HyperPhreak Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Jeg har nylig kjøpt en Western Digital 60 GB, 7200 rpm. Men når jeg innstallerte den i går, kom det opp et problem: WD disken får ikke en egen stasjonsbokstav i "Min Datamaskin", men den registreres av bios og den vises i oppstarten (på det første skjermbildet som kommer når du starter maskina.) Jeg har 2 HD'er (på samme kabel)... Så... hvordan kan jeg fixe dette?? Hvilken kabel skal man bruke til HD'ene, ATA-100 eller vanlig IDE kabel? Går det an å ha et OS på hver harddisk? Jeg tror ikke HD'en er D.O.A., for den lager ingen mistenkelige lyder og den registreres jo tross alt i bios. HJELP!!! Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Du har sikkert gjort det allerede, men kan jo nevne at du må definere partisjon(er) med FDisk, og formatere før harddisken blir "synlig" med egen bokstav i Windows. Dette gjelder i hvert fall FAT32, er ikke helt sikker på hvordan Windows XP løser dette med NTFS. WD-harddisken er ATA100, og du må ha ATA100-kabel for å utnytte dette. Den andre harddisken på samme kabel bør vel også være ATA100 for å få optimal ytelse? (litt usikker på dette) Det går fint an å ha et OS på hver harddisk, og velge boot-disk i bios for å bytte mellom dem. Det er mulig du da må ha harddiskene på hver sin ide-kabel, i hvert fall må jeg det. (kan ikke velge mellom enheter på samme kabel i bios) Ser at du allerede har fått hjelp under et annet emne! [ Denne Melding var redigert av: klarsen91 på 2002-02-17 21:28 ] Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Det er litt vesentlig å vite vilket OS du har når du ber om hjelp. Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 jeg har noen av samme problem med en WD 120GB... han finner i bios, men ikke i dos og windows eller windows Xp cd..... hva kan dette skyldes? jeg finner harddisken via et harddisk prog. men ikke noe annet( i det prog får jeg ikke formatert) Lenke til kommentar
Trond2013 Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Når man skal ha 2 harddisker er det viktig at jumper innstillingene er korekt.Det er ikke noen problem å bruke en ata100 kabel på en gammel harddisk, men for å utnytte hardiskene bør den nyeste være master. Jeg ville satt den nyeste til master, den gamle til slave. Da skal den nyeste være i enden av ata100 kabelen(sort 80pin stik)og den gamle i grå stikk. Eller fjerne jumperene og la kabelen avgjøre master/slave. Master sort stikk, slave grå stikk Lenke til kommentar
BBC Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Slik som klarsen91 sier, så må dere bruke f.eks. Fdisk til å partisjonere harddisken og deretter formatere. Ellers vil ikke disken dukke opp i Dos/Windows. _________________ H lp! S m b d st l ll th v w ls fr m m k b rd! [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-02-17 23:43 ] Lenke til kommentar
leifkris Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Har akurat sliti med ett samme, fiksa det med Data Lifegard: http://support.wdc.com/download/#dlgtools Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 klarsen91 og borre har rett. Det er hele problemet. Han har rett og slett ikke formatert disken. Da finner ikke windows noen harddisk nemlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå