AndersT2 Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Hvis jeg skriver ned 1 kode fra Bank-ID og tar den med forbruk på jobben, vil det fungere? Skal bestille noen billetter som slippes mandag, men ønsker ikke å ta med selve Bank-ID brikken på jobben. Ønsker heller ikke ta i bruk Bank-ID på telefon, da jeg kun har jobb telefon. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Hvis jeg skriver ned 1 kode fra Bank-ID og tar den med forbruk på jobben, vil det fungere? Nei. 2 Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 En av faktorene som kodebrikken bruker til å generere en kode, er klokka. En generert kode er derfor bare gyldig i et gitt tidspunkt, f.eks 15 sekunder etter generering. Lenke til kommentar
OhEasy Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Hvis jeg skriver ned 1 kode fra Bank-ID og tar den med forbruk på jobben, vil det fungere? Skal bestille noen billetter som slippes mandag, men ønsker ikke å ta med selve Bank-ID brikken på jobben. Ønsker heller ikke ta i bruk Bank-ID på telefon, da jeg kun har jobb telefon. Kan jeg spørre om hvorfor du ikke ønsker det? 2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Kan jeg spørre om hvorfor du ikke ønsker det? Kjedelig å miste den eller få den ødelagt. Gidder ikke maset med å skaffe ny. Ikke vanskeligere enn det. Vet aldri hva som skjer på jobb. En av faktorene som kodebrikken bruker til å generere en kode, er klokka. En generert kode er derfor bare gyldig i et gitt tidspunkt, f.eks 15 sekunder etter generering. Brikken har jo ingen som helst kontakt med omverdenen? Bank på mobil Som jeg skrev, har jobb mobil, og vil ikke ha slik info på den. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Brikken har en intern klokke, antagelig bruker de et krystall for å holde klokka i synk. http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator Brikken min er vel 6-7 år gammel nå, så klokka går neppe på batteriet. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. august 2013 Forfatter Del Skrevet 24. august 2013 Den du linker til er ingen klokke. Det er kun en krystall som vibrerer ved eksakt frekvens når den får strøm. Den typen brukes i de fleste digitale klokker for å ha en base frekvens de kan finne ut riktig "takt" for å sette sekundene etter. Klokke med dato er det ikke. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 I brikka er det en klokke, en unik nøkkel og en hemmelig algoritme. Står litt om det her: http://www.dinside.no/879214/slik-fungerer-kodebrikken-din Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Kjedelig å miste den eller få den ødelagt. Gidder ikke maset med å skaffe ny. Ikke vanskeligere enn det. Vet aldri hva som skjer på jobb. Det var ganske pessimistisk. Du har den i lomma og kan sikkert ha snor i den om du vil. I verste fall må du få ny brikker dersom du mistar den, men du skal vere ganske svimen for å ikkje klare å passe på ei brikke ein dag. Uansett så kjem du ikkje inn på nettbanken utan brikke eller mobil, så enkelt er det. Har du sjekka om du kan betale billett på andre måtar? Giro eller noko sånt. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Det var ganske pessimistisk. Du har den i lomma og kan sikkert ha snor i den om du vil. I verste fall må du få ny brikker dersom du mistar den, men du skal vere ganske svimen for å ikkje klare å passe på ei brikke ein dag. Uansett så kjem du ikkje inn på nettbanken utan brikke eller mobil, så enkelt er det. Har du sjekka om du kan betale billett på andre måtar? Giro eller noko sånt. Hvis man sitter stille og rolig på ett kontor så er det jo ingen som helst problemer å ha med seg en brikke. Men det er faktisk andre type jobber fortsatt i Norge. Jeg kan havne på alt fra å sitte stille hele dagen til å jobbe i gjørme høl på hvilken som helst dag, så da er det like greit å la ting man trenger bli værende hjemme. Man kan kjøpe billetter andre veier også, men da må man som regel ringe, og får ikke plassene man selv ønsker. Blir som regel kun rot den veien. Har prøvd det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 I gjørmeholet kan du vel uansett ikkje bestille noko? Legg den i bilen, på kontoret eller der du legg telefonen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Skaff den bank-id på mobil. Da slipper du unna java også. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Få noen andre til å ha kodebrikken, så ringer du å får en kode når du trenger? Har ringt dama hjemme flere ganger fra jobb for å få kjøpt ting på timessalg osv Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Skaff den bank-id på mobil. Da slipper du unna java også. Den har jeg svart på ett par ganger. Man trenger heller ikke bruke Java fra PCen. Funker fint uten hos DNB. Tok en sjekk, skrev ned en kode og testet etter noen timer. Funket ikke. Så da er det bare å håpe det blir en rolig dag på jobben. 1 Lenke til kommentar
TheBeliever9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du er kanskje den særeste personen jeg noen gang har komt over TS. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Du er kanskje den særeste personen jeg noen gang har komt over TS. Hvorfor det? Kun fordi jeg ikke ønsker å dra med ting man er avhengig av ut i gjørme hull osv? Det er faktisk noen som tar vare på tingene man får, og ikke driter i dem. At jeg ikke vil ha bank ID på telefonen er enkel, mulig jeg slutter i jobben en gang, og glemmer å fjerne det med en gang. Min telefon og nummer går da til en ny ansatt, som ikke skal ha noe av det som er mine private ting. Men du er vel kanskje av typen som låner ut visakortet og pin koden til kompiser, og opplyser om fødselsnummer til alle som ringer og spør om det? Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 At jeg ikke vil ha bank ID på telefonen er enkel, mulig jeg slutter i jobben en gang, og glemmer å fjerne det med en gang. Min telefon og nummer går da til en ny ansatt, som ikke skal ha noe av det som er mine private ting. Hadde kanskje vært en ide å sette deg inn i hva bank ID på mobil er før du avskriver det? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Hvorfor det? Kun fordi jeg ikke ønsker å dra med ting man er avhengig av ut i gjørme hull osv? Det er faktisk noen som tar vare på tingene man får, og ikke driter i dem. At jeg ikke vil ha bank ID på telefonen er enkel, mulig jeg slutter i jobben en gang, og glemmer å fjerne det med en gang. Min telefon og nummer går da til en ny ansatt, som ikke skal ha noe av det som er mine private ting. Men du er vel kanskje av typen som låner ut visakortet og pin koden til kompiser, og opplyser om fødselsnummer til alle som ringer og spør om det? Til å tilsynelatende være paranoid så har du virkelig ikke satt deg inn i BankID på mobil.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du har tilgang til noe med internett(mobil, pc eller lignende), men kan ikke ha med en brikke pga uforutsett gjørme? Hvor har du pc`n/mobilen? Antar du har med en mobil, kan ikke brikka ligge sammen med den når du koser deg i gjørma? Putte brikka i en pose? Men, du har egentlig ikke så mye valg, enten tilgang til brikka(fysisk eller f.eks via telefon), bruke bankID på mobilen, eller ikke bestille. Du har forresten full kontroll over BankID på mobilen via banken din, så du kan dekativere det når du vil. Du trenger også en selvlaget kode/passord som din mobils arvtager forhåpentligvis ikke får av deg, det er også knyttet til SIM-kortet, ikke mobilen, så om du får beholde SIM-kortet, er det 0 sjans uansett. Mobilen fungerer i bunn og grunn som brikka, altså bare en av minst 2 ting du trenger for å komme inn. Antar du ikke bare taster inn koden på brikka, uten noe mer for å komme inn? Det vil ikke endre seg med BankID, bare at du slipper ha med brikka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå