kasamo2 Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Hei, jeg har en Peugeot 306 2001modell, å etter jeg hadde den på eu-kontroll så sa han at jeg burde få strammet håndbrekket. Jeg må dra den til siste hakk for at den skal bremse bra. er vell en fordel og få det strammet siden det har blitt litt løsere. så jeg lurer egentlig på om noen vet hvordan man strammer håndbrekket på disse bilene, om jeg må under bilen og gjøre det, eller om det er en mutter av ett slag ved håndbrekket Setter pris på hjelp Endret 25. august 2013 av kasamo2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Trommelbremser bak ikke sant? I såfall skal hjul og tromler av, så legger du ut grunnstillingen på bremsebåndene. Ev. justering av parkbremswirer skal IKKE gjøres før båndene er grunnstilt. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Trommelbremser bak ikke sant? I såfall skal hjul og tromler av, så legger du ut grunnstillingen på bremsebåndene. Ev. justering av parkbremswirer skal IKKE gjøres før båndene er grunnstilt. Er vel selvjusterende disse men er jo mulig at de må taes opp og gjøres rene og smøres opp. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 (endret) Fikk tak i hayens bok, der stod alt veldig fint, stod bare måtte trykke noen ganger på bremsen så trykket ble likt og bremsene stod riktig. Ja, det er en selvstrammer, men den har kanskje strammet det den kan der. Det var 2 muttere og 2 skruer så var midtkonsollen av, så var det å stramme på en mutter, heldigvis funket det helt fint, vis ikke måtte jeg gått under bilen osv. (sjekket at dekkene rullet fint rundt etter jeg strammet) Så nå tar det bra på 7 hakk, begynner og stoppe på 4 hakk. Før kunne jeg dra den helt opp lett, nå sliter jeg og dra mer en 8-9 hakk. Så er kjempe fornøyd Endret 25. august 2013 av kasamo2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Selvjusteringen fungerer ikke bra, den justerer ikke seg selv så bra. Noen ganger ikke i det heletatt. Selvjusteringen utgjør motholdet i andre enden av bremsebåndene i forhold til hjulsylindrene. Når du strammer wiren i stedet for å legge ut selvjusteringen manuellt kan PARKBREMSWIREN ende opp med å bli motholdet i stedet. Den fjærer, dermed får du dårligere driftsbrems bak om wiren fjærer unna når sylindrene drar på bremsen. Derfor skal ALLTID bremsebånd grunnstilles/legges ut manuellt, FØR man rører wirer og annen overføringsmekanisme. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå