tenkt på visum på forhånd, men det er ingen uoverkommelig utfordring. Av gruppereiser finnes alt mulig, en ikke helt unaturlig variant er å hive seg på en organisert overland-tur, der en kjører rundt i en glorifisert lastebil omgjort til campingbuss; en del forskjellige firmaer organiserer slikt, og nevnte rute er av de mer trafikkerte. Kostnaden bør være overkommelig.

I Afrika bør du belage deg på å skulle ta malariatabletter, resepter til slikt må ordnes på forhånd. Hepatitt-vaksiner og slikt skader heller ikke.

Har for øvrig møtt en masse jenter i omtrent samme alder som reiser rundt i Afrika alene, faktisk langt flere jenter enn gutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...