Gå til innhold

Nextgentel har stengt nettet! Spam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er mailen:

 

NextGenTel har oppdaget at en eller flere av dine datamaskiner tilknyttet bredbåndsforbindelsen er infisert og misbrukes til å sende uønsket epost (spam) eller til å infisere andre datamaskiner på Internett.

En annen risiko, er at en infisert datamaskin kan også misbrukes til å stjele personlig informasjon fra datamaskinen, som for eksempel kredittkortinformasjon eller brukernavn og passord.

 

Dersom dette problemet ikke løses kan NextGenTel bli nødt til å begrense eller stenge tilgangen til bredbåndsforbindelsen.

 

For å løse dette problemet anbefales følgende:

1. Søk etter virus

Søk etter virus med et oppdatert antivirusprogram. Dersom du ikke har dette kan en av disse benyttes:

- F-secure easy clean - http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/removal/easy-clean Dette programmet må lastes ned og installeres (gratis).

- F-secure online scanner - http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/removal/online-scanner

Dette programmet kan kjøre uten nedlasting. Det gjør et grundigere søk og kan derfor ta lang tid (gratis).

 

Om du benytter en Apple OSX datamaskin kan du bruke følgende verktøy til å skanne gjennom din datamaskin:

- Sophos Anti-Virus for Mac Home Edition http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivirus-for-mac-home-edition.aspx (gratis)

 

 

2. Oppdater datamaskinen

Dersom du benytter Microsoft Windows, kan sikkerhetshull i operativsystemet føre til at datamaskinen blir infisert på nytt.

Vi anbefaler derfor at alle oppdateringer som er markert som "Kritiske", installeres fra http://windowsupdate.microsoft.com.

Installerte programmer kan også brukes til å infisere datamaskinen.

Vi anbefaler Secunia Personal Software Inspector (PSI) - http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal for å søke etter sårbare programmer på datamaskinen.

 

Dersom du benytter Apple OSX er det viktig at du oppdaterer operativsystemet og programmer med jevne mellomrom.

Vi anbefaler at du sørger for at også Java er oppdatert, du finner den nyeste versjonen her:

http://java.com/

 

 

3. Sikre trådløse nett

Dersom du benytter trådløst nettverk, anbefaler vi at dette sikres slik at uvedkommende ikke kan få tilgang til ditt nettverk og misbruke dette.

Informasjon om hvordan du sikrer rutere levert av NextGenTel finner du her:

https://www.nextgentel.com/minside/hjelp/sos/kategori/ruterkonfigurasjon

 

 

Når problemet er løst, ønskes en tilbakemelding. Kontakt oss via webskjema på https://www.nextgentel.com/kundesider/kontakt/kontaktskjema/teknisk_sikkerhet.php

 

Les mer i vår artikkel ¿Sikkerhet på Internett¿ på http://www.nextgentel.no/privat/artikler/sikkerhet.php

 

Med vennlig hilsen

NextGenTel

Lenke til kommentar

Går det ann å finne ut hvilken PC

Kanskje, men du må poste noen logger fra pc'ene dine. Velg deg ut en som du starter med. Du trenger en minnepenn.

 

Du må bruke 64-bit versjonen av FRST dersom du har 64-bit Windows. Bruk 32-bit versjonen dersom du har 32-bit Windows. Instruksjoner på engelsk følger:

  • Download FRST to a USB flash drive.
  • Plug the USB drive into the infected machine.
  • Boot your computer into Recovery Environment
  • Restart the computer and press F8 repeatedly until the Advanced Options Menu appears.
  • Select Repair your computer.
  • Select Language and click Next
  • Enter password (if necessary) and click OK, you should now see the screen below ...
  • W7InstallDisk2.png
  • Select the Command Prompt option.
  • A command window will open.
  • Type notepad then hit Enter.
  • Notepad will open.
  • Click File > Open then select Computer.
  • Note down the drive letter for your USB Drive.
  • Close Notepad.
  • Back in the command window ....
  • Type e:/frst64.exe and hit Enter (replace e: with the drive letter for your USB drive)
  • FRST will start to run.
  • When the tool opens click Yes to disclaimer.
  • Press Scan button.
  • When finished scanning it will make a log FRST.txt on the flash drive.
  • Please post me the log.
Lenke til kommentar

Iphone er litt vrang når det gjelder å laste ned filer. Hvis du ikke allerede vet at du har en løsning på din Iphone samt kan overføre filen til pc, så er er det nok lurt å finne en annen måte å gjøre det på.

 

Vær oppmerksom på at dersom du kobler til internett via mobiltelefon med den infiserte datamaskinen, så vil sannsynligvis båndbredde bli brukt til å sende spam.

 

Brukte du Sophos Antivirus for mac til å sjekken mac'ene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...