Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Felles bolig flyttes over på den ene

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten eier på papiret boligen vår sammen. Vi har tatt opp et felles lån, og står begge som lånetakere og eiere av leiligheten. Dette var fordi jeg alene ikke kunne ta lånet, men avtalen oss imellom (også skriftlig) er at jeg eier og han "leier" (dette fordi det er min fortjeneste at vi eier), så ved et eventuelt samlivsbrudd skal jeg overta leiligheten.

Det jeg lurer på, ved et samlivsbrudd, er hvordan vi gjør det for at leiligheten i de offentlige papirene skal stå 100% på meg? Må jeg kun betale tinglysing for pantetdokument, eller må også dokumentavgift til staten (2,5%) betales "ut"?

Anonymous poster hash: 9279a...815
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke fikk lånet alene så er det vel også hans fortjeneste at dere eier og da ser jeg ikke problemstillingen.

Ved samlivsbrudd er det ikke sikkert du får ha leieligheten 100% på deg selv... du trenger kanskje en som kan ta over som medlånetaker selv om bankene historisk sett ofte strekker seg litt lengere når det gjelder samlivsbrudd.

Det er heller ikke nødvendig at dere står som delt eier på leiligheten, kun at dere begge er ansvarlig på lånet som uansett har pant i leiligheten. Regner med at dette kan gjøres med en gang uten samlivsbrudd men kan være årsaken til at ett samlivsbrudd blir ett faktum.

Edit:

Rart at personer som kjøper sammen og bor sammen bekymrer seg så sterkt for hva som skjer ved samlivsbrudd. For meg høres det nesten litt ut som om samboeren din blir brukt for at du skal komme inn på boligmarkedet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hvis du ikke fikk lånet alene så er det vel også hans fortjeneste at dere eier og da ser jeg ikke problemstillingen.

Edit:

Rart at personer som kjøper sammen og bor sammen bekymrer seg så sterkt for hva som skjer ved samlivsbrudd. For meg høres det nesten litt ut som om samboeren din blir brukt for at du skal komme inn på boligmarkedet.

1: Det er strengt tatt ikke din sak. Folk må få velge sine egne løsninger uten at du skal komme her og moralisere.

2: For en usedvanlig tåpelig ting å si. Folk som ikke bekymrer seg for slikt er idioter. Det er oppskrift på katastrofe å anta at alt går bra alltid. For meg høres det ut som du ikke aner hva du snakker om, og blander deg inn i ting du ikke har noenting med.

TS: Dersom dere bare er samboere må det betales dokumentavgift. Gifte slipper unna.

• Liker 3
Lenke til kommentar

1: Det er strengt tatt ikke din sak. Folk må få velge sine egne løsninger uten at du skal komme her og moralisere.

2: For en usedvanlig tåpelig ting å si. Folk som ikke bekymrer seg for slikt er idioter. Det er oppskrift på katastrofe å anta at alt går bra alltid. For meg høres det ut som du ikke aner hva du snakker om, og blander deg inn i ting du ikke har noenting med.

TS: Dersom dere bare er samboere må det betales dokumentavgift. Gifte slipper unna.

1. Var vel egentlig en kommentar på noe fakta som TS selv opplyser men uansett er det vel ganske mye eksempler på moralisering fra din kant også, faktisk så mye at du kanskje ikke er rett person til å kommentere akkurat det.

2. Enig med deg... ble ikke fremstilt helt som tenkt men så klart bør alle samboere forberede seg på enten samlivsbrudd og det som verre er.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg og kjæresten eier på papiret boligen vår sammen. Vi har tatt opp et felles lån, og står begge som lånetakere og eiere av leiligheten. Dette var fordi jeg alene ikke kunne ta lånet, men avtalen oss imellom (også skriftlig) er at jeg eier og han "leier" (dette fordi det er min fortjeneste at vi eier), så ved et eventuelt samlivsbrudd skal jeg overta leiligheten.

Det jeg lurer på, ved et samlivsbrudd, er hvordan vi gjør det for at leiligheten i de offentlige papirene skal stå 100% på meg? Må jeg kun betale tinglysing for pantetdokument, eller må også dokumentavgift til staten (2,5%) betales "ut"?

Anonymous poster hash: 9279a...815

Dersom dere er enige om at du er 100 % eier bør dette få en skriftlig uttrykksform. Det trenger ikke være noe omfattende kontraktsdokument, det holder med en kort erklæring som han skriver under på. Skriftlighet om dette er ingen betingelse for at du skal eie 100 % - muntlige avtaler er som kjent bindende - men dersom det først blir brudd kan det være at man ikke er enige om hva man egentlig avtalte. Med et skriftlig dokument unngår dere en slik uenighet.

Så til selve spørsmålet: Må du betale dokumentavgift til staten dersom du ved et evt. samlivsbrudd skal få hele grunnbokshjemmelen? Her er det enkleste for deg antagelig å ta en telefon til Kartverket og spørre. Jeg antar at en korrigering av grunnboken til at du står som eneeier vil anses som en transaksjon som utløser avgift, på linje med et ordinært kjøp av den annens eierandel.

Samtidig har loven en spesialregel om samlivsbrudd: Samboere som skiller lag, kan overføre hjemmelen til felles eiendom på den ene uten at det utløses dokumentavgift. Se § 8 i lov om dokumentavgift.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...