RBW Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Vi napper ut både skjermkort og minnemoduler.Dette skjer når du røsker ut PC-delene ? mens maskinen står på (Ekstra) 1 Lenke til kommentar
capitane Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Disse advarslene er vel først og fremst med tanke på det amerikanske markedet hvor en ellers kan bli saksøkt for noen milliarder dollar. 6 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Det slike tester beviser er jo faktisk flere ting : *Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig". *Dagens datakomponenter tåler en god støyt! Så med mindre man har vært veldig uheldig ( kuttet opp en krets der man ikke burde ) så kan man nesten spekulere i at de fleste feil som dukker opp sannsynligvis er pga dårlig kvalitet på produktet man har kjøpt eller som en konsekvens av feks valget av komponenter av fabrikanten. Det er kanskje derfor det er såpass viktig at når produkter blir testet av feks Hardware og andre at man faktisk vektlegger komponentene og kvalitetssikringen på produktene litt høyer! 7 Lenke til kommentar
MorganGaming Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 for meg virker det som at dere har et tonn eller to med gamle test eksemplarer og utgåtte datadeler. istedet for og la det ligge og råtne kan dere heller ha flere konkuranser 9 Lenke til kommentar
Codes Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 På min gamle Win98 maskin kunne jeg sette inn PCI kort mens den stod på (Som for eksempel nettverkskort) og det var akkurat som å sette i en eller annen USB enhet. Det bare funka. Ble ganske overraska da Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 PCI skal vel i teorien være plug'n'play da? Lenke til kommentar
Populært innlegg eha Skrevet 25. august 2013 Populært innlegg Del Skrevet 25. august 2013 PCI skal vel i teorien være plug'n'play da? Plug'n'play, ja. Ikke hot-swappable. 18 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Såklart, jeg som surrer. Endret 25. august 2013 av Zodihax 2 Lenke til kommentar
CoolAEW Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Litt skuffet over at dere ikke trakk ut CPU'en 6 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Som vanlig bommer HW på myten-knusingen sin: Myten var: Trekker du ut komponenter mens maskinen står på går de umiddelbart i stykker. Noe som alle vil forstå vil bli knust nesten uansett resultat. "Myten" skal derimot være noe sånt som: Hvis du trekker ut komponenter mens maskinen står på så kan du gjøre skade på de. Sannheten er nemlig at det går stort sett bra så lenge ingenting blir kortsluttet i prosessen. Men det er i noen tilfeller mulig å gjøre skade. Jeg har selv sett en PII med en minnebrikke skjevt i sporet som forårsaket kortslutning av hovedkort. ----- En annen interessant sak er at Linux ofte vil fortsette med å kjøre selv om lagringsmediet kobles ut, og har som regel de aktive delene cachet i RAM, og det vil gå bra helt til noe trengs å hentes fra filsystemet. Deretter kan oppførselen bli ganske snodig. *Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig".*Dagens datakomponenter tåler en god støyt! Det er lenge siden statisk elektrisitet var et stort problem for PC-bygging, risikoen for å gjøre fysisk skade ved berøring er derimot langt større. PCB er stort sett ganske robust, og har gjerne beskyttende lakk eller lignende utenpå kretsene. Jeg har faktisk prestert å sprute vann inn i en maskin mens den stod på en gang, den tikker og går fremdeles den Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 "Du bør likevel være forsiktig med å trekke ut ting mens maskinen står på. Du kan få mindre skader på de ulike komponentenes kretsbaner," Hvordan/hvorfor det ? tl:dr in a hurry. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg har trekt ut sata og strøm kabelen flere ganger mens pcen har stått på, for å finne ut hvilke komponeter som lagde støy. Når jeg trakk ut kabelen til hardisen fryste bare skjermbilde frem til jeg igjen satt inn kabelen, og kunne bruke windows (7) videre som om ingen ting har skjedd. Så jeg synes det er rart at skjermen deres blir blå? Kanskje det har noe med w8 å gjøre ? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg har trekt ut sata og strøm kabelen flere ganger mens pcen har stått på, for å finne ut hvilke komponeter som lagde støy. Når jeg trakk ut kabelen til hardisen fryste bare skjermbilde frem til jeg igjen satt inn kabelen, og kunne bruke windows (7) videre som om ingen ting har skjedd. Så jeg synes det er rart at skjermen deres blir blå? Kanskje det har noe med w8 å gjøre ? Akkurat det samme er min erfaring. (var på en Dell Optiplex 9010 med SSD og Win7) Lurer på om dette er pga at det var strømkabelen som ble trekt ut, og ikke datakabelen. Lenke til kommentar
Braindawg Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 hadde en uheldig hendelse der skjermkort løsnet fra PCI-e slotten (åpen løsning montert på tre plate) som tok livet av en stømforsyning, hovedkort og delvis drepte skjermkortet. så jeg kan ikke si meg helt enig i at dette er ufarlig, det var radeon hd 5870 og hardware som matcher tidsperioden dette kortet kom på markedet. Lenke til kommentar
DeathByDigital Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Hadde i 96 en "hjemmepc" fra ibm. Der måtte vi smekke inn netverkskortet i rett øyeblikk mellom bios og os. . Var artig hjemmemekk på relativt dyr pc dengang. . 1 Lenke til kommentar
Dternity Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Du kan ta ut harddisker vess du har en seperat HDD som kjører opprativsysteme. Bruker og gjør de heile tia. Har også opplevd og ta ut skjermkorte mens maskinen sto på, same skjedde. Lenke til kommentar
Jokke666 Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Syns dere kunne teste en maskin uten noen form for kjøling, og finne ut hvor lang tid det tar før ting slutter å fungere. Evt. hvor lang tid det tar før ting smelter, selv om maskinen gjerne skrur seg av før den tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Artig, men som forventet. Har gjort slikt et par ganger selv når maskiner har vært montert i testbenken. Da er det så mye av og på at en mister oversikten innimellom. Aldri skjedd noe galt annet enn at OS stopper. Men, som det også nevnes i tråden, er kanskje største faremoment risikoen for kortsluttning. En kan jo lett komme borti noe om en bruker verktøy og samtidig er i den tro at maskinen er avslått. Dere kunne jo testet hvor i maskinen det er mest ødeleggende med kortsluttning. ... og ja, jeg vet det går bra (dvs maskinen overlever) med kortsluttning både her og der (sånn sett kjekt med ATX PSU'er). Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 For en stund siden satt jeg satt inn strømkabelen til (sata) dvd-driven samtidig som pcen stod på, den kortslutta med en gang. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Har selv nappet ut HDD (nr2) (en gammel ATA-disk) mens PC-en var på, denne maskinen var utrolig stillegående, så jeg la ikke merke til at den var på. Jeg var ikke like heldig som dere. Det som skjedde var at PSU røyk. Endret 26. august 2013 av warpie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå