Gå til innhold

Er det mulig å klone "c:" (osdisken) til en annen

SineTwo

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en ny 8mb cache disk, og er utrolig glad i oppsettet jeg har i windows nå (drivere etc.).

Så jeg vil gjerne sette i den nye disk'en, kopiere over "c:" (info'en på OS disken) over til den nye, og da bruke den nye hd'en som OSdisk (bytter da selvfølgelig den nye disken til primary master).

Det jeg da lurer på om det er mulig å gjøre det så enkelt å bare gå inn i explorer og kopiere slik at det blir en 1:1 kopi av disken, eller har det noe med bootsectors å gjøre slik at jeg må evt. bruke et annet program?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah ok, regna med å bruke ghost isåfall (hvis det ikke var mulig å dra direkte kopi).

Men dette programmet kan brukes direkte via windows? (må ikke brenne på cd/dvd?) Dvs. at jeg lager et image av osdisken på et par gb, så ber jeg programmet pakke ut/kopiere image fil innholdet på den nye disken?

Slik at jeg ikke evt. må brenne det til bootable dvd/cd og gjøre det tungvindt.

Takker for svar (og de jeg allerede har fått!)

Lenke til kommentar
Ah ok, regna med å bruke ghost isåfall (hvis det ikke var mulig å dra direkte kopi).

Men dette programmet kan brukes direkte via windows? (må ikke brenne på cd/dvd?) Dvs. at jeg lager et image av osdisken på et par gb, så ber jeg programmet pakke ut/kopiere image fil innholdet på den nye disken?

Slik at jeg ikke evt. må brenne det til bootable dvd/cd og gjøre det tungvindt.

Takker for svar (og de jeg allerede har fått!)

Med Norton Ghost kan du velge hva slags imagefil du vil ha fra windows og når du har valgt det booter maskinen og fila blir laget fra dos, komprimert eller ikke komprimert til annen partisjon eller disk. Med Norton Ghost kan du brenne imagefila rett over på en cd brenner eller lagre den på en USB disk og. Men det er en enklere måte å gjøre dette på og som ikke krever noen innstallasjon av Norton Ghost på hardisken din, du lager deg en helt standard Win98 bootdiskett og legger 3 filer fra Norton Ghost over på denne disketten, det er filene: ghost.env , ghost.exe og ghosterr.txt, når du booter fra denne disketten da kan du lage en image av hardisken din og legge den over på en annen disk eller partisjon, du kan og pakken ut en image fra en annen partisjon eller hardisk.

Norton Ghost har spart meg for en mengde timer med arbeide, skulle OS'et begynne å lage krøll er det bare å ta backup av mail og bookmarks, alt annet ligger som regel på en annen partisjon eller hardisk, så er det bare å pakke ut ghostimagefila på C disken= dette er nytt rent oppsett på 5 minutter.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...