Gå til innhold

Kamerastropp - spesielle ønsker

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en ny stropp til kameraet mitt, men sliter med å finne noe som passer mine behov.

Det jeg ser etter er en kombinasjon mellom en vanlig kamerastropp og en "one hand"-stropp.

Saken er at jeg ofte har behov for en slik one hand strap, men samtidig er det greit med en normal kamerastropp når kameraet skal bæres (jeg bruker aldri bag/veske). Den vanlige kamerastroppen må imidlertid enkelt kunne taes av da jeg er lei av skygger fra stroppen kommer med på bildene.

Kort sagt; jeg vil ha fordelene fra begge typene, men samtidig unngå ulempene.

Håper dette var forståelig....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier "one hand"-stropp, er dette en som du skal bruke for å få bedre støtte når du fotograferer eller er den bare til for å "sikre" fotoapparatet når du bærer det i hånden? Hvis det er for å støtte apparatet så har jeg ikke sett noen lett avtagbare, hvis det kun er av "sikkerhetsmessige" årsaker så finnes det litt forskjellig.

De siste årene har jeg hatt fast montert en liten håndstropp, kun for sikring, i tillegg til den ordinære kamerastroppen. Den vanlige som følger med huset har riktignok irritert meg så mye, at den nå er fjernet og erstattet med en Black Rapid Rem som jeg bruker når jeg gjerne må ha hånden fri. Den lille håndremmen er alltid festet på huset og lager ikke noen skygge.

Som sagt det er en enkelt rem som dette jeg bruker, men jeg har vel en mistanke om at du kanskje er ute etter noe litt mer "støttende".

Black Rapid remmen (det finnes også andre liknende produkter) fungerer utmerket for meg når jeg rusler rundt, bakdelen er at den er festet i "stativfestet" så litt småtrøbbel hvis en bruker stativ ofte, men det finnes jo løsninger på det og.

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter en ny stropp til kameraet mitt, men sliter med å finne noe som passer mine behov.

Det jeg ser etter er en kombinasjon mellom en vanlig kamerastropp og en "one hand"-stropp.

Saken er at jeg ofte har behov for en slik one hand strap, men samtidig er det greit med en normal kamerastropp når kameraet skal bæres (jeg bruker aldri bag/veske). Den vanlige kamerastroppen må imidlertid enkelt kunne taes av da jeg er lei av skygger fra stroppen kommer med på bildene.

Kort sagt; jeg vil ha fordelene fra begge typene, men samtidig unngå ulempene.

Håper dette var forståelig....

Tror jeg skjønner hva du mener.... se på Gordys Camera Straps for en enhånds kamerareimer.

http://www.gordyscamerastraps.com/

For å enkelt ta av og på reimene fra kameraet kan du vel montere de på små karabinkroker...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

#1; Hvis du bruker en Black Rapid Strap så vil aldri remmen komme i veien for kamera.

#2; Hvis du ønsker Hand Strap på kamera samtidig som du bruker Black Rapid så setter du på en slik karabinkrok (eller kjøper en liknende på Jernvaren) på Hand Strap som du hekter i skruen til Black Rapid festet.

#3; Hvis du har stativ feste på kamera fester du karabinkroken for begge stroppene i bøylen på stativfeste skruen (hvis den har bøyle).

Det lønner seg å lete litt rundt etter håndstropper da det er veldig mange forskjellige festemåter på disse og store prisforskjeller.

Canon E-2 Håndleddsrem 250.-

Sony Alpha Håndleddsrem GB1AM 449.-

Canon Håndrem E2 395.-

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Til mitt bruk ser jeg ingen grunn til å ikke bare bytte ut den originale kamerastroppen permanent med en enhåndsstopp.

Når den henger over skulderen gjør den det i en kamerabag med lang stropp, når jeg har den i hånden surrer jeg kamerastroppen flere ganger rundt hånden for å få en enhåndsstropp.

Lenke til kommentar
Når den henger over skulderen gjør den det i en kamerabag med lang stropp, når jeg har den i hånden surrer jeg kamerastroppen flere ganger rundt hånden for å få en enhåndsstropp.

Jeg henger bare kameraet over skulderen uten bag. Blir for mye styr å hele tiden skulle pakke kameraet ut og inn. Kameraet mitt har klart seg fint i 4 år med mye bruk, uten den ekstra beskyttelsen en bag gir - objektivene enda lengre.

Når det kommer til det å snurre stroppen rundt hånden så gjør jeg også det, men særlig ved makrofotografering med stativ blir det et problem med en stropp dinglende foran objektivet, fokuslyset eller som skygger for lys/blits.

Lenke til kommentar

Sun Sniper og alternativt Black Rapid er begge stroppesystem som kan kombineres med Arca Swiss "clamp" via skruefestet til stativ. Og begge har forskjellige modeller alt etter pris og features. Finnes også en god del billigmerker på ebay og andre kinabutikker.

Jeg valgte Sun Sniper Pro II og skrudde på en (fra ebay) Arca Swiss type feste med 3/8" skruefeste (viktig!). Søk på ebay med "arca swiss clamp" og velg en rimelig sak, helst fysisk liten.

Legger med et par mobil-bilder fra mitt oppsett. Jeg kommer ikke til å gå tilbake på denne løsningen. Håndstroppen er veldig betryggende å ha på og gir meg mindre krampeaktig grep. Ulempen er mest at det er ørlite mer begrensning på bevegelsesfriheten på betjening, men her er det å finne en oppstramming av remmer som ikke hemmer deg.

post-5746-0-82469300-1377428953_thumb.jpg

post-5746-0-27711400-1377428963_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg vil poengtere her at Black Rapid Strap er den originale patenterte stroppen. Alle andre liknende stropper er kopier av Black Rapid.

For dem som ikke har prøvet en Black Rapid eller etterlikningene, så er det ikke det samme som å bruke en vanlig kamera stropp diagonalt over skulderen.

Det er det originale Black Rapid "skli systemet" som gjør den store forskjellen.

Black Rapid stroppen kan fort hektes av kamera med karabinkroken så stroppen ikke er i veien ved f.eks. makrofotografering som nevnes i tråden.

Hvis man har justert Black Rapid stroppen stramt nok så kan den også fungere som en stabilisator, noe som kan være spesielt nyttig ved telefoto.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker en stropp fra upstrap. Den er mye mer hendig enn originalen fordi den a) er lang, og b) er polstret på en sånn måte at den ikke sklir av skulderen.

Men jeg bruker nesten alltid reima som en "one hand strop". Jeg surrer den et par-tre ganger rundt håndleddet, og så går jeg og bærer kameraet på den måten. Dette synes jeg fungerer svært godt, og ikke minst har jeg en sikkerhet i at mine godt over 90 kilo blir hengende etter dersom noen skulle løpe opp på siden av meg og røske med seg kameraet. :)

http://www.upstrap-pro.com

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...